Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 24 iulie, comisarul european pentru transport Violeta Bulc (Slovenia) a prezentat in fata comisiei TRAN din Parlamentul European bilantul mandatului sau, aflat foarte aproape de final, si estimarile referitoare la modul in care se vor solutiona dosarele aflate incain lucru.
In mandatul acesteia au fost in lucru 49 de dosare, din care 33 s-au solutionat, „adicaa fost cea mai activacomisie in ultimul an si jumatate“, dar mai sunt 16 propuneri necesare si nefinalizate „si sper ca in perioada scurtapanala final de mandat samai particip si eu la negocierile pe marginea lor“.

Dintre cele 16, prioritare sunt facilitarea de conectare Europa 2.0 (pentru care negocierile aproape s-au incheiat, ceea ce este important pentru asigurarea continuitatii investitiilor in transportul european, mai ales ca si numarul proiectelor inscrise este foarte mare) si Pachetul Mobilitate 1, pentru care discutiile au inceput acum doi ani si care „isi propune sa asigure buna functionare a transportului rutier si conditii mai bune pentru soferi. Problema este ca in acesti doi ani situatia pe teren s-a inrautatit, deci Pachetul a venit la momentul oportun. Negocierile au fost foarte dure si pana la urma pare ca cineva castiga si cineva are de pierdut, dar nu este adevarat: democratia a triumfat. Si ma bucur ca Presedintia Finlandeza a Consiliului UE a dat asigurari ca se va ajunge imediat la Trilog, pentru a se finaliza Pachetul. Panaatunci, eu sunt increzatoare ca vom imbunatati forma actuala, gasind solutii la problemele semnalate de unele regiuni. Primesc in continuare scrisori din statele din centrul si estul Europei si imi dau seama ca de fapt toata lumea are nevoie de acest Pachet, dar el nu va fi 100% pe placul tuturor.“
Violeta Bulc aminteste ca Pachetul promite sa scada cu 60% birocratia si sa creeze conditii de munca mai bune, care sa faca meseria de sofer profesionist mai atractiva pentru tineri, in conditiile in care acestia nu se mai arata prea interesati de ea.
In plus, ajungerea la un acord este importanta deoarece negocierile pentru Pachetul Mobilitate sunt o etapa in negocierile pentru transportul combinat.
Si Izaskun Bilbao Barandica (Spania) primeste scrisori din partea firmelor din domeniu, care spun ca, desi nu este forma ideala, trebuie sase ajungarapid la un acord. Ea a vrut sastie care e rolul statelor membre in viitoarele negocieri – adica daca exista o majoritate care vrea sa continue discutiile deja incepute sau sunt mai multi cei care vor sase reia totul.
Elena Kountoura (Grecia) este de parere ca niste conditii mai bune de munca pentru soferi vor duce si la cresterea sigurantei pe sosele si declara ca trebuie sa se continue cu Trilog, pentru a nu se intarzia adoptarea Pachetului.
Pe de alta parte, letonianul Roberts Zile a atras atentia asupra faptului ca in forma actuala Pachetul Mobilitate nu va permite reducerea emisiilor poluante, deoarece camioanele vor merge pe gol mii de kilometri, iar Maria Grapini, apreciind disponibilitatea Violetei Bulc pentru dialog si faptul ca a raspuns la toate scrisorile sale, a tinut sa intrebe daca, dincolo de frustrarile din diverse tari legate de Pachet, acesta este bun din punct de vedere tehnic – concret, daca rezolva problemele poluarii, competitiei corecte, respectarii drepturilor lucratorilor si accesului la piata. „Pentru ca eu personal nu sunt multumita de actuala forma.“
Din lipsa de timp comisarul pentru transport nu a putut raspunde la toate intrebarile, dar a promis ca o va face in curand.
 

A mai trecut o luna de promisiuni din partea autoritatilor si criteriile de punctaj pentru atribuirea de trasee judetene si interjudetene, programata pentru 31 ianuarie 2013, inca nu au fost publicate in Monitorul Oficial. Se pare ca sunt inca pe circuitul intern al MTI si dintr-un moment in altul se vor finaliza si trimite spre publicare. Desigur, acelasi raspuns l-am primit si luna trecuta, dar acest circuit este lung si foarte intortocheat.

Dupa ultimele runde de negocieri privind transportul judetean, purtate la Ministerul Administratiei si Internelor (MAI), documentul final a plecat la sfarsitul lunii trecute la MTI, unde trebuia sa fie verificat inainte de semnare (fiind ordin comun al celor doua ministere). In ceea ce priveste criteriile pentru transportul interjudetean, ARR a anuntat inca de la inceputul lui septembrie ca a finalizat proiectul de modificare a normelor metodologice, respectiv ordinul 980/2011, dar, din nou, nu se explica de ce nu s-a publicat nimic in MO. Pentru ca in acest caz nu era necesar decat avizul Directiei Rutiere – practic, o formalitate.
Poate este greu de crezut, dar sunt operatori care acum, cu numai trei luni inainte de depunerea ofertelor pentru licitatie, au multe neclaritati in legatura cu atribuirea. Si este si normal, pentru ca nu au participat la comisiile de dialog social, nici nu fac parte poate dintr-o asociatie patronala, iar daca sunt totusi afiliati informarea depinde de relatia pe care o au cu reprezentantii din teritoriu. Ce stiu ei cert este ca nu s-a publicat nimic oficial. Si inca asteapta.
Nimeni nu isi mai ia masini acum. Se mai livreaza vehiculele care au fost comandate deja, iar cei care au decis sa nu mai investeasca pentru atribuire se bazeaza cu siguranta pe vechimea pe care o au pe trasee. De altfel, asa cum am discutat cu mai multi operatori, cine nu are interes sa abordeze curse sau trasee noi nu are nici interes sa cumpere masini, pentru ca le poate folosi pe cele pe care le are deja. Si problema nu este pana la urma cate masini s-au cumparat sau cate s-ar fi putut cumpara daca lucrurile ar fi fost clare din punct de vedere legislativ, ci de principiu. Este inacceptabil sa ajungem din nou in prag de licitatie si sa ni se serveasca promisiuni si asigurari ca „suntem pe drumul cel bun“, ca „mai sunt de rezolvat chestiuni de tehnica legislativa si suntem gata“. Sigur, cel mai probabil e ca nu se va schimba nimic acum fata de ceea ce s-a discutat si ras-discutat de sase luni incoace, dar nu aici este problema, ci in faptul ca se pastreaza in continuare aceasta doza infima de incertitudine, care face ca mediul de afaceri in care functionam sa nu fie unul sanatos.
In alta ordine de idei, dupa ce criteriile de punctaj pentru licitatie sunt intoarse pe toate partile, in conditiile in care rezultatul confera exclusivitate operatorului desemnat castigator, controlul asupra corectitudinii cu care se efectueaza transportul lasa inca de dorit. Spun asta pentru ca, din informatiile noastre, sunt peste 350 de masini titulare pe trasee care nu au copii conforme valabile la aceasta ora. Si, din respect pentru ceilalti operatori care sunt corecti, situatia ar trebui remediata si aplicate sanctiunile corespunzatoare. Am mai aflat, de asemenea, ca sunt operatori care au licitat cu acelasi parc de masini atat la transportul judetean si interjudetean, cat si la cel urban. Iar sistemul informatic nu sesizeaza suprapunerea, astfel ca aici ar trebui sa intervina factorul uman. Conducerea ISCTR este relativ noua si are inca probleme de personal, se fac angajari etc. Dar niste sanctiuni aplicate chiar si acum, pe ultima suta de metri, ar putea schimba sortii atribuirii. Are cineva curaj sa mai tulbure apele acum?