Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit astăzi, 16 ianuarie 2024, cu reprezentanții confederațiilor patronale și federațiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri, chiar dacă aceștia din urmă nu participă la protestul spontan al colegilor de breaslă și al agricultorilor, protest ce a început săptămâna trecută și care, între timp, a escaladat, lista de revendicări fiind tot mai lungă și mai complexă.

Grindeanu și-a arătat deschiderea pentru identificarea unor soluții constructive care să rezolve problemele din domeniu sesizate de transportatorii rutieri și i-a asigurat că îi va ajuta cu ce va putea.

„Sunt probleme care pot fi rezolvate de către Ministerul Transporturilor și de companiile din subordine, dar și subiecte care necesită răspuns din partea altor autorități ale statului.“

În urma discuțiilor purtate, părțile implicate au convenit următoarele:

Se pare că nu s-a mai pomenit însă nimic despre desființarea cântarelor CNAIR din frontieră, în conformitate cu regulamentul european 1100/2008.

Protestele transportatorilor continuă, după negocieri parțiale eșuate la sfârșitul săptămânii trecute și în ciuda încercărilor de discreditare la adresa industriei de profil.

Discuțiile desfășurate vineri noapte la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pe marginea plafonării RCA nu au dus la niciun rezultat. Se pare că reprezentanții ASF nu au putut explica de ce asigurarea obligatorie s-a scumpit de două-trei ori inclusiv la semiremorci, deși, chiar ei au recunoscut faptul că pe semiremorci nu sunt avizate daune pe RCA. De asemenea, nici de la Finanțe nu s-a obținut nimic, reprezentanții MF respingând solicitarea protestatarilor privind acordarea alocațiilor de cazare și de hrană pentru angajații din mediul privat, după modelul de la stat – ar fi fost vorba despre o alocație de cazare neimpozabilă de 265 de lei/zi și respectiv o alocație de hrană neimpozabilă pentru lucrătorii detașați de 40 de euro/zi, care să se adauge plafonului maxim de 87,5 euro/zi aferent indemnizației de detașare transnațională.

Din păcate, industria de transport se confruntă cu o adevărată campanie de discreditare în media, cărăușii fiind prezentați ca niște oportuniști care nu se mai satură de atâtea privilegii. Se politizează mult, mai ales că suntem în an electoral, astfel că a apărut și ideea – complet eronată – cum că protestatarii ar fi cerut demisia ministrului Transporturilor, Sorin Grideanu. Nimic mai fals! Asta în condițiile în care ministerul Transporturilor a arătat cea mai mare deschidere la discuții pentru rezolvarea problemelor ridicate.

După mai multe ore de negociere, vineri s-au obținut aproape toate revendicările dorite ale industriei, mai puțin mutarea cântarului CNAIR din frontieră, măsură dorită pentru a ușura traficul la intrarea/ieșirea din țară. Astfel, ministrul Transporturilor personal, împreună cu directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, directorul general al ARR, Dorin Ștefan, directorul general al ISCTR, Tudor Nișulescu, directorul Direcției Transport Rutier din cadrul MT, Adriana Kalapis, și consilierul de stat din Cadrul Cancelariei Prim-ministrului, Minel Ivașcu, și-au asumat modificarea unor acte normative și introducerea unor noi măsuri cerute de transportatori, printre care:

Mâine, 16 ianuarie, reprezentanții MT și cei ai asociațiilor patronale din transporturi urmează să se întâlnească pentru a discuta pe marginea modificărilor legislative.

Protestele firmelor de transport mici vor continua alături de agricultori, așteptându-se reacții pozitive de la ASF și de la Ministerul Finanțelor pe marginea problemelor nerezolvate încă, dintre care scumpirea RCA este cea mai presantă dintre toate.