Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Incepand cu 26 iunie 2018, la Bucuresti, a fost programata sedinta Comisiei mixte moldo-romane in domeniul transportului rutier. Delegatia Republicii Moldova, din care a facut parte si Dumitru Albulesa, administrator al Asociatiei Internationale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), a fost condusa de Serghei Bucataru, secretar de Stat al Ministerului Economiei si Infrastructurii, iar din partea Romaniei delegatia a fost condusa de Corneliu-Ioan Dimitriu, directorul Directiei Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor.
 

Pe ordinea de zi a sedintei au fost incluse mai multe subiecte privind transportul rutier de marfa si de persoane, intre care amintim: problema taxelor pentru folosirea drumurilor de catre vehiculele neinmatriculate in Republica Moldova, introduse din februarie, derularea serviciilor de transport rutier de marfa intre Romania si Republica Moldova, cozile mari de camioane la punctele de trecere a frontierei sau conditiile de traversare a teritoriului Republicii Moldova de catre transportatorii romani.

Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) reclama lipsa de predictibilitate in raport cu programele de transport judetean si interjudetean, a caror valabilitate expira in mai putin de un an (iunie 2019). Potrivit comunicatului de presa FORT, „atat Ministerul Transporturilor, cat si cel al Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice aveau obligatia sa prezinte deja strategia in domeniu, astfel incat operatorii de transport sa isi pregateasca din timp investitiile in flote auto, tinand cont de faptul ca pentru finantarea si livrarea unui autobuz este nevoie de cel putin 9 luni“.
 

Reprezentantii FORT sustin ca se impune o prelungire a programului de transport interjudetean pentru o perioada de 4 ani si nicidecum deschiderea pietei interne pentru operatorii din alte tari, in contextul in care, „in intreaga Uniune Europeana, liberalizarea este doar o teorie lipsita de transparenta, menita sa ofere sansa jucatorilor vestici sa castige cat mai mult din pietele tarilor estice“.
FORT sustine clar ca accepta deschiderea pietei numai in momentul in care liberalizarea capata o forma unitara la nivelul intregii Uniunii Europene, astfel incat si un operator de transport de pasageri autohton sa poata sa desfasoare activitati specifice in orice alta tara, neingradit de nici un fel de bariere (a se vedea politica protectionista aplicata de tarile occidentale in ceea ce priveste transportul de marfa).
Referitor la transportul judetean/local, FORT considera ca MDRAP a actionat total gresit, deoarece nu si-a asumat emiterea OUG pentru separarea serviciului public de transportul public cu caracter comercial, ratand astfel sansa pentru aplicarea corecta a prevederilor regulamentului european 1370. „Refuzul autoritatilor locale de a semna contracte de delegare a gestiunii cu operatorii detinatori de licente de traseu judetean mascheaza de fapt abuzurile ce vor urma, la nivel local si judetean, pe masura ce ne apropiem de expirarea programului de transport. In acest context, despre investitii la nivelul flotelor nici nu poate fi vorba, deoarece este imposibil ca operatorii sa isi stabileasca o perioada de amortizare in raport cu prevederi legislative transparente, conectate la realitatiile sociale si economice autohtone“, se mai arata in comunicatul FORT.