Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Etapa a patra a raliului Dakar, o buclă având plecarea la Ha’il și întoarcerea în aceeași localitate, a totalizat 574,01 km, din care 425 km de cursă specială, și s-a desfășurat la altitudine mare, care nu a scăzut niciodată sub 800 m, și uneori a urcat până la 1.300 m. Vremea a fost rece, iar ploaia din ziua precedentă a schimbat semnificativ natura terenului, dar nu și frumusețea canioanelor și platourilor de pe traseul special. Și de această dată navigarea a fost una dintre provocări, ca și dunele numeroase.

În cursa pentru camioane, Martin Macik (MM Technology) a obținut a treia victorie de la această ediție, la 8’50” de Mitchel Van Den Brink (Eurol Team De Rooy Iveco) și la 9’22” de liderul clasamentului general după trei etape, Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga), care își menține această poziție. El este urmat de Martin Vandenbrink (Eurol Team De Rooy Iveco), la 15’06”, și de Jaroslav Valtr (Tatra Buggyra ZM Racing), la 34’09”, în timp ce Martin Macik, aflat la a noua participare ca pilot la Dakar, urcă un loc, până pe al patrulea, fiind încă în urmă din cauza probleme de frânare din etapa a doua.

O consolare pentru el ar putea fi aceea că și liderul clasamentului provizoriu, Ales Loprais, este tot ceh, această țară având o tradiție frumoasă la acest raliu, cu 35 de etape câștigate de-a lungul timpului, dintre care 16 de către Karel Loprais, care a obținut și șase titluri.

Pe 1 ianuarie a debutat pe malul Mării Roșii a 45-a ediție a raliului Dakar, care se va termina pe partea opusă a Peninsulei Arabice, pe coasta Golfului Arabiei, și va include și patru zile prin cea mai mare „mare de nisip“ din lume, Empty Quarter, unde va avea loc și etapa maraton din acest an. Ediția din 2023 a competiției va avea o lungime totală de aproape 5.000 km de cursă specială, repartizată în prolog și în cele 14 etape, deci va fi din nou un test extrem de rezistență.

Pe 31 decembrie s-a desfășurat, pe o pistă de nisip, prologul, de 13 km, cu plecare și sosire la Sea Camp. La categoria camioane, cehul Martin Macik (din echipa MM Technology) a obținut a patra sa victorie de etapă din carieră, fiind urmat la cinci secunde de olandezul Mitchel van den Brink (Eurol Team De Rooy Iveco) și la șase secunde de Janus Van Kasteren (Boss Machinery Team De Rooy Iveco).

Etapa 1 a avut, de asemenea, și sosirea și plecarea la Sea Camp, dar o lungime de 601 km, din care 367 km de cursă specială. Deși a avut același punct de plecare și sosire ca prologul, această etapă a fost total diferită, urmând conturul coastei de la 30 km în interior pe drumul spre – și dincolo de – Yanbu. Pe prima parte a traseului, de 368 km, au dominat secțiunile stâncoase, unde unii piloți s-au prăbușit, după care au urmat întinderi mai rapide între văi și piste de nisip, care i-au avantajat pe piloții de viteză, și apoi echipajele au ținut o porțiune de coastă de peste 200 km înapoi spre Sea Camp. Martin Macík a obținut o nouă victorie, la 5’01” de Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga) și la 9’18” de Jaroslav Valtr (Tatra Buggyra ZM Racing).

Etapa a doua, de la Sea Camp la Alula, a totalizat 589,07 km, din care 430 km de cursă specială, spre zonele interioare ale Arabiei Saudite, unde diminețile sunt răcoroase, iar terenul este încă umed. O parte a traseului a fost prin munți, cu piste înguste și urcări până la 1.300 m. În cursa camioanelor, Martin Macik a avut de data aceasta probleme și a pierdut o oră în drumul spre Alula, astfel că victoria i-a revenit lui Ales Loprais, la 1’50” de Janus Van Kasteren (Boss Machinery Team de Rooy Iveco), care a avut și o penalizare de 15 minute, și la 6’11” de Martin Vandenbrink (Eurol Team de Rooy Iveco). Astfel că după două etape Ales Loprais conduce în clasamentul general, la 12’17 de Janus Van Kasteren și la 16″04 de Jaroslav Valtr.

Etapa a treia se desfășoară pe 3 ianuarie, de la Alula la Ha’il, pe un traseu de 669,15 km, din care 447 km de cursă specială. Reamintim că, din cauza sancțiunilor impuse Rusiei după agresiunea asupra Ucrainei, echipajele Kamaz nu participă la ediția din acest an a raliului Dakar.

Fotografii furnizate de Fabien Calvet (ASO – Amaury Sport Organisation), Iveco Image Bank și De Rooy Press Office