Ei avertizează despre consecințele grave asupra economiei pe care le-ar aduce transpunerea în lege a acestui acord, transpunere care este pe cale să se facă în februarie – asociațiile transportatorilor cred că deja au așteptat prea mult – și care, în opinia lor, ar duce la scăderea competitivității firmelor de pe întreg lanțul de aprovizionare și a economiei în ansamblul ei.
De aceea asociația expeditorilor AECOC solicită o întâlnire urgentă cu ministrul Transporturilor, pentru a discuta despre impactul măsurilor convenite cu transportatorii, despre care mai crede că urmărește să reducă presiunile asupra angajatorilor, dar fără a rezolva probleme de bază din domeniu.
AECOC mai arată că acordul le va dăuna în special firmelor mici și mijlocii, dintre care multe nu vor putea să suporte noile măsuri și unele vor fi obligate chiar să iasă de pe piață, deoarece Decretul Regal de Lege care ar urma să apară include de fapt doar cererea asociațiilor firmelor de transport, adică ale angajatorilor din domeniu, dar nu și pe cele ale firmelor mici și ale șoferilor independenți. În plus, expeditorii mai spun că este de neînțeles și intolerabil ca niște măsuri cu un asemenea impact să fie aprobate prin Decret Regal de Lege, într-un timp atât de scurt, fără să existe și discuții cu cei care ar trebui să le implementeze și să le suporte, adică firmele care folosesc transport, și fără o analiză serioasă a impactului lor.
Concret, în ceea ce privește interdicția ca șoferii să participe la încărcarea și descărcarea vehiculelor de peste 3,5 t, AECOC este de părere că le va aduce probleme serioase firmelor care contractează serviciul de transport, mai ales celor mici și mijlocii, deoarece va crește timpii de așteptare și va scădea productivitatea și competitivitatea. În opinia expeditorilor, o asemenea măsură este o mare greșeală, deoarece nu se permite ca ea să fie parte a negocierii dintre firmele de transport și cele care contractează transportul. Acestea din urmă nu intenționează să oblige șoferii să încarce/descarce vehiculele, ci doar să le permită firmelor, prin acord reciproc și în funcție de circumstanțe, să decidă cum este mai bine să procedee în fiecare caz. Iar dacă un șofer face încărcare/descărcare acest lucru trebuie trecut în contract, plătit separat și realizat în condiții de maximă siguranță și confort pentru acesta.
În ceea ce privește clauza de carburant, expeditorii arată că deja se modifica tarifele în funcție de modificarea prețului combustibilului, prin acord liber între părți, acord pe care Decretul Regal de Lege l-ar elimina și în acest caz, ceea ce ar face ca toate firmele care au contract de transport să trebuiască să modifice condițiile economice după formule stabilite de lege.
Expeditorii sunt de acord cu faptul că trebuie să se țină cont de modificarea prețului combustibilului, dar nu vor ca asta să se facă prin formule al Administrației, ci să se lase ușa deschisă spre libertatea de negociere, mai ales că formulele propuse de autorități nu țin cont de anumiți parametri foarte relevanți când vine vorba de combustibil, cum ar fi distanța parcursă. În concluzie, asociația subliniază faptul că firmele care folosesc servicii de transport sunt dedicate promovării unui transport modern, eficient și sustenabil, care garantează condiții optime de muncă pentru toți lucrătorii din lanțul logistic, dar crede că măsurile propuse nu contribuie la atingerea acestui obiectiv și nu rezolvă problemele de care sunt acuzați expeditorii în ultimii mulți ani.
Începutul de an nu a adus în Franța doar negocieri ale salariilor șoferilor profesioniști, ci și negocieri privitoare la indemnizațiile lor de deplasare. FNTR (Federația Națională din Transporturile Rutiere) și OTRE (Organizația Firmelor de Transport Rutier) au propus o creștere de 3%, adică 14,34 de euro în loc de 13,92 de euro pentru o masă, 45,83 de euro, în loc de 44,50 de euro, pentru o masă și o noapte de deplasare, sau 60,17 euro, în loc de 58,42 de euro, pentru două mese și o noapte.
FO Transports (Federația Națională Transporturi și Logistică) se așteaptă la 15 euro pentru o masă, date fiind scumpirea materiilor prime și creșterea cu 16% a salariilor angajaților din catering, și încurajează patronatele să facă un efort în acest sens, mai ales că 15 euro este departe de maximum prevăzut de Buletinul Oficial de Securitate Socială, care este de 19,10 euro pentru o masă.
Următoarea rundă de negocieri ar urma să aibă loc pe 16 februarie.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit