Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După cum a recunoscut guvernul portughez într-un document oficial trimis în urmă cu câteva zile Comisiei Europene, acesta a recunoscut că abia după ce a aflat că unii șoferi portughezi au fost sancționați la începutul acestui an atât în Italia, cât și în Spania, și-a dat seama de eroare, ceea ce este de neînțeles într-un organism public de o asemenea importanță, care este responsabil și de tipărirea tichetelor în această țară și care ar trebui să fie supus unor controale de calitate riguroase. 

Potrivit datelor gestionate de guvernul portughez, aproximativ 80% din cardurile de conducător auto de generația a 2-a emise începând din 2019 ar fi afectate de această situație, mai exact aproximativ 40.000 de carduri, care ar fi fost emise fără numărul de omologare „E21″ corespunzător, cerut de reglementările europene, punând această eroare de aproape cinci ani „pe seama impactului probabil al pandemiei Covid asupra instituțiilor și a personalului insuficient” și asigurând că, în ciuda acestei anomalii, cardurile sunt pe deplin funcționale.

Această problemă nu afectează doar transportatorii portughezi, deoarece este obișnuit ca întreprinderile de transport spaniole, în special cele cu sediul în regiunile din apropierea frontierei portugheze, să angajeze șoferi din această țară, având în vedere permeabilitatea ridicată și trecerea permanentă a lucrătorilor între cele două țări.

Declarație provizorie a autorizației de transport Având în vedere că, așa cum a recunoscut guvernul portughez în fața Comisiei Europene, procedura de înlocuire a actualelor carduri defecte cu altele noi va începe abia în luna august a anului viitor și se va încheia abia în noiembrie, Institutul portughez pentru mobilitate și transport (organismul competent în domeniul transporturilor din țară), a stabilit un plan de urgență provizoriu prin care, prin intermediul site-ului său, va pune la dispoziția tuturor conducătorilor auto profesioniști care solicită acest lucru o declarație oficială de autenticitate emisă în cinci limbi (inclusiv în spaniolă), însoțită de un cod QR, astfel încât, în cazul unui eventual control rutier, autoritățile de control să poată verifica veridicitatea acesteia.

Comisia a anunțat că urmează să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene în cazul Țărilor de Jos și Portugaliei pentru că nu și-au implementat în legislația națională normele cu privire la detașarea șoferilor din sectorul transportului rutier.

Directiva (UE) 2020/1057 stabilește dispoziții specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transporturilor rutiere, precum și cerințe administrative și măsuri de control a acestor conducători auto. Termenul limită pentru transpunerea Directivei (UE) 2020/1057 în legislația națională de către statele membre ale UE a fost 2 februarie 2022. Prin urmare, Comisia a deschis o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în martie 2022 și a trimis avize motivate în septembrie 2022 acelor state membre care nu au notificat Comisiei transpunerea până la termenul limită.

Reglementările UE privind șoferii detașați impun operatorilor să raporteze detașarea șoferilor la o interfață dedicată transportatorilor, conectată la Sistemul de informare al pieței interne (IMI), și să plătească șoferilor cel puțin salariul minim integral aplicabil în fiecare stat membru pe perioada în care a fost detașat.

Anul trecut, când CE a avertizat țările cu privire la problemele legislative, organismul și-a exprimat îngrijorarea și cu privire la problemele administrative. Potrivit Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU), majoritatea țărilor UE nu transpuseseră încă dispozițiile UE în legislația națională până la intrarea în vigoare a reglementărilor UE privind șoferii detașați.

Cu toate acestea, din declarația Comisiei Europene reiese că doar Țările de Jos și Portugalia continuă să încalce directiva. Comisia Europeană reamintește țărilor că Directiva (UE) 2020/1057 este „esențială pentru a asigura o remunerare echitabilă a șoferilor, aplicarea corespunzătoare a normelor și furnizarea clară a unui cadru juridic pentru ca operatorii să își desfășoare activitatea”.