O caracteristică importantă a pieței de transport maritim este, așa cum a amintit, cu ocazia conferinței Black and Caspian Sea Ports & Logistics 2024 de la Constanța, Steve Wray, director tehnic și șef al departamentului de consultanță maritimă în cadrul Infrata Limited, faptul că primele 10 linii maritime dețin 93% din capacitatea globală, în urma consolidărilor, achizițiilor și fuziunilor pe care le-au făcut în timp. Lider este acum MSC, care a depășit în 2022 Maerks și care are o cotă de 22% din total, urmat de Maersk, cu 16%, CMA CGM (cu 14%, dar care, dacă dă o comandă mare, poate depăși, la rândul său, Maersk), Cosco (12%) și Hapag-Lloyd (8%). Acești operatori mari sunt mai feriți de schimbarea condițiilor de pe piață, deoarece își pot modifica ușor rețelele și pot muta navele în cadrul unor rețele globale mult mai largi.
În mai 2024 existau comenzi, din partea celor 10 companii cu cele mai mari capacități, pentru 719 nave, din care 287 de peste 10.000 TEU, 152 de 5.100-10.000 TEU, 56 de 3.000-5.099 TEU și 224 mai mici de 3.000 TEU. Cele mai multe sunt ale MSC, 105 nave, majoritatea de peste 10.000 TEU, urmată de CMA CGM, cu 93, Evergreen, cu 64, Cosco (40) și One (39).
În ceea ce privește navele comandate de primele 20 de linii majore, ele vor adăuga o capacitate de 6.200.000 TEU, din care 1.700.000 TEU reprezintă capacitatea pe care și-o vor adăuga până la final de 2024 principalele 10 companii. Demolările de nave au scăzut mult în 2021-2023, fiind vorba mai ales de nave mici și cu vârste mari, astfel că s-a înregistrat cea mai mare vârstă medie a navelor demolate din 2011 până atunci: 28 de ani, față de 29 de ani în 2011. Din 2023 și până în 2025 însă, având în vedere numărul mare de comenzi de nave noi, demolarea este importantă pentru a atenua riscul de supracapacitate, dar și pentru a respecta reglementările EEXI și CII privind emisiile de carbon.
Așa cum reamintește Upply în analiza principalilor indicatori economici ai marilor companii de logistică și transport din lume pe 2023 (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)), anul trecut a marcat sfârșitul unei perioade excepțional de prospere pentru operatorii de transport maritim, care însă, în ciuda unei scăderi de două cifre a rezultatelor financiare, au înregistrat, cei mai mulți dintre ei, profit. Iar expeditorii au gestionat și ei bine scăderea profitabilității generată de redresarea pieței.
Încă din a doua jumătate a lui 2022 a început să se observe o scădere a cererii de bunuri, care s-a confirmat anul trecut, când creșterea PIB mondial a ajuns la +2,6%, după +3,0% în 2022 și +6,1% în 2021. Prețurile ridicate ale energiei și inflația persistentă au scăzut puterea de cumpărare a populației și capacitatea firmelor de a investi, ceea ce a diminuat cererea de bunuri manufacturate, alături de nivelurile mari ale stocurilor, pe care firmele au vrut să le reducă înainte de a da noi comenzi.
Potrivit cifrelor Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), volumul comerțului mondial cu mărfuri s-a contractat cu 1,2% în 2023, fiind mai mic în aproape toate regiunile lumii, dar mai ales în Europa. Iar acest declin a afectat clar transportul maritim containerizat. Numărul containerelor transportate la nivel mondial a crescut cu doar 0,2% în 2023, iar volumele de containere au crescut cu 2,2%, până la 114,8 milioane de TEU pe liniile intercontinentale, dar au scăzut cu 3,4%, până la 59 de milioane de TEU, pe piața interregională.
Încetarea creșterii volumelor de mărfuri a avut loc chiar în momentul în care companiile de transport maritim începeau să primească noi nave, ceea ce a făcut ca tarifele să scadă, din ultimul trimestru al lui 2022, mult mai mult decât se aștepta.
La începutul toamnei au existat unele semne că cererea era gata să înceapă să crească din nou, dar fără un efect major asupra tarifelor, iar apoi evoluția geopolitică a salvat rezultatele financiare ale companiilor de transport maritim tocmai când începuseră să-și vândă serviciile, pe unele rute, sub costul de operare.
Cele mai importante 10 companii de transport maritim au înregistrat în 2023 reduceri de veniturilor între 37% și 64%, iar veniturile lor combinate au scăzut de la 341,8 miliarde de dolari în 2022 la 181,1 miliarde de dolari în 2023 (-47%). Analiștii Upply atrag însă atenția asupra faptului că în clasamentul lor nu apare MSC, care nu anunță date financiare. Totuși, publicația italiană Il Messagero, a avut acces la rezultatele din 2022, care arată venituri totale puțin peste 86 de miliarde de dolari și venituri nete de 38,2 miliarde de dolari. Iar dacă se reduc aceste cifre cu aproximativ 40%, cât sunt reducerile înregistrate de concurenții direcți în 2023, se estimează că veniturile MSC au ajuns anul trecut la aproximativ 50 de miliarde de dolari. Veniturile combinate ale primelor zece companii pe liniile tradiționale s-au ridicat la 138,3 miliarde de dolari, în scădere cu 51,9% față de 2022, strict din cauza scăderii tarifelor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit