Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Proiectul de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România a fost supus dezbaterii publice la Ministerul Transporturilor (MT) în 23 mai a.c. Adoptarea noului sistem de taxare este condiție obligatorie în Jalonul 59 al Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fără de care nu se primește următoarea tranșă de bani pentru lucrările de infrastructură. De menționat faptul că din bugetul total de 7,62 de miliarde de euro al PNRR, 4,3 miliarde de euro sunt prevăzute pentru construcția de autostrăzi. De aici și presiunea pe adoptarea noii legi privind rovinieta, respectiv TollRo în cazul vehiculelor cu masa totală maxim autorizată peste 3,5 t până la sfârșitul celui de-al doilea trimestru al anului.

Dezbaterea publică a proiectului de lege a vizat doar definirea noului sistem de tarifare, a categoriilor de utilizatori ai rețelei de drumuri și a tipului de taxă ce urmează să fie plătită de către aceștia, pe autostrăzi și pe drumuri naționale, fără nicio referire la tarife. Acestea din urmă vor fi stabilite prin Norme, au explicat reprezentanții MT și cei ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Operatorii de transport și asociațiile patronale prezente la dezbaterea publică tocmai pe problema tarifelor voiau să discute, întrucât studiul realizat de firma de consultanță din Irlanda și prezentat în urmă cu două luni a relevat niște concluzii îngrijorătoare: o scumpire de până la 6 ori a taxelor de drum pentru vehiculele grele începând din 2026. Cărăușii au amenințat cu proteste masive dacă noile tarife la rovinietă/TollRo vor fi cele prezentate în studiu. Amintim că atunci s-a vehiculat un tarif de plecare de 0,094 euro/km pentru un camion Euro 6, care ar urma să crească procentual, în funcție de norma de poluare.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a prezentat saptamana trecuta „Planul investitional pentru infrastructura“, care prevede alocarea in urmatorii zece ani a 18 miliarde de euro pentru modernizarea a peste 3.000 km din reteaua de cale ferata din Romania. Alocarea bugetara Transporturi va fi de 2% din PIB, fata de 0,6% anterior.
Lucian Bode a precizat ca planul reprezinta o actualizare a strategiei de implementare a proiectelor deja transpuse si stabilite in Master Planul General de Transport (MPGT), cu investitii de aproximativ 73 de miliarde de euro pentru urmatorii zece ani. „Planul national de investitii si relansare economica va fi axul principal al politicilor publice pentru urmatorii ani. Vrem sa trecem de la un model economic bazat pe consum, la un model economic bazat pe stimularea investitiilor”, a punctat ministrul Transporturilor, oferind cateva exemple de noutate: introducerea conceptului de tren metropolitan, proiect eligibil pentru fondurile europene, conectivitatea intre regiunile istorice si Green Deal, cu atentie sporita proiectelor de electrificare a caii ferate. 
Robert Dobre, directorul Directiei de Proiecte Strategice din cadrul Ministerului Transporturilor, a precizat ca in reteaua feroviara primara sunt avute in vedere 29 de proiecte care prevad fie modernizare, fie dublare, fie electrificare, fie toate la un loc, iar in cea secundara sunt 17 proiecte care acopera 1.271 km de linie ferata. 
In ceea ce priveste trenurile metropolitane si investitiile in reteaua de metrou, deocamdata sunt doua proiecte, pentru Bucuresti si Cluj-Napoca.