Upply a realizat o analiză a pieței globale de transport maritim, din care reiese că principalii jucători vor putea obține totuși profit în 2023, mai ales dacă au și alte activități, dar pentru restul firmelor va fi un an destul de dificil, așa cum se vede deja din scăderea volumelor și a tarifelor.
Printre firmele cele mai expuse riscurilor se numără, în opinia analiștilor Upply, taiwanezii de la Evergeen, Yang Ming și Wan Hai, care ar putea fi chiar tentați să formeze o alianță defensivă. Asta nu ar fi totuși ușor, având în vedere faptul că Evergreen face parte din Alianța Oceanelor alături de COSCO și CMA CGM până în 2028.
Coreenii de la Hyundai Merchant Marine (HMM) par foarte expuși riscurilor, deoarece flota a crescut semnificativ în ultimii trei ani, de la 53 de nave cu o capacitate combinată de 439.999 TEU la 31 decembrie 2019 până la 72 de nave și o capacitate de 809.000 TEU la 31 decembrie 2022. Acționarii principali tocmai au arătat că doresc să-și vândă rapid participațiile, dar poate că decizia a venit un pic mai târziu, comentează Upply, având în vedere faptul că riscă să fie obligați să vândă mai ieftin.
ZIM, care a fost condusă mai degrabă de experți financiari decât de profesioniști în transportul de containere în urma restructurării din 2014, a plasat și ea comenzi majore pentru nave noi în timpul pandemiei, ceea ce poate reprezenta o problemă în 2023, când cererea de transport scade.
Germanii de la Hapag Lloyd nu au trecut până acum la integrare verticală, ci au investit în terminale portuare, făcând achiziții în special în India și America Latină, și au optat pentru diversificare geografică și pentru preluarea companiilor Nile și DAL.
Piața va fi afectată, deși nu se poate prevedea în detaliu în ce fel, și de decizia Deutsche Bahn de a vinde DB Schenker. În condițiile în care se așteaptă ca alianța 2M să se rupă, MSC a ales să meargă singur ca lider, după ce a arătat de-a lungul anilor că știe să se descurce bine pe o piață în declin, cu un control strict al costurilor. În 2023, compania a rămas fidelă acestei strategii, folosind flexibilitatea extremă, oportunismul și politica pro-forwarder care i-au adus avantaje și în trecut, și continuă să facă progrese. MSC a cedat și ea tentației diversificării după înființarea recentă a MSC Air Cargo, dar nu a pătruns pe teritoriul expeditorilor, și se poate baza pe alte activități în condițiile declinului din transportul trans-oceanic de containere: transport ro-ro și feriboturi, interesante deoarece acum nearshoring-ul este la modă. În plus, după o reducere bruscă a activității în timpul pandemiei, afacerile de croazieră ale grupului și-au revenit puternic la sfârșitul lui 2022 și ar trebui să ajungă în 2023 la nivelul excelent de dinainte de pandemie, ceea ce va contribui la sănătatea financiară a întregului grup. Partea mai puțin bună este că, în ciuda mesajelor privind ecologizarea flotei prin achiziții de nave noi, MSC va fi operatorul care va cumpăra cea mai mare cantitate de păcură grea (IFO 380) în 2023, ceea ce deocamdată îi permite să-și scadă costurile de operare, dar pe termen lung poate nu e cea mai înțeleaptă decizie, având în vedere cerințele de sustenabilitate.
Unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii logistice din lume, DB Schenker și MSC Mediterranean Shipping Company, liderul global în domeniul transportului și logisticii, au încheiat un acord important privind utilizarea a 12.000 de tone de biocombustibil care vor contribui la reducerea emisiilor în lanțul de aprovizionare pentru toate mărfurile consolidate.
Astfel, toate serviciile de transport maritim DB Schenker pe navele MSC pot fi acum rezervate cu emisii zero în 2023, fie că este vorba de transporturi LCL (Less-than-Container Load), de containere FCL (Full-Container-Load) sau de containere frigorifice de la MSC Mediterranean Shipping Company, cea mai mare linie de containere din lume. Totodată, clienții vor primi și un certificat anual de reducere a emisiilor achiziționate pentru bilanțul lor climatic.
În prezent, cantitatea de biocombustibil cumpărată este suficientă pentru a economisi CO2 aproximativ 35.000 de tone de-a lungul întregului lanț de aprovizionare de pe piață. În funcție de tipul de combustibil utilizat, cel puțin 30.000 de containere standard (TEU) vor fi transportate fără emisii de CO2, în funcție de modul în care este utilizat combustibilul în timpul navigației.
Acordul dintre DB Schenker și MSC reprezintă unul dintre cele mai extinse tranzacții încheiate până în prezent între un expeditor de mărfuri și o companie de transport maritim pentru utilizarea de biocombustibili de a doua generație, certificați ca fiind sustenabili și certificați – derivați din ulei de gătit uzat – în locul combustibilului marin convențional pe bază de combustibili fosili.
Cele 12.000 de tone de biocombustibil vor fi amestecate între 20 și 30% atunci când navele vor fi realimentate, astfel încât un total de aproape 50.000 de tone de amestec de biocombustibil va fi disponibil pentru navele de containere MSC. Astfel, DB Schenker poate oferi clienților săi un produs standardizat care permite un transport fără emisii, chiar și pe mare.
„Împreună cu MSC, le oferim clienților noștri o soluție convenabilă și curată, folosind biocombustibilul maritim de ultimă generație, care le permite să obțină o reducere suplimentară reală a emisiilor. Facem acest lucru pentru că suntem ferm convinși că este un lucru corect și, prin urmare, plătim în avans pentru achizițiile de biocombustibil. Un lucru este cert: cu cât mai mulți clienți cer neutralitate climatică în toate lanțurile de aprovizionare, cu atât mai repede vom ajunge la un transport maritim de containere curat.”,
a declarat Thorsten Meincke, membru al consiliului de administrație pentru transportul aerian și maritim, DB Schenker.
„Decarbonizarea transportului maritim de marfă nu poate fi realizat de un singur jucător, ci necesită o colaborare între companiile de transport maritim și logistic și clienții acestora. Soluția MSC Biofuel este primul nostru program certificat de introducere de CO2 care reduce emisiile în lanțurile de aprovizionare ale clienților noștri, accelerând tranziția energetică prin creșterea cererii pentru transportul maritim neutru care oferă economii directe de CO2. Suntem încântați de parteneriatul cu DB Schenker, cu care împărtășim ambiții climatice similare de-a lungul colaborării noastre către emisii zero.”,
a precizat Caroline Becquart, vicepreședinte senior, MSC.
Biocombustibilul poate fi utilizat pentru operațiunile obișnuite de transport maritim de mărfuri fără a ajusta infrastructura sau lanțul de aprovizionare al unei nave, ceea ce îl face o soluție deosebit de convenabilă. Soluția MSC Biofuel este concepută ca o abordare avantajoasă pentru ambele părți, pentru a trece de la ambiție la acțiune. MSC aprovizionează cu biocombustibil sustenabil, iar clienții beneficiază de economiile de CO2, transmițându-le pe tot lanțul său valoric al transportului maritim. Acest lucru diferențiază programul de inițiativele de compensare a emisiilor de dioxid de carbon care se concentrează pe viitoarele reduceri de emisii în afara industriei de transport maritim.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit