Firma Wido, din Nijmegen a început recent un nou proiect, transportul de căsuțe, pentru care folosește un trailer jos Nooteboom EURO-PX cu două axe și cu axe pendulare, configurat în funcție de cerințele specifice ale acestui client, cerințe care au vizat mai ales ca platforma de încărcare să fie cât mai coborâtă, iar manevrabilitatea, cât mai mare.
Wido este specializat într-o serie mai largă de aplicații de transport – de vagoane de tren, instalații de extracție a nisipului, mașini ș.a. – atât la intern, cât și la internațional. Iar de peste un an, prin compania sa Perfect Wood din Ressen, construiește aceste căsuțe pentru care comenzile primite deja acoperă un an și jumătate de acum înainte. În fiecare săptămână se livrează încă una, de obicei în parcuri naturale sau camping-uri, iar pentru transportul lor trebuie folosite cele mai joase trailere disponibile, deoarece o căsuță nu este neapărat grea (are doar 4 t, 8 m lungime și 3,5 m lățime), cât mai ales înaltă de 4 m dacă este vorba de una cu etaj, deci cu un trailer jos obișnuit se ajunge la o înălțime totală de 4,5 m, peste cei 4,25 m admiși pe drumurile publice. Deci platforma de încărcare nu trebuie să fie la mai mult de 25 cm de sol. Iar pentru a putea merge pe drumuri cu denivelări sau pentru a trece peste căile ferate garda la sol a platformei poate fi ajustată pe înălțime prin intermediul unei suspensii hidraulice.
În plus, deoarece căsuțele sunt amplasate în zone rurale sau în camping-uri, unde este dificil sau aproape imposibil de manevrat un trailer jos, Wido a optat pentru o versiunea cu axă pendulată care oferă un unghi de virare foarte mare, de circa 60 de grade. Iar controlul axelor se poate face și de la distanță, prin telecomandă, dacă se merge cu viteze mici, și astfel se poate circula și pe străduțe înguste.
Trailerul este echipat cu gât de lebădă hidraulic detașabil, cu un box în plus în partea din spate, pentru stocarea materialelor necesare (funii și lațuri ș.a.). Astfel, șoferul nu trebuie să se urce în partea de sus a trailerului, unde se află de obicei cutiile standard.
Wido intenționează să nu se oprească la un singur model, deoarece cererea pentru căsuțe este mare, astfel că în curând vor fi cumpărare vehicule Nooteboom cu trei axe.
În ceea ce privește autotractorul, pentru acest proiect a fost ales Scania echipat cu macara – deși managerul firme este fan Volvo, iar tatăl său preferă DAF – deoarece pare cea mai bună combinație, iar șoferul care conduce ansamblul este și el foarte mulțumit de acesta.
Cel mai recent trailer Nooteboom, MWT-XL Mega Windmill, pentru transport de turbine eoliene, a avut ca prim client compania olandeză Ter Linden Transport, din Doetinchem. Modelul constă din Jeepdolly cu patru axe cu adaptor de ridicare și dolly cu șapte axe autoviratoare cu adaptor de ridicare.
La nivel intențional există deja mult interes pentru noul trailer, peste 10 unități fiind vândute în Europa și fiind așteptate în curând alte câteva comenzi.
Tendința în ceea ce privește transportul turbinelor eoliene este, așa cum subliniază și cu această ocazie reprezentanții Nooteboom, ca ele să fie din ce în ce mai mari. Palele sunt tot mai lungi și secțiunile de turn au diametrul tot mai mare, astfel că și baza lor este tot mai lată, de la 4,5 m acum câțiva ani ajungând acum la peste 6 m.
De aceea Nooteboom a conceput trailerul MWT-XL, special pentru transportul secțiunilor de turn cu diametru mare pentru parcurile eoliene, care aduce ca principale avantajele, comparativ cu alte soluții dedicate acelorași aplicații, costurile mai mici de întreținere, un preț de achiziție mai avantajos, o utilizare simplă, alături de greutatea proprie mai mică și lungimea mai mică în combinație, care îi permit să obțină excepții de la autorizațiile speciale de transport din diverse țări UE.
Un alt avantaj important al trailerelor MWT este acela că secțiunile de turn pot fi încărcate/descărcate sigur și eficient fără a folosi macarale Centrul de gravitație al noilor turbine eoliene este mult mai înalt în timpul transportului, deci este nevoie de mai multă stabilitate pentru a putea transporta în siguranță pe șosele aceste secțiuni ce cântăresc până la 100 t, chiar și la viteze de până la 80 km/h.
Principala modificare adusă noului model privește dolly-ul autovirator cu suspensie pneumatică. De exemplu, lățimea lui a fost ajustată până la 2.840 mm, iar noul sistem de virare, bazat pe principiul de virare de la Nooteboom Ballasttrailer, cu contra-direcție, contribuie și el la o stabilite, o fiabilitate și o ușurință în operare mai mari.
Ușurința în operare, siguranța și eficiența vin și din modul în care secțiunile de turn sunt conectate la adaptorii de ridicare: înainte șoferul trebuia să urce pentru a cupla și conecta secțiunile de turn, dar acum nu mai este nevoie să facă asta, deoarece, după ce setează punctul de presiune maximă pentru adaptor, poate cupla și securiza secțiunea de turn față de lift stând la sol și folosind telecomanda. Precizia este foarte bună, iar timpul necesar pentru asta este mult mai mic.
Nooteboom a produs primul MWT în 2003 și acesta era destinat transportului de turbine și părți de turn Vestas. De atunci el s-a vândut în peste 120 de unități și a devenit standardul pentru transportul de turbine eoliene, alți producători venind cu o soluție similară. Dar cu noul MWT-XL se pot transporta și secțiuni de turn cu diametru mai are de 5 m, până la cele de aproximativ 6,3 m.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit