Ministerul Transporturilor vrea sa modifice regulile de autorizare a scolilor de soferi si a instructorilor auto. In acest sens, institutia organizeaza vineri, 2 august, sedinta publica de dezbatere a proiectului de Ordin al ministrului Transporturilor.
Anexa nr. 1 se numeste „Norme privind autorizarea scolilor de conducatori auto si a instructorilor auto“ si este la Ordinul ministrului Transporturilor nr. 733 din 25 aprilie 2013 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea scolilor de conducatori auto si a instructorilor auto, a Normelor privind atestarea profesorilor de legislatie rutiera si a instructorilor de conducere auto, a Metodologiei de organizare si desfasurare a cursurilor de pregatire teoretica si practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere, a programei de scolarizare, precum si privind conditiile si obligatiile pentru pregatirea teoretica si practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere, cu modificarile si completarile ulterioare. Pe ordinea de zi a sedintei se afla prezentarea proiectului de act normativ si prezentarea si discutarea observatiilor si propunerilor referitoare la acesta.
Din 2020 examenele pentru obtinerea CPC se vor putea sustine si in limba engleza sau spaniola, dupa ce, pe 24 iunie 2019, s-a publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Ordinul pentru modificarea si completarea Normelor privind autorizarea si controlul centrelor de pregatire si perfectionare profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.212/2015 si a Normelor privind pregatirea si atestarea profesionala a anumitor categorii de conducatori auto, prevazute in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.214/2015.
Conform acestui Ordin, cursurile de pregatire initiala si formare continua a personalului de specialitate din transporturile rutiere se organizeaza in limba romana, iar cursurile de formare continua, in vederea obtinerii certificatelor de calificare profesionala continua (CPC) pentru transport rutier de marfa si/sau de persoane, pot fi organizate si in limba engleza sau in limba spaniola. Iar lectorii care predau in limba engleza sau spaniola trebuie sa aiba certificat de competenta lingvistica nivelul B2.
Examinarea pentru obtinerea CPC se face in limba romana, engleza sau spaniola, conducatorii auto sustinand aceste examene in limba in care au urmat cursul de pregatire profesionala periodica.
Discutiile dintre reprezentantii companiilor de taxi si cei ai firmelor de transport alternativ, reuniti in dezbatere publica la sediul Ministerului Transporturilor – ca urmare a incercarii ministrului de a discuta cu ambele parti proiectul de Ordonanta de urgenta privind activitatile de transport – au degenerat in scandal.
Patronii companiilor de taxi cer ca proiectul de ordonanta de urgenta care reglementeaza transportul alternativ de persoane in Romania sa fie scos din dezbatere publica. Acestia sunt nemultumiti de anumite prevederi, precum varsta maxima a masinilor, care va fi de 15 ani in cazul companiilor de transport alternativ si de 10 ani in cazul vehiculelor utilizate de taximetristi. In replica, reprezentantii companiilor care fac transport alternativ cer adoptarea de urgenta a actului normativ pentru a intra in legalitate. In lipsa acestor reglementari, soferii parteneri risca amenzi de 1.000-5.000 de lei la fiecare cursa, si chiar sa ramana fara placutele de inmatriculare.
Ramane de vazut ce se va intampla cu acest act normativ. Conform procedurii, dupa dezbaterea publica, el va fi trimis ministerelor spre avizare si abia apoi va ajunge in Guvern, dar nu se cunoaste termenul cand acesta va fi adoptat de Executiv.
Reprezentantii companiilor de taximetrie spun ca vor contesta OUG la Curtea de Apel in Contencios Administrativ pentru ilegalitate.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit