Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform celui mai recent sondaj realizat de Packeta România, platforma digitală globală pentru comerțul online, membră a Packeta Group, logistica și costurile de transport sunt identificate ca fiind cele mai mari provocări ale magazinelor online din România în comercializarea produselor în afara țării.

Aceste constatări, în rândul rețelei de peste 1.800 de magazine online și selleri parteneri, subliniază importanța asistenței în optimizarea lanțului de aprovizionare și în reducerea costurilor asociate cu expedierea internațională. Îmbunătățirea acestor aspecte poate avea un impact semnificativ asupra eficienței și competitivității magazinelor online românești pe piața internațională.

Înțelegerea reglementărilor și adaptarea la normele legislative și financiare ale țărilor în care doresc să-și extindă afacerile sunt printre îngrijorările importante privind concurența internațională pentru magazinele online.

Peste 50% dintre magazinele online respondente consideră că sprijinul logistic este cel mai util în procesul lor de extindere, conform aceluiași sondaj. Acesta este urmat de consilierea strategică și asistența juridică și de conformitate. În contextul afacerilor internaționale, navigarea în reglementările acestora, inclusiv normele vamale și cerințele legale locale, devin esențiale pentru a evita amenzi și a opera eficient.

„Rezultatele sondajului arată clar că, pentru a reuși în expansiunea internațională, magazinele online au nevoie de mai mult decât un simplu serviciu de curierat. Comercianții își doresc un partener și un parteneriat solid care să includă prețuri competitive, livrări punctuale și soluții eficiente de returnare. Iar prin acest sondaj, peste două treimi (67,5%) dintre partenerii noștri ne-au confirmat asta, menționând ca fiind critică importanța parteneriatului cu companiile de curierat pentru succesul extinderii internaționale. Așadar, ne dedicăm să ajustăm serviciile noastre continuu, pentru a ne asigura că fiecare partener primește sprijinul logistic necesar pentru a naviga cu succes pe piețele globale.”,

a declarat Alexandr Jeleascov, Managing Director la Packeta Romania.

Numărul magazinelor online românești care își vând produsele în afara țării este în creștere, iar acest lucru se datorează disponibilității lor de a investi timp și resurse în crearea unei prezențe pe piețele externe. Aceste magazine nu caută câștiguri imediate, ci sunt preocupate de dezvoltarea unei activități pe termen lung. Această tendință apare în contextul unei piețe locale saturate, unde accesarea unor piețe mai extinse este percepută ca o oportunitate semnificativă de creștere pentru companii.

Potrivit sondajului Packeta România, printre motivele principale pentru extinderea afacerilor în afara țării se află:

Accesul la o piață extinsă – aproape 70% dintre comercianți văd acest lucru ca pe un factor decisiv, expansiunea internațională oferind o cale de a depăși limitele pieței interne, accesarea unor segmente neexplorate de clienți, maximizându-și astfel veniturile și stabilind o prezență durabilă pe termen lung;

Cerere constantă: indicată de 20% dintre respondenți, cererea internațională robustă deschide noi direcții pentru vânzări și profit.

Mai mult de jumătate (52%) dintre magazine online care vor să își extindă prezența în afara țării, se consideră complet pregătite pentru a intra pe piețe externe, iar 40% apreciază că sunt parțial pregătite, fiind necesare, însă, unele îmbunătățiri în strategiile internaționale și o mai bună planificare a acestui proces.

Magazinele online adoptă diverse strategii pentru a-și extinde prezența pe piețele internaționale. Potrivit sondajului, 43% dintre comercianți preferă să-și adapteze site-ul actual pentru a satisface cerințele specifice ale fiecărei noi piețe, în timp ce 45% optează pentru vânzarea prin intermediul platformelor marketplace existente. Ambele abordări reflectă o strategie pragmatică, echilibrând investițiile inițiale cu flexibilitatea necesară pentru adaptare rapidă la cerințele pieței.

Volumul livrărilor cross-border se dublează și în 2024

În 2023, Packeta România a înregistrat o dublare a volumului de colete procesate pe segmentul cross-border față de anul precedent, pe fondul unei creșteri semnificative a cererii pentru livrările internaționale. Această creștere este alimentată de expansiunea continuă a magazinelor online românești pe piețele externe și de intrarea pe piața locală, în ultimii ani, a unor branduri și marketplace-uri internaționale.

70% dintre magazinele online care au colaborat anul trecut cu Packeta România au extins livrările la nivel internațional, concentrându-se în principal pe țările din proximitatea României, regiunea balcanică și alte țări europene cu comunități semnificative de români. Integrarea serviciilor Packeta România cu platformele și marketplace-urile locale și internaționale a accelerat procesul de extindere a livrărilor internaționale pentru magazinele online românești. De asemenea, parteneriatele și colaborarea strânsă cu cei peste 70 de transportatori internaționali au avut un impact semnificativ în reducerea timpilor și costurilor de livrare internațională.

Creșterea înregistrată a fost influențată și de optimizarea proceselor de livrare și de oferirea de opțiuni variate pentru clienți, inclusiv puncte pick-up, livrare la adresa clientului și livrare în lockere, adaptate preferințelor individuale ale clienților. Pentru 2024, pe segmentul cross-border, Packeta România preconizează o creștere similară cu cea înregistrată anul trecut. Totodată, optimizarea proceselor și reducerea timpilor de livrare, alături de implementarea soluțiilor de inteligență artificială și automatizare, sunt elemente cheie care vor favoriza extinderea comerțului transfrontalier și vor contribui la creșterea competitivității în industrie.

Comportamentul e-shopperilor români a reflectat anul trecut tendințele europene, evidențiind preocuparea pentru prețuri mai bune, ușurința în efectuarea achizițiilor online, predictibilitatea și flexibilitatea livrărilor, precum și variantele extinse de retur. Aceste aspecte au contribuit în mare măsură la creșterea preferinței pentru livrările OOH (Out of Home) și la extinderea platformelor C2C (Consumer-to-Consumer), preconizând o schimbare dinamică în comportamentul e-shopperilor români. Tendința, observată la nivel european, este accentuată și de utilizarea tot mai extinsă a rețelelor de socializare.

Barometrul e-shopper 2023, publicat de DPD România, bazată pe o metodologie robustă, cuprinzând peste 24.000 de interviuri realizate în 22 de țări de experții Geopost, oferă informații detaliate despre piața e-commerce din România. Rapoartele complete pentru România și Europa pot fi consultate pe https://www.dpd.com/ro/ro/compania-dpd/responsabilitate/e-shoppers/

Peste jumătate dintre e-shopperii români, adică 54%, au fost responsabili pentru 90% din cumpărăturile electronice din 2023. Acești e-shopperi considerați obișnuiți au înregistrat, în medie, 14,7 achiziții online pe parcursul anului trecut. În ultima lună a aceleiași perioade, aceștia au primit, în medie, 4,2 colete.

Conform studiului realizat de Geopost, majoritatea e-shopperilor români obișnuiți adoptă cumpărăturile online pentru economisirea timpului (81%, comparativ cu media UE de 76%) și pentru a evita stresul asociat cumpărăturilor în magazine (71%, în timp ce media UE este de 66%). Aceștia aleg opțiunea pentru livrarea gratuită (36%, în comparație cu media UE de 41%) și pentru descrieri detaliate ale produselor (25%, în timp ce media UE este de 23%). Un alt aspect evidențiat este că aproape un român din cinci (21%) încă optează pentru plata în numerar la livrare, în contrast cu restul UE, unde acest aspect este mai puțin semnificativ (7%).

„Barometrul e-shopper este și în acest an un adevărat ghid al unei industrii care se maturizează și evoluează constant. Pentru e-shopperii români, o motivație importantă în favoarea comerțului electronic este legată de preț, incluzând aici preferința pentru oferte și discounturi, precum și pentru variante de livrare gratuită sau cât mai ieftină. Aceasta este una dintre principalele explicați, alături de cele privind flexibilitatea, pentru preferința tot mai mare față de livrările OOH. O altă tendință este preferința pentru comerțul C2C, motivat de criterii precum prețul și nevoia vânzătorilor de a elibera spațiu și de a avea venituri suplimentare.”,

a declarat Nadia Talpa, Chief Commercial Officer, DPD România.

Sensibili la preț

65% dintre e-shopperii români, în concordanță cu tendințele europene, consideră că a face cumpărături online este, în primul rând, o modalitate de a realiza economii. Mai detaliat, 80% dintre aceștia caută întotdeauna cele mai bune oferte (comparativ cu media UE de 69%), 65% urmăresc discounturile (în timp ce media UE este de 53%), iar pentru 70%, prețul reprezintă factorul cel mai important în procesul de luare a deciziei de achiziție (comparativ cu media UE de 62%). Mai puțin de jumătate dintre e-shopperii români, adică 49%, sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse sustenabile, în timp ce în UE acest procent este de 39%.

Cum se alege magazinul online

În procesul de alegere a magazinului online, e-shopperii români pun accent pe încredere, cu 56% preferând site-uri de încredere (în comparație cu media UE de 58%). De asemenea, 40% se bazează pe recomandările primite de la prieteni sau rude (în timp ce media UE este de 34%), iar 33% reacționează la reclamele plătite prin social media (față de media UE de 20%).

Top produse

E-shopperii români au păstrat preferințele pentru produsele din domeniul Fashion (63%, comparativ cu media UE de 58%), Beauty/Health Care (60%, în timp ce media UE este de 48%) și Încălțăminte (57%, față de media UE de 51%). Totodată, în topul acestora sunt urmate de Medicamente, în creștere cu 8% față de 2021, cu o pondere de 43% (față de media UE de 33%), Cărți (41%, în timp ce media UE este de 44%) și Decorațiuni (34%, comparativ cu media UE de 29%). Cea mai semnificativă scădere în preferințele e-shopperilor români s-a înregistrat în categoria Electronice (33%, față de media UE de 28%), cu o reducere de 6% față de 2022 și 11% față de 2021. De asemenea, Bijuteriile au generat o scădere de 5% față de anul anterior și au ieșit din Top 10, cu o pondere de 31%.

Platformele C2C

Platformele C2C devin tot mai relevante în peisajul cumpărăturilor online în România, generând deja 38% din cumpărăturile lunare (în comparație cu media UE de 44%). Studiul arată că 31% dintre aceștia au recunoscut că au făcut recent achiziții de produse second hand, apropiindu-se de media europeană de 35%. Mai mult, 61% dintre e-shopperii români sunt deja activi pe platformele C2C, fie ca vânzători, fie ca cumpărători, în timp ce media UE este de 72%. În cadrul acestui grup, cei mai mulți se concentrează pe cumpărături (52%, comparativ cu media UE de 58%), în timp ce doar 29% sunt implicați în vânzarea de produse prin intermediul acestor platforme, situându-se sub media UE de 46%. Motivațiile pentru folosirea comerțului C2C în România sunt diverse: motive financiare (61%, comparativ cu media UE de 65%), descoperirea produselor de la mici producători (30%, în timp ce media UE este de 25%), vânzarea articolelor neutilizate (55%, comparativ cu media UE de 58%), eliberarea spațiului (54%, față de media UE de 64%) sau realizarea de venituri suplimentare (42%, în timp ce media UE este de 51%). În privința profilului e-shopperilor care vând produse pe platformele C2C, aceștia sunt predominant femei (52%, comparativ cu media UE de 56%), căsătorite (57%, în timp ce media UE este de 44%), cu o vârstă medie de 37,9 ani (față de media UE de 40,5 ani) și locuiesc în mediul urban (84%, comparativ cu media UE de 86%).

Retur

Românii par a adopta o abordare mai prudentă în privința retururilor, cu doar 11% dintre e-shopperii români returnând ultimul produs cumpărat online. Acest procent reprezintă o scădere față de anul 2021, cu 8 procente mai puțini (în timp ce media UE este de 14%). Explicația ar putea consta în experiența percepută la retur, deoarece doar 52% dintre e-shopperii români (în comparație cu media UE de 55%) consideră că procesul de retur a fost simplu și ușor. Acest procent este în scădere față de rezultatele înregistrate în 2021, când 65% dintre respondenți indicau o experiență facilă la acest capitol. În concordanță cu tendințele europene, 20% dintre români doresc să beneficieze de retur gratuit (față de media UE de 27%). Atunci când efectuează retururi, majoritatea românilor preferă să cheme curierul acasă (53%, în timp ce media UE este de 23%), în puncte precum oficii DPD (18%, față de media UE de 34%) sau în lockere (15%, comparativ cu media UE de 20%). Aceste date reflectă atât schimbările în comportamentul de cumpărare, cât și așteptările în evoluție ale e-shopperilor români în privința procesului de retur.

Cumpărături din străinătate

Românii se remarcă în Europa prin faptul că sunt printre cei mai activi cumpărători online din străinătate, cu 70% dintre ei efectuând cel puțin o achiziție internațională (în comparație cu media UE de 58%). Motivați de oferte mai avantajoase (63%, față de media UE de 52%), disponibilitatea de produse indisponibile local (43%, în timp ce media UE este de 53%) și opțiuni de livrare și retur mai transparente (21%, comparativ cu media UE de 17%), românii optează pentru achiziții online internaționale. Atunci când fac cumpărături din străinătate, preferă în principal site-uri europene (77%, comparativ cu media UE de 73%), în timp ce doar 15% aleg magazinele online din țările vecine (față de media UE de 45%). În topul preferințelor pe țări, se află China (51%, comparativ cu media UE de 48%), Germania (36%, în timp ce media UE este de 28%) și Marea Britanie (26%, față de media UE de 24%).

Livrări OOH

În 2023, e-shopperii români au continuat să prefere livrările la domiciliu (79%, în concordanță cu media UE de 76%), însă s-a remarcat o creștere a preferinței pentru livrările OOH (Out of Home): lockere (31%, cu o creștere de 10 procente față de 2021 și cu 6 procente peste preferințele exprimate în 2022), oficii poștale (25%, în timp ce media UE este de 23%) sau puncte de livrare așa cum DPD Office (25%, comparativ cu media UE de 54%). Dacă s-ar realiza un portret-robot al e-shopperilor români care optează pentru livrările OOH, aceștia sunt majoritate femei (53%, față de media UE de 56%), căsătorite (56%, în timp ce media UE este de 45%), cu o vârstă medie de 41,4 ani (față de media UE de 41,2 ani), locuind în mediul urban (94%, comparativ cu media UE de 86%), având un venit sub medie (60%, în timp ce media UE este de 54%) și au început să facă achiziții online în ultimii 2-5 ani (39%, comparativ cu media UE de 22%).

Social media

E-shopperii români sunt printre cei mai activi din Europa prin activitatea lor intensă pe rețelele de socializare, cu 90% dintre cei care dețin un cont folosindu-l în scopuri legate de comerțul electronic (față de media UE de 70%). Dintre aceștia, 68% efectuează direct cumpărături din social media (comparativ cu media UE de 48%), 41% găsesc inspirație pentru achiziții (în timp ce media UE este de 28%), iar tot 41% accesează informații legate de e-shopping (față de media UE de 26%).