Transportul dinspre Marea Britanie spre Franța se va relua din 23 decembrie 2020, orele 00:00 CET. Premierul britanic dă asigurări că reluarea traficului se va face fără probleme, mai ales că șoferii de camion, stând, prin natura muncii, singuri în cabină, nu reprezintă un pericol real de contaminare. Totuși, potrivit unei comunicări oficiale din partea Eurotunnel, se pare că inclusiv şoferii profesionişti trebuie să prezinte un test negativ PCR efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de a intra pe teritoriul Franţei. Din păcate, nimeni nu ştie în ce condiţii se vor putea efectua aceste teste, mai ales că şoferii sunt blocaţi în camioane deja de două zile.
Potrivit unei informări transmise de Ministerul Transporturilor din Franţa către omologii lor din România – la solicitarea Direcţiei Transport Rutier din cadrul MT – o variantă a virusului SARS-CoV-2 al COVID-19, numită „VUI-2020-12-01”, a fost detectată în Regatul Unit. Cunoscută din septembrie printre aproximativ 12.000 de mutații înregistrate, această tulpină nu fusese anterior subiectul unei alerte speciale din partea virologilor care monitorizează evoluția virusului.
Marți, 15 decembrie, Ministerul Solidarității și Sănătății din Franţa a trimis problema centrelor naționale de referință pentru lupta împotriva bolilor transmisibile, de îndată ce primele alerte au fost emise de guvernul britanic. Ca răspuns la această sesizare, acesta din urmă a stabilit că varianta genetică amintită nu pare să provoace, în acest stadiu al cunoașterii, severitate crescută sau rezistență la vaccin şi nu este clar în acest stadiu că așa-numita răspândire „rapidă” a acestei mutații în Regatul Unit este legată de o proprietate intrinsecă a acestui virus. Faptul că această tulpină este mai contagioasă nu a fost demonstrat în acest stadiu. Cu toate acestea, sâmbătă, 19 decembrie, pe fondul accelerării epidemiei din Marea Britanie, autoritățile britanice de sănătate au informat Organizația Mondială a Sănătății (OMS) despre faptul că această mutație ar putea fi mai contagioasă decât alte variante ale SARS-CoV-2. Acesta este motivul pentru care, în urma unei reuniuni a Consiliului Național de Apărare și Securitate din Franţa (NDC), prezidată de președintele Macron, s-a decis suspendarea tuturor curselor cu pasageri, inclusiv transportul de marfă, rutier, aerian, maritim sau feroviar din Regatul Unit pentru 48 de ore de la miezul nopții (ora Parisului), începând cu 20 decembrie.
Limita de 48 de ore a fost menită să atingă două obiective: să acorde timp pentru coordonarea între statele membre ale UE pentru a defini o doctrină comună privind reglementarea și controlul fluxurilor din Regatul Unit, în condiţii sigure, începând cu 23 decembrie, pe baza unui sistem obligatoriu de testare la începutul călătoriei.
Ministrul transporturilor, Lucian Bode, și ministrul fondurilor europene, Marcel Boloș, au avut o întâlnire de lucru la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), pe subiectul absorbției fondurilor europene în transporturi, la nivelul lui octombrie 2020, precum și previziunile financiare până la sfârșitul anului. Alături de cei doi demnitari au mai participat reprezentanții Direcției Generale Organismul Intermediar pentru Transport, din cadrul MTIC, și managementul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
A fost analizat stadiul pregătirii noului Programului Operațional Transport, parte a noului Cadru Financiar Multianual, precum şi a Planului Național de Redresare și Reziliență – secțiunea infrastructură de transport, alocările estimate și proiectele potențial a fi finanțate în cadrul acestei facilități. Au fost stabilite, de asemenea, și delimitările dintre cele două surse de finanțare la care se adaugă bugetul de stat și proiectele eligibile, pe fiecare sursă de finanțare, ce urmează a fi depuse spre analiză la nivel european. Un capitol aparte l-au reprezentat și proiectele ce urmează a fi descentralizate la nivelul Unităților Administrativ Teritoriale, pentru implementare.
„Din cele 2,6 miliarde de euro absorbite până în prezent în cadrul Programului Operaţional Infrstructură Mare pentru infrastructura de transport, 650 de milioane – adică 25% – au fost autorizate la plată în ultimele 11 luni. De asemenea, în ceea ce privește sumele alocate în acest an, pentru investiții din fonduri externe nerambursabile avem deja
3,7 miliarde de lei, la 9 luni, plătiți pentru proiecte majore rutiere și feroviare, reprezentând o creștere de 150%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Trebuie să folosim toate resursele financiare, fie ele externe sau de la bugetul de stat, astfel încât să dezvoltăm cât mai mult infrastructura. Sunt sigur că proiectele care vor fi finanțate vor dezvolta economia, vor stimula investițiile și vor aduce noi locuri de muncă. Doar cu o viziune pe termen mediu și lung, așa cum am prevăzut și în Planul Investițional pentru Infrastructură, putem să vorbim de închiderea principalelor coridoare Pan-Europene de transport, o condiție obligatorie pentru noul exercițiu financiar european”, a declarat Lucian Bode.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit