Februarie 2025 va marca, în opinia Upply (The recomposition of the shipping alliances in 2025), începutul unei restructurări a pieței globale de transport maritim containerizat în jurul a patru piloni principali, ceea ce va avea consecințe atât pentru porturi, cât și pentru clienți. Alianțele din domeniu nu au mai fost modificate substanțial din 2017, iar cele mai importante trei dintre ele reunesc acum 10 mari companii de transport maritim la nivel mondial, care însă din februarie 2025 se vor organiza diferit.
Alianța 2M va dispărea, iar Maersk va fi partener cu Hapag Lloyd într-o nouă alianță, Gemini, în timp ce MSC a optat să opereze singur pe liniile pe care le operează în prezent în cadrul alianței. Ocean Alliance va continua cu aceleași companii și servicii membre. Iar THE Alliance va avea trei membri în loc de patru, după plecarea Hapag Lloyd, și va fi cunoscută sub numele de „Premier Alliance“.
Pentru a măsura efectul acestei reorganizări asupra porturilor, Upply a analizat serviciile anunțate până acum de noile alianțe astfel încât să determine ce porturi pierd și ce porturi câștigă din februarie 2025, și a comparat serviciile oferite de cele 10 companii de transport maritim care alcătuiesc cele trei alianțe în 2024 cu cele pe care intenționează să le ofere în 2025. MSC a fost inclus în analiză, deși nu va mai fi parte a unei alianțe, datorită importanței sale pe rutele care fac obiectul studiului, mai ales că MSC și Premier Alliance au anunțat că vor coopera pe rutele Asia-Europa.
În general, alianțele vor oferi mai multe servicii din februarie 2025, diferitele companii crescând numărul de linii comune pe care le oferă, de la 17 la 24 între Asia și Europa, de la 9 la 17 între Asia și Marea Mediterană, de la 12 la 19 Transatlantic și de la 47 la 54 Transpacific.
Sursă foto: Upply
Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft (HHLA AG) va continua să fie deținută majoritar de orașul Hamburg și va fi dezvoltată în continuare împreună cu noul acționar majoritar Mediterranean Shipping Company, cea mai mare companie de transport maritim de containere din lume. În urma aprobării de către Parlamentul din Hamburg și Comisia Europeană, toate condițiile de închidere au fost îndeplinite cu aprobarea autorității ucrainene de control al fuziunilor.
După cum s-a anunțat anterior, tranzacția va fi finalizată până la sfârșitul anului 2024. MSC Mediterranean Shipping Company a achiziționat acțiuni de la acționari prin intermediul unei oferte publice de cumpărare și pe piața liberă și va achiziționa, de asemenea, o parte din acțiunile deținute anterior de Hamburg. Orașul liber și hanseatic Hamburg va deține aproximativ 69% din acțiunile cotate ale HHLA AG, în creștere de la 50,1%. Ca și în cazul aeroportului din Hamburg, societatea va fi gestionată sub control municipal, dar cu expertiza unui partener din sectorul privat.
HHLA va continua să furnizeze servicii fiabile pentru toți clienții portului Hamburg. Cu toate acestea, pentru a continua să își îndeplinească funcțiile pentru Hamburg și hinterlandul său, trebuie să continue dezvoltarea și modernizarea portului. Cu expertiza sa în domeniul logisticii maritime, Mediterranean Shipping Company va fi un partener strategic pentru HHLA în dezvoltarea ulterioară necesară. După ample consultări și revizuiri, toate autoritățile și instituțiile implicate au stabilit că nu există probleme juridice și că tranzacția poate fi pusă în aplicare conform celor convenite.
Acordurile cheie au fost convenite contractual, inclusiv co-determinarea angajaților. Încasările din tranzacție și o majorare de capital de către MSC vor permite investiții substanțiale de aproape o jumătate de miliard de euro în modernizarea și viabilitatea viitoare a HHLA.
Pe 13 septembrie, Hamburg și MSC au anunțat un parteneriat strategic pentru dezvoltarea ulterioară a HHLA AG. Scopul parteneriatului este de a crea o bază solidă pentru dezvoltarea viitoare durabilă a HHLA. Portul Hamburg va deveni un nod important în rețeaua globală de transport maritim și intermodal a MSC, consolidându-și poziția de nod comercial lider în Europa de Nord-Vest. Ca parte a acordului, MSC își va crește semnificativ debitul de marfă la terminalele HHLA din Hamburg începând cu 2025. Din 2031, MSC va gestiona un volum minim de 1.000.000 TEU în Hamburg. Chiar înainte de tranzacție, compania maritimă a adus servicii de linie suplimentare la Hamburg. MSC își va stabili, de asemenea, noul sediu german pentru câteva sute de angajați în Hamburg și va investi în HHLA.
Condițiile de finalizare au inclus aprobarea tranzacției de către Comisia Europeană și de către autoritățile competente din Georgia, Tunisia și Ucraina, aceasta din urmă din cauza terminalului operat de HHLA în Odessa. În plus, a trebuit să se obțină aprobarea pentru controlul subvențiilor din partea Comisiei Europene și aprobarea pentru comerțul exterior din partea autorităților competente din Italia, Slovenia, România și Danemarca.
Alte măsuri pentru punerea în aplicare a parteneriatului strategic nu vor fi luate până când tranzacția nu va fi finalizată.
sursa foto: portul Hamburg
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit