Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În timpul dezbaterilor pe marginea pachetului Fit for 55, Polonia se alătură Germaniei și Italiei în încercarea de a schimba dispozițiile adoptate anterior, potrivit cărora, începând din 2035, pe teritoriul Uniunii Europene se va interzice înmatricularea autoturismelor și utilitarelor ușoare noi cu motoare cu combustie, iar vehiculele grele vor fi în aceeași situație, întrucât 90% dintre ele urmează să aibă emisii zero începând cu 2040.

Deocamdată nu se acceptă de facto decât vehicule electrice sau pe bază de hidrogen, ceea ce nu va permite dezvoltarea altor tehnologii și utilizarea de autoturisme cu motoare adaptate pentru a arde combustibili și gaze neutre din punct de vedere climatic, ceea ce produce consecințe socioeconomice grave, așa cum subliniază asociația poloneză de transport și logistică TLP.

Îngrijorările cu privire la efectele soluțiilor incluse în Fit for 55 sunt împărtășite și de mulți antreprenori, care știu că acesta le va aduce costuri suplimentare foarte mari. Și, dacă marile companii vor putea include astfel de inițiative în bugetele lor și vor putea lua măsuri pentru a transfera costurile către clienți, întreprinderile mici și mijlocii nu vor avea o capacitate financiară adecvată și vor fi amenințate cu expulzarea de pe piață.

În plus, soluțiile propuse vor înrăutăți competitivitatea companiilor din regiunile mai puțin dezvoltate ale Uniunii Europene în comparație cu cele din țările mai bogate din vest. În transportul rutier polonez mai există și problema limitării sprijinului guvernamental doar pentru transportul urban și transportul rutier individual. Or, dacă pe piața UE toți transportatorii au costuri similare cu forța de muncă, achiziționarea de combustibil și serviciile necesare, dacă statul polonez nu oferă sprijin similar cu cel primit de transportatorii germani sau francezi competitivitatea firmelor din această țară va scădea.

Și consumatorul european va fi afectat din punct de vedere al nivelului de trai, deoarece costurile de transport vor crește mult și comerțul cu bunuri va fi limitat, deci prețurile bunurilor și serviciilor vor fi mult mai mari. Potrivit lui Mariusz Derdziak, business development director în cadrul companiei poloneze Citronex Trans Energy Sp. z o.o., introducerea ETS va crește costul total al transportului cu 20%. Și acesta nu este sfârșitul creșterilor, deoarece materialul rulant cu emisii scăzute și cu emisii zero va fi el însuși mai scump, cu până la 100%, ceea ce va crește cu 30% costurile serviciilor de transport.

TLP sprijină pe deplin acțiunile guvernului polonez și ale aliaților săi pentru o luptă mai flexibilă împotriva schimbărilor climatice, permițând surse de energie neutre din punct de vedere climatic pentru autovehicule după 2035 și utilizarea tehnologiilor existente bazate pe motoare cu ardere internă și a infrastructurii tehnice existente pentru stocarea și distribuția combustibililor lichizi și gazoși.

Cât despre vehiculele electrice, ele vor funcționa perfect în transportul public, distribuția locală și transportul last mile și în transportul similar pe distanțe mai scurte. Iar transportul transregional și transfrontalier trebuie să poată utiliza alte vehicule cu surse de energie neutre din punct de vedere climatic, cum ar fi biogazul sau combustibilii sintetici proveniți din deșeuri. De asemenea, TLP face apel la alte organizații patronale și de antreprenori să sprijine activitățile noii coaliții a statelor membre ale UE privind abrogarea interdicției de a înmatricula vehicule cu motoare cu ardere internă. Astăzi, arată asociația poloneză, mulți antreprenori și multe organizații se tem să-și prezinte poziția cu privire la pachetul Fit for 55, deoarece această problemă stârnește emoții sociale foarte mari. Dar trebuie să se vorbească și despre îndoielile existente, nu atât cu privire la obiectivele climatice, ci mai degrabă la instrumentele care urmează să fie utilizate pentru a atinge aceste obiective.