Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Renault LCV are o strategie clară în tranziția către mobilitatea electrică, iar această strategie include o gamă îmbunătățită în sectorul „zero emisii“, cu vârf de lance noul Kangoo Z.E., cea mai vândută utilitară electrică. Sub o altă înfățișare și cu un nou nume, Kangoo E-TECH Electric a devenit și mai performant. Iar noi am avut șansa să ne urcăm la volan!

Noul Kangoo Van E-TECH Electric este echipat cu un motor de 90 kW, dublu față de versiunea precedentă, ce oferă un cuplu de 245 Nm pe care îl simți de cum ai călcat piciorul pe accelerație. Inginerii grupului francez au pus totuși și un mod ECO, recomandat a fi folosit atunci când sarcina nu este una foarte mare, care limitează puterea mașinii, implicit viteza maximă, și ajută astfel la optimizarea autonomiei, în opinia noastră fiind deosebit de util de activat direct de către managerul de flotă pentru șoferii indisciplinați cărora le place să stea cu piciorul pe accelerație și pe frână.

În utilizarea reală urbană şi zonele limitrofe, datorită noii baterii litiu-ion cu o capacitate utilizabilă totală de 45 kWh, Renault spune că pot fi parcurşi până la 300 km cu o singură încărcare în ciclul WLTP, în funcţie de tipul de şosea, factori de mediu şi stilul de condus

Comparativ, noul Z.E. are o autonomie de până în 200 km. În plus, bateria a fost plasată sub podea și nu afectează astfel volumul zonei cargo. Un alt update de care noul Kangoo electric beneficiază este fără îndoială unul foarte important. Este vorba de o pompă de căldură ce permite menţinerea autonomiei în condiţii de temperatură scăzută. Astfel, noul sistem de aer condiționat al mașinii este conectat direct la această pompă asociată cu un încărcător de 22 kW. Căldura este preluată din aerul din jurul vehiculului și încălzește habitaclul fără a utiliza o rezistență electrică. Despre acest nou instrument, producătorul spune că merge cel mai bine atunci când în mașină sunt între -15°C și +15°C.

Kangoo E-TECH, un prototip viabil

Chiar dacă nu a fost prima experiență într-un vehicul 100% electric, tot a fost greu să ne dăm seama că motorul de 90 kW a prins viață atunci când am apăsat butonul Start/Stop. Am putut experimenta instant cuplul de 245 Nm, printr-o ușoară țintuire de scaun specifică modelelor electrice light. Spre deosebire de alte modele testate, antifonarea la acest model a fost una extrem de bună, doar la frâne și pe viraje auzeam un ușor zgomot în zona cargo, însă a fost dat de faptul că nu eram încărcați.

IVOTY Renault Kangoo E-Tech at Mortefontaine, France on october 14th 2021 – Photo Greg / DPPI

Așa cum știm deja la precedenta generație, Renault Kangoo electric vine cu un sistem de recuperare a energiei la frânare. Practic, de câte ori ridicam piciorul de pe accelerație, de atâtea ori acul turometrului cobora în zona de „Charging“ și recupera astfel putere prin frânare progresivă. Însă inginerii de la Renault au făcut puțin mai mult de atât și au venit cu trei moduri de frânare, pe care le puteam schimba dintr-o clapetă în funcție de condițiile de trafic.

Mai multe despre noul Kangoo E-Tech și despre testul realizat de noi veți putea citi în numărul de Decembrie al revistei TRANZIT.

Un Renault Kangoo pe minut! Cu această cifră impresionantă, nici nu e de mirare că aproape 4 milioane de utilitare ușoare cu numele cangurului australian au fost produse la Maubeuge începând din 1997, odată cu prima generație. Am aflat mai multe despre cum este realizată utilitară, dar și despre viziunea Renault asupra mobilității electrice într-o vizită de fabrică pe care am efectuat-o recent. În numărul de Decembrie al revistei Tranzit veți putea citi un amplu reportaj despre această fabrică.

Pe aceeași linie de producție din Franța se produce și noul Nissan Townstar, dar și noul Mercedes-Bezn Citan. Pentru a reînnoii gamă astfel încât să poată găzdui toate versiunile mărcilor, inclusiv modelele electrice, Renault a investit la Maubeuge peste 450 de milioane de euro în modernizare, tehnologizare și creșterea capacității, dar și pentru instruirea angajaților.

Pentru a face loc celor mai noi modele ale celor trei mărci, fabrica și-a transformat atelierele de producție, îmbunătățind în același timp ergonomia și calitatea fiecărei stații de lucru. La noul Kangoo, peste 5.200 de puncte de sudură asigură o rigiditate structurală și un comportament de condus mult îmbunătățite, comparativ cu cele peste 4.000 de puncte la Kangoo de generația a doua. Între plafon și șasiu se sudează cu laser, deoarece este mai bine decât cu punctele de sudură, mai spune oficialul Renault. „În medie se fac 10 verificări pe oră cu sistemul de ultrasunet, care detectează un semnal și poate spune unde punctul de sudură nu este conform“, a explicat un oficial al companiei.

Pentru că se lucrează în paralel cele două generații de Kangoo (a doua și a treia), roboții portocalii alternează cu cei vopsiți în galben, aceștia din urmă fiind responsabili de carosarea noii generații Kangoo, pe când portocalii execută vechiul model. Mai mult de 800 de astfel de roboți galbeni a instalat Renault aici pentru noua generație Kangoo Van. „Avem o clădire satelit, dedicată logisticii, iar când vom întrerupe fabricarea actualul Kangoo, vom desființa clădirea pentru a mări spațiul de și a aduce toate componentele la interior“, mai spune acesta.

Pentru a produce cele peste 100 de variante diferite de caroserie, în acest atelier lucrează 400 de angajați în două schimburi. Manipularea pieselor între diferite zone ale fabricii, nu doar în această secțiune, este realizată cu ajutorul AGV-urilor (n.r. – vehicule ghidate automat) care nu doar îmbunătățesc eficiența și fac procesul de încărcare pe bandă mai rapid, dar cresc și siguranța, pentru că se opresc dacă întâlnesc un corp uman la o distanță prea mică. De menționat că tot aici, fiecărei caroserii i se atribuie și numărul de șasiu atunci când comanda intră în sistem, iar acel număr va fi folosit pe tot parcursul procesului de fabricație pentru a identifica mașina și componentele care o alcătuiesc. Înainte de a fi trimisă la vopsit, caroseria este verificată încă o dată de către o persoană care se asigură că totul este în perfectă stare.

Digitalizarea și automatizarea permit un grad mare de diversitate

Liniile de producție și instalațiile au necesitat, de asemenea, măsuri de adaptare pentru a încorpora direct versiunile electrice de Kangoo, Townstar și Citan. Sunt 10 secțiuni de asamblare și 250 de stații de lucru. Un număr impresionant de oameni lucrează și aici, circa 850 de angajați în două schimburi. Dacă pe partea stângă am văzut ușile cum erau asamblate, pe partea dreaptă AGV-urile aduceau cutii cu părți componente ale mașinii – cabluri, țevi, furtunuri, manșete etc., iar operatorii le luau și începeau să le monteze. Am aflat ulterior că se numeau kit-uri și fiecare astfel de kit conținea 10 cutii diferite pentru fiecare vehicul. AGV-urile mergeau în paralel cu conveiorul, iar operatorul pur și simplu monta piesa pe bandă, apoi lua altă piesă din kit și tot așa. În total, aproximativ 2.000 de piese pentru fiecare vehicul.

La final din linia de producție a fabricii Maubeuge ies 53 de mașini pe oră, adică aproape un Kangoo Van la fiecare minut, însă înainte de a lua drumul clienților, fiecare vehicul trece pe la bancul de probă unde, printre altele, se verifică etanșeitatea prin „testul dușului“. Controlul static este realizat de 20 de persoane, iar apoi se merge la pista de teste pentru controlul dinamic.