După ce Curtea Constituțională a declarat, săptămâna trecută, că proiectul anterior de modificare a OG 27/2011 este neconstituțional și întrucât programul de transport interjudețean existent expiră la sfârșitul acestui an, Ministerul Transporturilor a reacționat rapid, publicând pe site-ul său, la rubrica Transparență decizională, un nou proiect de act normativ, care vizează liberalizarea totală a pieței de la 1 ianuarie 2025.
Practic, de la începutul anului viitor, orice operator de transport rutier de persoane va putea obține licență de traseu pentru servicii regulate interjudețene, indiferent de graficul de circulație propus și dacă vor exista suprapuneri cu alte curse. „Spre deosebire de piața reglementată, în care concurența se manifesta doar la momentul atribuirii curselor pe baza unor criterii discriminatorii, faptul că orice transportator solicită și obține licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene duce la manifestarea concurenței începând chiar de la solicitarea și eliberarea unor licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene și până la efectuarea curselor interjudețene pentru care au fost eliberate respectivele licențe de traseu.
Astfel, existența mai multor operatori care deservesc o anumită relație nu poate decât să fie benefică pentru călători, având în vedere faptul că aceștia pot alege cu cine efectuează deplasarea pe baza criteriilor proprii de apreciere a modului de efectuare a transportului de fiecare dintre operatorii deținători de licențe de traseu, fapt ce declanșează concurența între aceștia“, se arată în motivația proiectului.
Prin faptul că se trece la eliberarea licențelor de traseu fără așa zise criterii de atribuire se deblochează accesul pe piață al potențialilor operatori pe cursele regulate interjudețene și se asigură dispozițiile constituționale referitoare la economia de piață și la obligația statului de a asigura protecția concurenței loiale, respectiv protecția finală a consumatorilor. De asemenea, se asigură principiile constituționale ale egalității în drepturi, concurenței loiale, libertății economice și nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituție.
Noul proiect introduce conceptul de „platformă informatică“, denumită „rețea de mobilitate rutieră națională“, prin care se vor digitaliza solicitările depuse de operatorii de transport și graficele de circulație, în funcție de orele de plecare și stațiile introduse în aplicație de către operatorii de transport.
În ceea ce privește condițiile care trebuie îndeplinite de către autovehiculele nominalizate pe curse, această aplicație va fi conectată la sistemul informatic care gestionează copiile conforme și datele despre autovehicule, astfel încât să fie simplificat procesul de verificare, astfel încât transportatorii să nu mai fie nevoiți să depună documente justificative.
De asemenea, va fi reglementată situația în care nu există autogară într-o localitate sau se desființează singura autogară dintr-o localitate, în sensul că autoritățile administrației publice locale vor trebui să avizeze pentru operatorul deținător de licență de traseu o stație publică agreată, astfel încât transportul interjudețean de persoane să se desfășoare în condiții optime. Acest lucru este necesar având în vedere faptul că nu în toate cazurile autoritățile administrației publice locale își exprimă disponibilitatea în acest sens.
Propuneri sau sugestii pe marginea proiectului de act normativ pot fi trimise către MT până pe 25 noiembrie a.c.
Cititi si:
OMT 1333/2019, cunoscut și ca RNTR8, a fost anulat de Curtea de Apel Mureș în octombrie 2023, după un proces care a durat cinci ani, intentat de Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR). În această vară, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a respins recursul Ministerului Transportului, iar acum hotărârea ICCJ a fost publicată în Monitorul Oficial. Până la adoptarea unui nou act normativ, rămân în vigoare prevederile din RNTR8 anterior, respectiv OMT nr. 181/2008.
Ministerul Transporturilor are în curs de adoptate un proiect de modificare a legislației primare (HG899/2003) – la dezbaterea căruia au fost invitați și reprezentanții asociațiilor patronale, inclusiv ANSAR – și care are ca scop rezolvarea tuturor disfuncționalităților semnalate anterior cu privire la funcționarea atelierelor independente de instalare și inspecție a tahografelor. Actul normativ este așteptat să apară în curând.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit