Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Proprietarii de birouri de inchiriat alaturi de chiriasi vor trebui sa regandeasca spatiile ramase goale, ca urmare a muncii de acasa, pentru a fi ocupate de posturi de lucru mai mari dedicate fiecarui angajat in conditiile respectarii regulilor de distantare sociala. 
 
In opinia lui Marius Scuta, Head of Office Agency and Tenant Representation, JLL Romania, este clar ca pentru multe dintre companii va exista o schimbare de strategie, care va implica ambele tipuri de solutii, atat telemunca, lucrul de acasa, cat si lucrul de la birou in anumite conditii. Abordarea sistemului de munca de la distanta va incuraja si mai mult firmele din diverse sectoare, asa cum este IT-ul, sa angajeze oameni din alte orase, fara a mai exista presiunea pe cost legata de inchirierea/detinerea unor birouri in tara sau mutarea angajatilor in orasele unde firmele detin astfel de sedii. Parte din aceste companii isi vor reduce suprafata ocupata prin subinchirierea celor in exces sau prin predarea unor parti proprietarilor, dar, bineinteles, la sfarsitul perioadei contractuale, daca termenii negociati nu permite acest lucru inainte de final. In cazul companiilor unde prezenta umana este necesara, cel mai probabil acestea vor regandi complet strategia de amenajare a spatiilor, crede Marius Scuta, si vor mari suprafetele inchiriate. „Cert este ca din cauza pandemiei, a caror efecte se vor resimti pentru inca cel putin 1 – 1,5 ani, destul de multe companii vor fi obligate sa-si ajusteze intr-o anumita masura spatiile actuale de birouri”.
 
Chiar si inainte de pandemie, multe dintre companii ofereau oportunitati legate de munca de la distanta, in contextul actual migrarea muncii de la birou catre acasa este cu atat mai necesara, insa intr-un context modificat, unii dintre angajatori cautand solutii de echilibru care presupun un mix intre zilele de la birou si cele de acasa. „Pe de alta parte, este de asteptat ca unele companii sa continue sa aplice telemunca pe o perioada mai indelungata, cel putin pentru angajatii care au copii, in contextul suspendarii activitatii unitatilor de invatamant pana in toamna”, afirma Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory, Colliers International Romania. Astfel, masurile de distantare sociala isi vor pune amprenta pe modul in care companiile vor opera spatiile inchiriate in cladirile de birouri, iar nevoia de fragmentare a acestora este asteptata mai ales in cazul birourilor de tip open space. Ceea ce inseamna ca va fi necesara cresterea spatiului alocat pentru fiecare angajat de la 8 m2, cat este in prezent media in cladirile de birouri de clasa A, la peste 15 m2. In acest context, anumite companii vor trebui sa permita unui procent din numarul de angajati sa continue lucrul de acasa, astfel incat regulile privind distantarea sociala, dar si de rotatie sa poata sa fie respectate. „In concluzie, pe termen scurt si mediu, companiile vor avea nevoie de o suprafata mai mare de birouri daca vor ca toti angajatii sa fie prezenti la birou sau, alternativ, sa gaseasca solutii de rotatie a personalului. Ulterior, in functie de evolutia epidemiei de COVID-19 si impactul asupra mediului economic, companiile isi vor adapta suprafata de care vor avea nevoie, cel mai probabil in cursul anului 2021. Exista optiuni de optimizare a acestor suprafete, atat pentru reintoarcerea la birou, cat si pentru faza a doua”, mai spune reprezentantul Colliers.