Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministrul transporturilor, Lucian Bode, și ministrul fondurilor europene, Marcel Boloș, au avut o întâlnire de lucru la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), pe subiectul absorbției fondurilor europene în transporturi, la nivelul lui octombrie 2020, precum și previziunile financiare până la sfârșitul anului. Alături de cei doi demnitari au mai participat reprezentanții Direcției Generale Organismul Intermediar pentru Transport, din cadrul MTIC, și managementul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

A fost analizat stadiul pregătirii noului Programului Operațional Transport, parte a noului Cadru Financiar Multianual, precum şi a Planului Național de Redresare și Reziliență – secțiunea infrastructură de transport, alocările estimate și proiectele potențial a fi finanțate în cadrul acestei facilități. Au fost stabilite, de asemenea, și delimitările dintre cele două surse de finanțare la care se adaugă bugetul de stat și proiectele eligibile, pe fiecare sursă de finanțare, ce urmează a fi depuse spre analiză la nivel european. Un capitol aparte l-au reprezentat și proiectele ce urmează a fi descentralizate la nivelul Unităților Administrativ Teritoriale,  pentru implementare.

„Din cele 2,6 miliarde de euro absorbite până în prezent în cadrul Programului Operaţional Infrstructură Mare pentru infrastructura de transport, 650 de milioane – adică 25% – au fost autorizate la plată în ultimele 11 luni. De asemenea, în ceea ce privește sumele alocate în acest an, pentru investiții din fonduri externe nerambursabile avem deja

3,7 miliarde de lei, la 9 luni, plătiți pentru proiecte majore rutiere și feroviare, reprezentând o creștere de 150%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Trebuie să folosim toate resursele financiare, fie ele externe sau de la bugetul de stat, astfel încât să dezvoltăm cât mai mult infrastructura. Sunt sigur că proiectele care vor fi finanțate vor dezvolta economia, vor stimula investițiile și vor aduce noi locuri de muncă. Doar cu o viziune pe termen mediu și lung, așa cum am prevăzut și în Planul Investițional pentru Infrastructură, putem să vorbim de închiderea principalelor coridoare Pan-Europene de transport, o condiție obligatorie pentru noul exercițiu financiar european”, a declarat Lucian Bode.

IMM ar putea beneficia in perioada urmatoare de finantari printr-o schema de ajutor de stat, a declarat Gabriel Friptu, director in Ministerul Fondurilor Europene, in cadrul webinarului “Sectorul constructiilor 2021 – finantari, investitii, risk management”, organizat de Pria Events, subliniind ca bugetul va fi de 500 de milioane de euro. „A existat un mecanism de alocare pe zona de investitii, in general catre mediul de afaceri si zona de sanatate, ca raspuns la pandemie. In momentul de fata, cu adresabilitate directa mediului privat, inclusiv companiilor din domeniul constructiilor, in perioada imediat urmatoare se va aproba o ordonanta cu o schema de ajutor de stat pe cadru temporar un pic mai favorabil pentru investitii in cadrul IMM. Este o schema cu un buget de circa 500 de milioane de euro, prin care IMM pot beneficia de o finantare intre 50.000 si 200.000 de euro.”

El a precizat ca aceasta schema va fi lansata public cel mai probabil la inceputul lui septembrie.

“Schema de ajutor de stat este un pic mai relaxata: cofinantarea beneficiarilor este de 15% pentru cele sapte regiuni de dezvoltare mai putin dezvoltate si de 30% pentru regiunea Bucuresti-Ilfov”, a spus Gabriel Friptu.