Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Guvernul a aprobat, în ședința de astăzi, 25 ianuarie 2024, modificarea OG nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, se arată într-un comunicat de presă emis de MTI.

Necesitatea modificării actului normativ a apărut în urma discuțiilor dintre Ministerul de resort și Confederațiile și Federațiile reprezentative la nivel național din domeniul rutier pentru detalierea la nivel de normă primară a modalității de efectuare a actului de control (control efectuat de către personalul de specialitate din cadrul CNAIR) în mod distinct pentru utilizatorii străini și cei români.

Responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține în cazul utilizatorilor străini conducătorului auto, iar în cazul utilizatorilor români, deținătorului vehiculului.

Modificarea prevede și stabilirea modalității de utilizare și funcționare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier. Pentru reglementarea timpilor de așteptare necesari trecerii frontierei, în raport cu cerințele și revendicările formulate și consemnate în cadrul ședințelor de negociere cu forurile reprezentative pentru sectorul rutier, era necesară modificarea art. 9 alin.(2) lit.c) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, în sensul că personalul de specialitate din cadrul CNAIR să  efectueze controlul:

Prin acest act normativ este asigurată, în continuare, implementarea în legislația națională a prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu toate modificările ulterioare ale acesteia și se urmărește aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362.

De asemenea, este necesară corelarea unor prevederi din OG nr.15/2002 cu prevederile similare din Legea nr.226/2023, astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității  rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE.

Totodată, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a prezentat în ședința de guvern și Nota privind transmiterea unei cereri către Consiliul Local al  Municipiului Calafat, județul Dolj, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind trecerea unei suprafețe de teren, având categoria de folosință drum de exploatare, din domeniul public al Municipiului Calafat în domeniul public al statului, în vederea dării în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii prin CNAIR. CNAIR va amenaja o parcare destinată camioanelor pe DN 56 km 80+800 dreapta, în scopul descongestionării traficului în zona Punctului de Trecere a Frontierei Calafat-Vidin.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit marți, 23 ianuarie a.c., la sediul MTI, cu reprezentanții Confederațiilor patronale și Federațiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri.

În ședința de Guvern de săptămâna trecută a fost adoptată Ordonanța pentru modificarea și completarea OG nr.43/1997 privind regimul drumurilor, în vederea reintroducerii toleranțelor la depășirile de mase și dimensiuni. De asemenea, au fost adoptate o serie de acte normative, promovate de către MTI, prin care s-au soluționat și celelalte cereri ale partenerilor sociali, respectiv:

  1. Eliminarea diferențierii între transportul rutier național și internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR, prevedere stabilită prin Ordonanța pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier;
  2. Posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST) prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri. Acest aspect a fost reglementat prin Hotărârea pentru modificarea și completarea anexei nr. 1 la OUG nr. 84/2003 pentru înființarea CNAIR;
  3. Eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

De asemenea, în ceea ce privește măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.

Totodată au fost realizate și următoarele demersuri cerute de transportatori:

În această perioadă, s-au constituit grupurile de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ, dar și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ”pirateriei” în transporturi. Tot în cadrul grupurilor de lucru s-a stabilit să fie discutate și găsite soluții pentru modificarea cadrului legislativ privind condițiile de omologare, instalare și montare a tahografelor inteligente generația 2.