Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fabricile spaniole de autovehicule sunt paralizate din cauza crizei globale de microcipuri, ceea ce afectează puternic transportatorii de mașini și PFA-urile din domeniu, în număr de câteva mii. De aceea asociațiile profesionale din această țară i-au cerut guvernului o linie de ajutor financiar care să împiedice falimentul lor.

Centrele de producție de mașini au luat măsuri speciale, cum ar fi suspendarea temporară a activității și implementarea programului redus de muncă până la rezolvarea crizei semiconductorilor, care nu se estimează că va avea loc mai devreme de prima jumătate a lui 2022, ceea ce înseamnă că nici transportatorii nu vor avea suficient de mult de lucru în următoarele luni, după ce că au avut un an foarte greu și în 2020. Conform datelor Asociației Spaniole a Producătorilor de Camioane și de Automobile, producția totală de mașini din această țară este în 2021 cu peste o treime mai mică decât în 2019.

Cererea asociațiilor profesionale ale transportatorilor are sprijinul Directoratului General de Transport Rutier din Ministerul Transportului și Mobilității, care a trimis-o Ministerului Economiei, iar acesta urmează să analizeze relevanța sectorului de transport de mașini pentru economia Spaniei și să decidă dacă va acorda ajutorul.

Criza de microcipuri forțează multe fabrici auto din Spania să-și reducă activitatea, dar federația operatorilor spanioli de transport FENADISMER crede că ar putea fi și alte interese strategice și economice la mijloc, care să ducă la scăderea producției, afectând astfel cei circa 1.000 de transportatori rutieri de vehicule și numeroși alți lucrători independenți, cu un total de circa 3.900 de ansambluri. Este vorba de firme care au trecut deja în 2020 printr-o perioadă foarte grea din cauza închiderii temporare a multor fabrici.

Spre deosebire de alte tipuri de transport, unde semiremorca poate încărca diverse tipuri de bunuri, transportoarele de mașini sunt incompatibile cu alte mărfuri, și mai sunt și foarte scumpe, peste 200.000 de euro un ansamblu, ceea ce crește povara de pe umerii firmelor și le agravează situația economică.

Pentru a analiza această situație și a determina ce măsuri se pot lua, asociația națională a transportatorilor de vehicule Transportave, membră a FENADISMER, va organiza o întâlnire în septembrie.

Deocamdată se știe că în ultimele săptămâni sute de transportatori de autovehicule au transmis către FENADISMER mesaje de îngrijorare și disperare în legătură cu inactivitatea lor. Întâi și-a oprit parțial producția, la jumătatea lui august, fabrica SEAT din Martorell și au urmat Citroën-Peugeot din Vigo și Opel din Figueruelas, iar la final de august Mercedes-Benz din Vitoria. Toate acestea și-au redus capacitatea deși abia reluaseră munca după perioada concediilor.

Conform datelor oferite de Asociația Națională a Producătorilor de Automobile și Camioane, în iunie producția de vehicule din Spania a scăzut cu 18,1% comparativ cu iunie 2020, când oricum se producea la scară redusă din cauza pandemiei. Față de iunie 2019 scăderea este de 33,8%.

Producătorii auto spun că principala cauză a scăderii ritmului de lucru este lipsa de microcipuri la nivel național și european. De aceea centrele de producție aplică măsuri speciale, ca suspendarea temporară a liniilor de producție și implementarea programului scurt de muncă până când se rezolvă criza de semiconductori, dar se pare că asta se va întâmpla abia în prima parte a lui 2022.