Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soarta transportului de persoane prin servicii regulate, asa cum il stim de aproximativ 25 de ani incoace, sta in decizia Curtii Constitutionale cu privire la Legea de asumare a raspunderii Guvernului pe modificari substantiale ale legislatiei in domeniul transporturilor judetene. Daca OUG 51/2019 va fi abrogata si legea 328/2018 va fi „repusa in drepturi“, atunci intreg transportul judetean va fi adus in sfera serviciilor de utilitate publica. Atribuirea traseelor nu se va mai face pe criterii concurentiale, iar operatorii privati nu vor mai avea acces decat la „resturile“ de la masa companiilor de transport public. Despre efectele abrogarii OUG 51/2019 si despre viitorul transportului de calatori am discutat cu senatorul Vasile Toma.


Tranzit: Cum vedeti situatia actuala a pietei de transport de calatori prin servicii regulate in trafic judetean? Cum apreciati avantajele si dezavantajele aduse de OUG 51/2019?
Vasile Toma:
Cea mai importanta modificare adusa de OUG 51/2019 consta in revenirea traseelor judetene acolo unde le este locul, adica in sfera de reglementare a Ministerului Transporturilor. A aparut ca o necesitate de corectare a unei legi aparute peste noapte, la presiunea unor nespecialisti din Ministerul Dezvoltarii Regionale, functionari care se „perfectioneaza“ in birouri si acorda atentie numai sugestiilor venite de la diversi factori politici locali, care se pare ca vad in transportul judetean o posibila „vaca de muls“. Bineinteles ca ordonanta este perfectibila, dar trebuie sa intelegem ca venim dupa o perioada lunga (din 2007) in care consiliile judetene au avut responsabilitatea organizarii, coordonarii si controlului transportului judetean si au esuat lamentabil.

Victor Mateevici, unul din oamenii emblematici ai transportului rutier a plecat dintre noi. Inginerul Victor Mateevici a fost un om bun, foarte popular in lumea trasporturilor rutiere. A detinut functia de Director General al Centralei de Transporturi Auto din cadrul Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor. Din 1974 a prezidat si nou-infiintata Federatie Romana de Automobilism si Karting. Pentru automobilism si karting numirea ing. Victor Mateevici ca presedinte FRAK, a fost mai mult decat benefica.

Victor Mateevici s-a luptat, in perioada crizei energetice din anii ´80, cu restrictiile la cotele de combustibil. Ca sa nu se reduca parcul auto si sa concedieze personalul a ales sa lucreze la Canalul Dunare – Marea Neagra, in bazinul carbonifer Rovinari, in campaniile agricole si in multe alte locuri.
Era un vizionar si pregatea viitorul. Grupurile scolare de transport rutier create in sector calificau mii de copii in meseriile de sofer si mecanic auto.
A fost un om modest, pasionat de tenis, sport pe care l-a practicat pana la 80 de ani. Acum a plecat de tot. Alaturi i-a fost familia si cativa apropiati, din randul celor care au scris istoria transporturilor rutiere din Romania.
Odihna vesnica in ceruri!
Puterea de-a se inalta
Lumina spre cereasca taina!
Da-i Doamne, dreapta, calea Ta!