CFR are în buget investiții în reabilitarea/modernizarea în valoare de 2,475 miliarde de lei pentru proiectele incluse în cadrul Programului Național de Infrastructură Mare (POIM 2014-2020). Din lungimea totală desfășurată de circa 13.700 de km de linii de cale ferată (curente și directe), numai puțin de 9.908 km, adică 72% din total, necesită reabilitare, fiind depășit „termenul de scadență la reînnoire“.
Anul 2021 va aduce noi investiții în zona infrastructurii feroviare. Ministerul Transporturilor notează, într-un răspuns adresat Tranzit, faptul că CFR dispunde de un buget de 2.475.000 mii lei pentru proiectele incluse în cadrul POIM 2014-2020. Deși nu am primit un răspuns exact la întrebarea privind viteza medie pentru trenurile de marfă, dat fiind faptul că există nenumărate restricții de viteză, ministerul notează că pe tronsoanele reabilitate, acolo unde operatorii feroviari dispun de material rulant, viteza de circulație a trenurilor poate atinge valori cuprinse între 80 și 100 de km/h. Însă datele pe care le-a publicat Institutul Național de Statistică pentru anul 2020 arată că viteza medie comercială a trenurilor de marfă a fost de 25,3 km/h, în creștere cu 42,9%. De asemenea, parcursul mediu al vagoanelor de marfă (km/zi) s-a majorat cu 6,1%. Pe de altă parte, numărul vagoanelor încărcate pe reţeaua CFR (mii vagoane) s-a diminuat cu 20,4%, iar vagoanele încărcate intrate din străinătate (mii vagoane) s-au redus cu 13,2%. Volumul total al mărfurilor a înregistrat o scădere cu 15,5% faţă de anul precedent, cauzată de evoluțiile negative ale tuturor componentelor. „Au fost transportate 49,671 milioane tone mărfuri, din care 83,5% în transport naţional. Parcursul tarifar al mărfurilor a înregistrat o scădere cu 7,7%, cauzată de descreșterile tuturor componentelor.“
Citește și: CFR Marfă – proiect de buget: 1.400 de angajați ar urma să fie disponibilizați în acest an
Răspunsul primit de la Ministerul Transporturilor mai arată că în ultimii doi ani au fost reabilitați doar 169,8 km de linie de cale ferată.
Legat de fondurile europene atrase, sursa citată notează că CFR SA a finalizat proiecte de reabilitare linie de cale ferată aflate pe Coridorul IV Pan-European secțiunile București – Constanța și București – Câmpina – Predeal din fonduri de preaderare.
De asemenea, din fondurile postaderare alocate în perioada 2007-2020 prin POST și POIM, compania de stat a finalizat lucrări de reabilitare a liniei de cale ferată aflată pe Coridorul IV Pan-European în lungime totală de circa 212 km:
Sunt in derulare din fonduri europene prin POIM și CEF lucrări de reabilitare pentru:
Pe lângă investiţiile susţinute în creşterea şi modernizarea parcului auto de autobuze, foarte important în contextul extinderii liniilor de transport public din Capitală şi din zona metropolitană, Societatea de Transport Bucureşti pregăteşte şi înnoirea flotei de tramvaie. Astfel, Primăria Capitalei a demarat o procedură de licitaţie pentru achiziţia a 100 de tramvaie de 36 m lungime, iar STB a iniţiat separat o altă licitaţie pentru 100 de tramvaie de 18 m. Ambele proceduri sunt deja în stadiul final, iar contractele de furnizare urmează să fie semnate în scurt timp, astfel ca, la începutul lui 2021, primele unităţi să fie deja în operare.
Operatorul bucureştean mai are în derulare modernizarea a 18 tramvaie la uzina de reparaţii URAC şi adaptarea lor pentru ca zona de îmbarcare a pasagerilor să fie la nivelul peronului.
În paralel cu înnoirea parcului de tramvaie se continuă modernizarea căii de rulare, mai ales că din cei 120 de km de cale de rulare dublă, aproximativ 30% necesită modernizare. Finanţarea proiectului se face prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 şi a suferit, din păcate, întârzieri, din cauza pandemiei.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit