Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ca urmare a dezbaterii publice pe marginea proiectului de modificare a HG 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor și senzorilor de mișcare, organizată săptămâna trecută la sediul Ministerului Transporturilor (MT), Registrul Auto Român (RAR) este acuzat de lipsă de cooerență de către Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR).

Astfel, deși RAR s-a exprimat în mod public cu privire la faptul că este de acord cu modificarea legislației referitoare la tahografe, printre altele și în sensul eliminării obligației de abilitare a tahografelor de către reprezentanții producătorilor în cazul operațiunilor de instalare și verificare, la doar trei zile după dezbaterea publică a emis o poziție oficială prin care afirmă necesitatea menținerii acestei abilitării.

„Găsim schimbarea de poziție cel puțin lipsită de profesionalism, șicanatorie și vexantă față de transportatori. Se ridică următoarea întrebare legitimă: există un interes, dincolo de cel public, de a menține o reglementare infirmată judiciar ca fiind contrară reglementărilor europene și naționale, dar care favorizează activitatea celor doi reprezentanți ai celor doi producători de tahografe de pe piața de profil? În lipsa unui astfel de interes, dată fiind poziția coerentă a RAR-ului de la inițierea dezbaterilor asupra necesității modificării RNTR 8 și a înlăturării acestei reglementări, schimbarea de poziție a instituției este inexplicabilă și poate fi calificată ca abuzivă (chiar și sub aspect tehnic juridic)“, a transmis ANSAR.

Amintim că ANSAR a atacat în instanță caracterul inadecvat al RNTR8, semnalând lipsa transparenței decizionale și incoerența normativă – nelegalitatea – prin raportare la reglementările primare naționale și europene. După ce Curtea de Apel Târgu Mureș a dat câștig de cauză ANSAR, în toamna anului trecut, Înalta Curte de Casație și Justiție a consfințit decizia, dispunând luna aceasta anularea OMT 1333/2019. „Unul din cele mai controversate aspecte ale RNTR8 a fost procedura de abilitare – din partea importatorilor – a atelierelor ce instalează tahografe și limitatoare de viteză. Această procedură generează costuri suplimentare în sarcina service-urilor de tahografe, care se transfera ulterior în sarcina transportatorilor“, a declarat Ovidiu Aiftincăi, vicepreședinte ANSAR.

Ministerul Finanțelor (MF)  propune, printr-un proiect de hotãrâre de guvern, o schemă de ajutor de stat pentru compensarea creșterii prețului la combustibil, pentru a veni în sprijinul operatorilor de transport rutier. Valoarea ajutorului este de 13 bani pe litrul de combustibil și se acordă până la 31 decembrie 2024, se arată într-un comunicat de presă al MF.

Ajutorul de stat va fi acordat sub forma unui grant acordat operatorilor economici licențiați în România, care desfășoară activități de transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost și transport de persoane.

Bugetul schemei de ajutor de stat este de 180 de milioane de lei pentru un număr estimat de 4.000 de operatori economici.

„Sunt tot mai multe firme de transport care nu au posibilitatea absorbției creșterii costurilor de operare, presiunea prețului la carburant aducând costuri suplimentare imediate care pot determina insolvența sau chiar falimentul. Este o măsură temporară de sprijin, în contextul în care, în imaginea de ansamblu, ele sunt interconectate cu alte sectoare economice, cum sunt producția, comerțul, agricultura și turismul. Este un mod prin care, indirect, facilităm transportul materiilor prime, produselor finite, echipamentelor și persoanelor, pentru a asigura funcționarea eficientă a întregii economii. Avem o viziune clară în a construi scheme pentru investiții care să stimuleze dezvoltarea și să susțină progresul economic. Însă, în același timp, trebuie să recunoaștem importanța echilibrului și a abordării integrate, acolo unde putem lua decizii care generează efect multiplicator”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

Sunt eligibili pentru compensarea creșterii accizei la motorină operatorii economici care îndeplinesc cumulativ la momentul depunerii cererii de compensare a creșterii accizei la motorină, următoarele condiții:

Operatorul economic poate depune o cerere de compensare a creșterii accizei la motorină pentru un trimestru calendaristic, în primele 30 zile ale trimestrului următor celui pentru care se solicită plata ajutorului de stat.

Se poate solicita ajutor de stat pentru toate vehiculele eligibile deținute în cursul trimestrului pentru care se solicită compensarea, în baza unei cereri de compensare, depusă la Autoritatea Rutieră Românã, începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se emite cu 30 de zile lucrătoare înaintea publicării în Monitorul Oficial a prezentei hotărâri.

Ministerul Finanțelor, Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Rutieră Română, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, vor încheia un protocol de colaborare pentru transmiterea informațiilor referitoare la operatorii economici, necesare pentru evaluarea cererii.