Scumpirea cu peste 30% a motorinei în ultimul an, până la valori record, și faptul că se așteaptă ca prețul să crească în continuare în următoarele săptămâni au făcut ca guvernele Franței și Portugaliei să adopte pachete de măsuri excepționale de sprijin pentru cetățenii vulnerabili și pentru industriile cele mai afectate de scumpiri, printre care se numără și cea de transport, în special firmele mici, ale căror lichidități sunt amenințate puternic, cu atât mai mult cu cât aceste scumpiri nu pot fi transferate clienților. Iar federația transportatorilor spanioli FENADISMER solicită ca și guvernul Spaniei să ia măsuri similare.
Federația admite că guvernul nu poate fi acuzat de scumpirea motorinei (până la o medie de peste 1,35 de euro/l în Spania, preț care nu a mai fost atins din decembrie 2013), care se întâmplă pe plan internațional, dar crede că acesta poate adopta măsuri excepționale. De exemplu, în Franța guvernul va oferi un „cec de combustibil“ pentru mai mult de 38 de milioane de persoane, pentru a atenua efectele inflației, iar guvernul Portugaliei va reduce în următoarele patru luni cu 10 cenți taxa pe combustibil și va prelungi, pentru transportatori, scutirea de la plata Taxei de Circulației.
A trecut o lună de când în Portugalia a intrat în vigoare legea care le interzice șoferilor profesioniști, din această țară sau străini, să participe la încărcarea/descărcarea mărfurilor, cu excepția unor cazuri ce țin de natura produselor (periculoase, autovehicule ș.a.), pe motiv că ei nu sunt pregătiți să facă asta. Guvernul portughez a dat legea deoarece a constatat că expeditorii și operatorii logistici nu au făcut eforturi pentru a îmbunătăți încărcarea/descărcarea și a reduce timpii de așteptare, aspecte dăunătoare pentru productivitatea firmelor de transport, și implicit pentru economia națională. În concluzie, descărcarea/încărcarea mărfurilor este sarcina operatorilor logistici sau expeditorilor, care trebuie să aibă personal special pentru asta. Mai mult, legea îi obligă pe expeditori și logisticieni să aibă spații adecvate unde șoferii să aștepte, cu facilități sanitare decente, și să limiteze tipul de așteptare la cel mult două ore. Nerespectarea acestor obligații este considerată infracțiune foarte gravă și poate fi sancționată cu până la 15.000 de euro.
Asociațiile spaniole, printre care și FENADISMER, sunt pentru adoptarea imediată a unei astfel de legislații și în țara lor, considerând că ea ar reduce rata de accidente de muncă din domeniu și ar face meseria de șofer de camion mai atractivă, rezolvând astfel, total sau parțial, criza de personal din domeniu.
Până acum Ministerul de Transport din Spania a respins propunerea asociațiilor, dar fără să aducă argumente tehnice sau juridice pentru refuzul său, ceea ce vie în contrast cu ce se întâmplă în țara vecină. Deocamdată în Spania există o simplă recomandare în acest sens, și ea s-a dovedit total ineficientă. De aceea FENADISMER va continua să solicite ministerului aprobarea imediată a unei măsuri similare celei din Portugalia, și care nu presupune costuri pentru bugetul țării, dar aduce numeroase beneficii transportatorilor.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit