Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Până în 2030, România va fi pregătită pentru folosirea camioanele electrice pentru transportul de mărfuri la nivel național, nu doar la nivel local. În acest sens, 30% din transportul de mărfuri din România poate fi făcut cu ajutorul camioanelor electrice în următorii șapte ani, potrivit estimărilor DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa. Astfel, reprezentanții companiei estimează că 3 din 10 camioane pentru activitatea de transport de mărfuri în România vor fi camioane electrice, odată ce vor fi făcute investiții în implementarea de stații de încărcare în centre logistice.

„România încă nu este pregătită complet pentru folosirea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri, însă a început să facă pași în această direcție, urmând trendul din Europa. Momentan nu sunt diferențe mari între țara noastră și alte țări din Europa la capitolul camioane electrice, urmând ritmul de adaptare internațional. De altfel, nicăieri în lume nu este încă dezvoltat transportul cu camioane electrice, în contextul în care momentan autonomia unui camion electric este de 200-500 km. Din acest punct de vedere, camioanele electrice nu pot fi folosite pe distanțe lungi, pentru transport internațional, ci doar pentru distribuție, pe distanțe scurte”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador în cadrul DSV Road.

Potrivit datelor DSV Road, în România sunt folosite deja camioane electrice pentru transport de mărfuri pe distanțe scurte, în general în orașe sau între județe. În prezent, un camion electric poate parcurge până la 10.000 km pe lună, față de 12.000-14.000 km pe lună pentru un camion care folosește combustibil fosil.

Depozitele, locuri strategice în rețeaua de stații de încărcare ale camioanelor electrice

Timpul de încărcare la o stație de încărcare rapidă este de 90 de minute pentru un camion electric, iar la o stație obișnuită de 380V timpul de încărcare este de 12 ore. De altfel, în prezent, camioanele electrice sunt încărcate în stații dedicate, însă în viitorul apropiat ar putea fi dezvoltat un sistem complet de încărcare în punctele cheie ale traseului unui camion. Astfel, depozitele ar putea deveni principalele puncte de încărcare pentru camioane electrice în România, potrivit reprezentanților DSV Road.

„În viitorul apropiat pot fi instalate stații de încărcare atât în depozite, cât și în garajele transportatorilor. Cea mai eficientă variantă pentru încărcarea camioanelor electrice rămâne perioada de staționare a acestora în depozite pe perioada de descărcare/încărcare a mărfurilor, iar o opțiune pentru încărcare completă a vehiculelor electrice este atunci când acestea ajung la bază, opțiuni care vor permite folosirea continuă a camioanelor pentru 8 ore”, consideră Mihai Teodorescu.

Folosirea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri face parte din planul de reducere a amprentei de carbon cu 30% până în 2030, potrivit normativelor UE, la implementarea cărora sunt obligate toate țările membre.

În prezent, însă, cea mai eficientă metodă de reducere a cantității de CO2 privind transportul de mărfuri este folosirea transportului feroviar, pe distanțe lungi, completat de folosirea camionului electric în ultima etapă din traseul de livrare a mărfurilor.

Pentru a se alinia normativelor UE, DSV Road a implementat un plan strategic de reducere a poluării, bazat pe patru piloni principali:

De asemenea, DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finalul anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.

La nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de 1 miliard de coroane daneze (peste 134 milioane euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România. România este una dintre cele mai importante piețe din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Astfel, pentru 2023, compania DSV Road se așteaptă la o creștere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decât în 2021, datorită creșterii numărului de clienți și a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj și intermodal.

Aceasta este concluzia unei analize realizate de DSV Road – a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa – din care mai reiese că România ar putea atrage investiții de miliarde de euro dacă ar avea o rețea feroviară performantă.

Chiar și fără această infrastructură, țara noastră devine un pol tot mai important pentru transportul intermodal de mărfuri, datorită costurilor scăzute și posibilității de a reduce impactul asupra mediului. Astfel, cererea a crescut cu 50% în prima jumătate din 2023 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, un interes mai mare pentru acest tip de transport existând în retail, industrie și produse chimice, conform datelor DSV Road. „Interesul companiilor pentru transportarea mărfurilor pe rute feroviare și rutiere este la cel mai mare nivel din ultimii 10 ani, intermodalul fiind preferat în special pentru mărfuri voluminoase și din categoria ADR. Cea mai intensă activitate este în Curtici, cel mai mare nod intermodal din Europa de Est, care este atractiv pentru investitori. Dar Curtici este doar o mică parte din potențialul infinit pe care l-ar avea România”, declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.

În primul semestru din 2023, DSV Road a transportat 219.000 t de marfă prin transport combinat feroviar și rutier, intermodalul fiind pe locul al doilea în topul celor mai solicitate servicii din portofoliul companiei, după grupaje.

Transportul intermodal este preferat de companiile din România pentru disponibilitatea capacității stabile, costurile mai puțin fluctuante comparativ cu cele de transport rutier, capacitatea utilă de încărcare mărită și mai ales pentru impactul redus asupra mediului – potențialul său de reducere a emisiilor de carbon fiind de până la 70%.

În aceste condiții, „anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru transportul intermodal în România în viitorul apropiat, deoarece este o soluție verde ideală. Companiile caută tot mai mult servicii sustenabile pentru a obține certificări de reducere a emisiilor de carbon, ca parte a strategiei lor ESG și din motive comerciale, iar noi, la DSV Road, avem responsabilitatea de a încuraja și de a facilita reducerea impactului asupra mediului și atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale clienților”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador.

De altfel, DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finalul anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.

Alinierea la standardele și directivele UE a dus la o creștere a interesului companiilor pentru reducerea cantității de dioxid de carbon și, implicit, pentru implementarea soluțiilor Green Transport de la DSV Road: monitorizarea cantității de CO2 prin cea mai avansată tehnologie de analiză (CO2 Reporting Tool), folosirea transportului rutier pe baza biocombustibilului și optimizarea lanțului de aprovizionare pentru reducerea amprentei de carbon.

De asemenea, la nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de un miliard de coroane daneze (peste 134 de milioane de euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România, cu scopul de a diminua cu până la 40% cantitatea de emisii de carbon până în 2030, inclusiv la noi în țară.