Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Equip Auto ne-a oferit posibilitatea de a sta de vorba cu reprezentantii unora dintre cei mai mari producatori de piese auto din lume, chiar lideri de piata pe segmentul lor, si astfel am remarcat ca nu toti au fost afectati in aceeasi masura de criza economica: multe din aceste companii au o prezenta puternica in America de Nord si si-au  diminuat vanzarile inca din 2008, pentru ca in 2009 si 2010 sa simta deja o crestere, iar altele au simtit contractarea pietei abia in 2009. Oricum, intre timp, situatia a revenit la normal.


Grupul Delphi este originar din America, dar Europa este o piata foarte importanta, unde s-a realizat anul trecut 43% din cifra de afaceri. Pe intregul continent, compania are aproape 40 de centre de productie in Franta, Germania, Spania, Portugalia, Anglia, Polonia, Rusia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Maroc (care e asimilat zonei europene) si Romania. Cele mai mari piete europene sunt Germania, Italia, Spania, Franta si Anglia, cu 60% din totalul activitatii companiei, urmate de Rusia. Iar una dintre tarile cu mare potential este Polonia, drept pentru care vor continua investitiile acolo, ca si pe pietele emergente, asa cum declara Gaël Escribe, vicepresedintele companiei, responsabil pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa.
De altfel, oferta Delphi este foarte extinsa, ceea ce presupune numeroase linii de productie, pentru arhitectura electronica, sisteme de propulsie pentru motoare pe benzina si motorina, sisteme termice si mai ales sisteme diesel de injectie etc., dar si, pentru after-market, componente pentru sasiu, directie, suspensie, aer conditionat, electronica sau diagnoza.
In Europa, Honeywell are fabrici in Germania, Franta si Spania, fiecare pentru anumite modele Jurid sau Bendix, dar compania este interesata si de alte zone din lume, iar in perioada targului era pe punctul de a deschide o a doua unitate de productie in China. In prezent nu se lucreaza la capacitate, nu se atinge nici macar nivelul de dinainte de 2008, dar, pe de alta parte, „acum avem o capacitate mai mare in Asia, unde producem si pentru piata locala, dar si pentru export“, declara Miquel Tintoré, vicepresedintele companiei, responsabil cu vanzarile de pe segmentul after-market. Honeywell are o pozitie foarte puternica, in sensul ca este chiar lider de piata, in Germania, Austria si Elvetia, dar este prezenta si in est, mai ales in Ungaria, Cehia si Polonia.
Texa are o singura fabrica, in Italia, complet automatizata, pentru toate tipurile de instrumente din oferta sa, iar in 2012 langa ea se va inaugura un nou sediu, care va tripla suprafata actuala de 12.000 m2. In prezent se lucreaza intr-un regim foarte bun, asa cum declara Gabriel Popescu, responsabil training in cadrul companiei: in 2010 au fost depasite 50.000 de unitati fabricate, iar pentru gama Konfort de aparate de aer conditionat a fost deschisa a treia linie de productie.
Texa este prezenta cu filiale proprii in Franta, Spania, Marea Britanie, Germania, Polonia si Rusia. Pietele cele mai afectate sunt cele aflate si acum in dificultate – Grecia, Spania, si intr-o oarecare masura, Italia – in timp ce Franta, Germania si Marea Britanie nu au incetinit ritmul vanzarilor, iar in Polonia si Rusia s-au inregistrat chiar cresteri.
ZF are vanzari anuale de 1,1 miliarde de euro, circa 2.600 de angajati si este prezent in 77 de locatii din 39 de tari, cu 650 de service-uri partenere in intreaga lume. Clientii sai principali sunt producatorii de autovehicule, revanzatorii de piese, companiile de logistica si autoritatile de transport public.
In Europa, compania are fabrici in aproape toate tarile vestice, dar si in Ungaria si Turcia, in vreme ce in est e prezenta doar cu reteaua de service. „Dar avem planuri mari pentru extindere in zona si detinem deja in Rusia o platforma unde importam componente pentru producatorii auto locali si vrem sa deschidem cat de curand o subsidiara acolo, de unde sa distribuim componentele in intreaga tara“, explica Marina Lakomczyk, area sales manager ZF pentru Rusia.
Cea mai buna piata europeana pentru ZF este Germania, urmata de Franta, Spania si Italia.

Vanzari mai slabe mai ales pe segmentul de prima echipare
La nivel mondial, 90% din productia Delphi este pentru prima echipare si restul pentru after-market, iar criza s-a simtit diferit pe cele doua segmente, cu scaderi importante in 2008 si 2009, respectiv ramanand aproape constant. Volumele au inceput insa sa creasca la finalul lui 2009, iar de atunci, in 18 luni, Delphi a inregistrat o cifra de afaceri de 500 de miliarde de dolari.
Honeywell a simtit criza economica in 2008, cand a avut o scadere importanta a vanzarilor pe segmentul de prima echipare (care reprezinta 40% din totalul productiei companiei) si, la fel, o scadere insesizabila la after-market, pentru ca in 2009 si 2010 sa inregistreze cresteri, mai ales in Germania, Austria, Rusia si Ucraina. Iar pietele cele mai vulnerabile sunt Grecia, Portugalia, Spania si Italia.
Anul trecut, Texa a facturat aproape 50 de milioane de euro si a avut un Ebitda de peste 12 milioane de euro, dupa ce, in 2009, ca majoritatea firmelor auto, a simtit conjunctura economica internationala defavorabila si si-a diminuat vanzarile cu 4-5%.
Pentru ZF, scaderea vanzarilor a inceput tot in 2009 si a fost de 25%, mai ales pe segmentul de prima echipare (care reprezinta circa 80% din totalul activitatii), dar la inceputul lui 2010, adica mai devreme decat era estimat, asa cum declara reprezentantii ZF, a inceput o noua crestere, care la nivelul anului trecut a atins 25%, fiind astfel depasit volumul din 2008. Estimarile pentru 2011 indica o noua crestere de 15% si, in ciuda problemelor financiare din unele state vestice, reprezentantii companiei nu prevad o noua criza mai devreme de 3-5 ani.

Delphi continua sa creada in Romania
Reprezentatii acestor companii si-au reafirmat increderea in piata romaneasca, in ciuda situatiei dificile din prezent, fiecare fiind prezenta aici macar cu un furnizor important si o retea de service.
Delphi are chiar patru fabrici in Romania: la Sannicolau Mare, Ineu si Moldova Noua, pentru sisteme de cablaje electrice si electronice, si la Iasi, pentru sisteme diesel. O mare parte a productiei se exporta, dar unele componente sunt livrate la Dacia. Pentru vanzari, compania e reprezentata mai ales de Autonet, Autototal si Rohe, aceasta din urma pentru injectoare si pompe diesel de camioane, iar in ceea ce priveste reteaua de service a pornit deja un concept pentru motoare diesel si sisteme de climatizare.
Reprezentantul Texa declara ca, datorita noilor statii de aer conditionat Konfort Serie 7 si capacitatii principalului dealer din Romania, compania nu a avut de suferit din cauza crizei, iar pentru 2011 se asteapta o crestere cu 19% a volumului activitatii.

Crestere modica a preturilor
Asa cum afirma reprezentantul Honeywell, „noi suntem presati sa scumpim produsele, deoarece materia prima e tot mai scumpa, dar, pe de alta parte, puterea de cumparare e mica, astfel ca am crescut preturile, dar nu cu mult.“
Preturile produselor Texa se actualizeaza de obicei cu evolutia inflatiei, dar in ultimii ani nu au inregistrat cresteri excesive, asa cum declara Gabriel Popescu, in ciuda faptului ca se folosesc materiale si tehnologie de prim nivel si sunt oferite instrumente inovative.
Nici ZF nu are in plan scumpirea produselor, decat cu o valoare moderata, deoarece clientii nu prea isi mai permit asta. Iar scumpirea materiei prime si a energiei poate fi compensata prin eficientizarea productiei si distributiei.

Intr-o perioada in care cei mai multi producatori si furnizori de echipamente de manipulat incearca sa faca fata crizei, Clark anunta ca in 2010 si-a extins portofoliul cu inca 20 de dealeri. Expansiunea continua in ritm sustinut, in zone cu potential promitator ca Orientul Mijlociu si Africa de Nord, incurajat fiind de rezultatele de exceptie obtinute deja de divizia europeana a companiei, care a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri cu 36% in 2010 fata de anul precedent.

 
In prezent, Clark este reprezentat de 140 de dealeri in 47 de tari, majoritatea din Europa. Datorita contractelor de cooperare cu furnizorii de echipamente, producatorul a intrat si pe piata din Orientul Apropiat sau in tarile nord-africane, regiuni care raman promitatoare. „In Rusia am reusit sa castigam in 2010 sapte noi dealeri. De asemenea, in Polonia, dealerii nostri au avut rezultate excelente anul trecut”, a punctat Rolf Eiten, directorul de vanzari si marketing al companiei.
Clark poate vinde circa 500 de unitati pe an prin cei 20 de dealeri noi (in primul an), cresterea ulterioara fiind sustinuta prin servicii de exceptie. „Calitatea vine intotdeauna inaintea cantitatii, mai ales ca, in cele din urma, un suport bun oferit clientilor este mai usor de realizat decat castigarea unor clienti noi”, a mai spus reprezentantul Clark. In plus, politica firmei este aceea de a oferi clientilor servicii de foarte buna calitate, cu produse de top si un raport calitate-pret foarte bun, ca astfel sa pastreze clientii pe termen lung sau sa castige altii noi. „Anul trecut am extins semnificativ programul de training al dealerilor si al angajatilor din service. In 2011 vom continua sa sporim numarul cursurilor de training, atat in Mülheim, cat si in Ruhr, focusandu-ne in acelasi timp pe realizarea unei Academii de Vanzari Clark, unde experienta colectiva castigata de compania noastra poate fi impartasita managerilor de magazine, noilor agenti de vanzare si managerilor de productie”, a mai spus Eiten.

2011 se asteapta sa fie peste 2008
Tot ce se vinde, se consuma sau se uzeaza trebuie intai fabricat, depozitat, reciclat si, bineinteles, transportat. In acest sens, Orientul Mijlociu nu este cu mult diferit de Europa sau America de Nord, aspect care a dus la o crestere a solicitarilor venite din aceasta zona, mai ales din Israel. Avand in vedere dimensiunea pietei estimata la circa 20.000 de stivuitoare cu contragreutate, intregul Orient Mijlociu, inclusiv Peninsula Araba si Egiptul, este de mare interes pentru Clark. Pe de alta parte, desi Eiten considera ca potentialul din Scandinavia este estimat la circa 4.000 de stivuitoare frontale, compania este prea putin reprezentata in zona. Apoi, „chiar daca piata europeana necesita doar 700-800 de utilaje si echipamente din segmentul cuprins intre 10 si 16 t, suntem totusi intr-o pozitie buna ca furnizor de gama completa care are la baza conceptul «one-stop-shopping», unde toate cerintele clientilor pot fi acoperite cu un brand al unei singure companii”, a mai spus Eiten.
Anul trecut, nivelul comenzilor a crescut pentru Clark cu 52% fata de anul precedent. De asemenea, Clark Europe a avut o crestere de 36% a cifrei de afaceri. „Desigur, am beneficiat de boom-ul din 2010 al stivuitoarelor cu contragreutate. Pe de alta parte, am fost capabili sa crestem cota de piata si pentru ca potentialii clienti au devenit mult mai selectivi in ceea ce cumpara, comparativ cu anii anteriori”, a precizat Egon Strehl, managing director Clark Europe. Pentru anul financiar 2011, Clark Europe estimeaza o crestere a vanzarilor de echipamente noi de 32,5%, cu o cifra de afaceri peste nivelul celei inregistrate in 2008 si cu un plus de 51% comparativ cu 2010.

Game complete de stivuitoare
Clark introduce, in premiera la CeMAT, o noua clasa de echipamente de incarcare actionate electric, prin prezentarea modelului GEX 40-50 cu anvelope pneumatice sau dintr-un cauciuc super-elastic. Acest stivuitor de 80 V, cu capacitatile de 4, 4,5 si 5 t si echipat cu patru roti, reprezinta o completare a gamei de succes GEX (1,6-3 t). Designul conceptual al GEX, care prezinta doua motoare de actionare, 100% tehnologie AC si frane cu discuri ce nu necesita intretinere, este identic cu modelele cu trei si patru roti din segmentele de 48 si 80 V.
Noul GEX, actionat de doua motoare frontale paralele, fiecare cu o putere de 9,2 kW si 80 V, cu o tehno-logie trifazica, asigura o accelerare excelenta si o putere mare de actionare. In plus, motoarele sunt fara intretinere, ceea ce reduce costurile de operare.
La CeMAT vor fi prezentate stivuitoarele GEX destinate activitatilor de incarcare/descarcare desfasurate in depozite, precum si aplicatiilor din productie sau din sectorul de reciclare.
Tot la Hanovra va fi adus din nou in fata publicului tractorul electric CTX40/70 cu o capacitate de remorcare de 4 si 7 t, alaturi de noile stivuitoare diesel si LPG C 40-55 din gama premium Gen2, care prezinta o capacitate de incarcare cuprinsa intre 4 si 5,5 t.

Miza mare pe echipamentele electrice
Chiar daca producatorul Clark va continua sa dezvolte echipamentele cu actionari clasice, din cauza conditiilor de operare pe teren va dezvolta si unitatile electrice alaturi de stivuitoarele cu actionare diesel sau LPG. In viziunea specialistilor de la Clark, actionarea electrica este ideala pentru un stivuitor: „cu tehnologia de acum, doar utilizarea inteligenta a conceptului electric de actionare a stivuitoarelor poate oferi in mod curent clientilor efecte pozitive asupra mediului, ca si beneficii considerabile de cost”, a precizat Rolf Eiten, adaugand: „trebuie sa intensificam lucrul la echipamentele electrice pentru ca acum tehnica este disponibila, acest tip de utilaje aducand deja beneficii clientilor si un plus activitatii”.
Diferenta de pret dintre vehiculul diesel si cel electric este nesemnificativa. „Daca un echipament diesel de 2,5 t costa 20.000 de euro, cel electric are un pret cuprins intre 20.000 si 21.000 de euro, cu bateria inclusa. Apoi, in functionare este mult mai ieftin decat cel diesel, bateria fiind singurul consumabil ce trebuie inlocuit la anumite intervale de timp. Iar daca o durata de viata a bateriei la 1.500 de cicluri inseamna 4-5 ani de utilizare, si cei mai multi clienti schimba utilajul dupa aceasta perioada, inseamna ca pentru primul utilizator bateria nu trebuie schimbata, mai ales ca furnizorii ofera adesea o garantie extinsa”, a mai spus Rolf Eiten care, in plus, nu recomanda achizitionarea bateriilor chinezesti, mai ales daca furnizorul urmareste o relatie pe termen lung cu producatorul.