Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii și agricultorii care protestează la Afumați (în apropiere de București) de aproape 12 săptămâni au transmis printr-un comunicat de presă că nu sunt de acord cu soluțiile găsite de autorități pentru problemele reclamate.

Astfel, în cazul diminuării tarifelor RCA, dar și a echivalării categoriei de permis de conducere B cu Tr și a B1 și Tr1, ei susțin că cerințele le-au fost rezolvate doar parțial, iar, în plus, în ceea ce privește RCA pe o perioadă scurtă de timp (până la 31 martie 2024).

Apoi, în cazul reintroducerii toleranțelor la depășirile de greutate OG 43/1997, așa cum prevede și legislația europeană, și evitarea dublei taxări, protestatarii reclamă că OG 4 din 18.01.2024 conține erori de tehnică legislativă. (Nu este foarte clar în textul legii faptul că depășirile de mase de până la 5% se vor sancționa cu contravenție minoră doar în cazul vehiculelor pentru care s-a cerut eliberarea de AST, în acest caz fiind vorba despre o depășire a depășirii declarate).

Pentru RCA se așteaptă în continuare noua formulă de calcul a primei de asigurare obligatorie, pe care BAAR urmează să o anunțe zilele acestea și care ar trebui să stabilească valoarea maximă la 9.000 de lei pentru un camion în B0. Așa cum a anunțat, ASF nu va interveni printr-o plafonare fermă de tarif, însă noua formulă de calcul ar trebui să rezolve tehnic și imediat problema RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat – acolo unde intră majoritatea firmelor cu vehicule comerciale grele. În același timp, s-a promis constituirea unui grup de lucru la ASF pentru a conveni asupra altor modificări legislative care să se aplice și după 31 martie 2024.

Protestatarii mai reclamă faptul că valoarea RCA în România este cu mult mai mare decât în țările vecine – Polonia, Bulgaria, Ungaria sau Slovacia – care sunt, alături de țara noastră, cele mai afectate de măsurile de sprijin acordate Ucrainei de către Uniunea Europeană. „În celelalte patru țări, transportatorii au costuri cu RCA-ul mult sub cele practicate în România, precum și alte facilități fiscale acordate de guvernele lor (de ex.: motorină subvenționată de către stat, proiecte și fonduri guvernamentale nerambursabile pentru achiziționate de autotractoare și semiremorci etc.)“, se mai arată în comunicatul de presă trimis de protestatari.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anunţat printr-un comunicat de presă că nu este de acord ca, în contextul războiului din Ucraina, firme private din alte țări terțe să obțină facilități fiscale în detrimentul firmelor din România.

Astfel, în condițiile în care piața de transport din România se luptă să supraviețuiască, întrucât tariful de transport abia acoperă creșterile costurilor cu întoarcerea acasă a camioanelor la 8 săptămâni, creșterea galopantă a prețului la motorină, AdBlue, RCA și efectele războiul din Ucraina, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România (MTI) a elaborat un Ordin de ministru prin care scutește de la plata tarifului suplimentar (AST) de utilizare a drumurilor pentru depășirea greutății firmele de transport din Republica Moldova.

Mai exact, MTI a publicat în 01.03.2022 pe pagina de web, la transparență decizională, Proiectul de Ordin de ministru pentru aprobarea unor derogări de la aplicarea tarifelor prevăzute în anexa nr. 1 și nr. 2 la OMT nr. 1836/2018, pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, iar în 02.03.2022 a organizat ședința extraordinară a plenului Comisiei de Dialog Social pentru discutarea acestui act.

Acest Ordin încalcă Legea Concurenței și nu respectă cadrul legal prevăzut de Directiva nr. 96/53/CE și de OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.

Având în vedere că pe teritoriul Republicii Moldova se aplică Hotărârea nr. 1073 din 01.10.2007 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la autorizarea, controlul și efectuarea pe drumurile publice a transporturilor cu greutăți și/sau dimensiuni, carenu scuteşte de plata autorizațiilor speciale de transport (AST) transportatorii din Moldova și nici alți transportatori, (din contră tarifele pentru depășirea greutății și dimensiunilor maxime admise fiind mai mari ca în România), UNTRR înțelege de ce MTI a elaborat un act legislativ prin care îi scutește de plata AST doar pe transportatorii rutieri din Republica Moldova care efectuează transport rutier contra cost. Marfa transportată de aceștia nu are caracter umanitar, ci comercial.

Conform Directivei nr. 96/53/CE, scutirea de la plata AST nu trebuie să afecteze în mod semnificativ concurența internațională în sectorul transportului rutier. Dacă se aplică o scutire de la plata tarifului AST, această scutire trebuie aplicată și transportatorilor rutieri din România și din statele membre UE. Excepția poate fi acordată pentru camioane și rută, nu pentru naționalitatea operatorului de transport.

Înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, operatorii de transport din Moldova plăteau tarife suplimentare de utilizare a drumurilor pentru depășirea greutății și pe teritoriul Ucrainei și pe teritoriul Republicii Moldova. Prin acest Ordin, operatorii de transport din Republica Moldova sunt scutiți de plata tarifelor suplimentare doar pe teritoriul României, pe teritoriul Moldovei fiind obligați prin legislație să plătească tariful suplimentar pentru utilizarea drumurilor.

Având în vedere cele prezentate, pentru a nu discrimina firmele de transport din România, UNTRR solicită sprijinul Guvernului României să retragă proiectul de act normativ care îi discriminează în mod evident pe cărăuşii români faţă de cei moldoveni.