Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lipsa parcărilor este o problemă majoră în întreaga UE, deoarece construirea acestora nu este rentabilă. Directorul pentru transporturi terestre din cadrul Comisiei Europene, Kristian Schmidt, a transmis că, începând cu 2019, în UE au fost construite 52 de parcări certificate cu fonduri europene, ceea ce se traduce prin 7.000 de locuri de parcare sigure. Poate părea mult, dar, potrivit eurodeputatului Vlad Gheorghe, acest număr acoperă doar 10% din nevoile șoferilor.

Ca parte a revizuirii regulamentelor TEN-T, CE vrea să oblige țările UE să construiască locuri de parcare adecvate la fiecare 100 km de-a lungul rutelor principale până în 2040.

De exemplu, Portul Gdansk a pregătit pentru camioane 150 de locuri de parcare în Budowniczych Portu Płn., 80 de locuri în Ku Ujściu, în prezent aproximativ 50 de locuri cu posibilitatea de a crește la 300 în Załogowa, și 170 de locuri în Śnieżna – Handlowa. În cazul congestionării drumurilor de acces în port, ZMPG va aloca noi zone pentru parcări tampon – pe strada Kontenerowa (pentru 600 de autovehicule) și Budownicze Portu Płn. (pentru 150 de locuri de parcare).

Terenul pe care au fost construite aceste parcări este deținut de Autoritatea Portuară din Gdansk. Costul consolidării terenului și al pregătirii așa-numitelor spații de parcare pentru 380 de camioane este de aproximativ 7 milioane PLN (1.575.886,62 milioane de euro) net.

Transportatorii de autovehicule solicită de mult timp așa-numitele spații de parcare. Nu este nevoie doar de spațiile de parcare în sine, ci și de asigurarea unor condiții minime de igienă pentru șoferi, cum ar fi toalete și dușuri. Portul Gdansk generează un trafic masiv de mărfuri. Câteva mii de camioane trec prin portul Gdansk în fiecare zi. Doar la terminalul de containere Baltic Hub, 3.000 de camioane intră și ies zilnic din port. După cereale urmează o medie de 110 camioane care intră în port în fiecare zi. Portul estimează că, în viitorul apropiat, 70% din transportul de cereale către port se va face cu camioanele.

Din ianuarie până la sfârșitul lunii iulie a acestui an, în portul Gdansk au fost manipulate peste 36 de milioane de tone de mărfuri. Aceasta reprezintă cu 20% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Cel mai mare salt a fost înregistrat în cazul lemnului – cu 3.150%. Transbordările de minereu au crescut, de asemenea, în mod semnificativ – cu 267%.

Cărbunele a crescut cu aproape 67%, iar combustibilii lichizi cu peste 39%. Doar alte mărfuri în vrac (agregate, sulf) au înregistrat scăderi – cu 23%. Există o ușoară corecție în cazul mărfurilor generale (-0,4%). Transbordările de mărfuri din Ucraina au depășit un sfert de milion de tone.

„Am devansat portul rusesc Primorsk și suntem pe locul 2 în Marea Baltică în ceea ce privește totalul transbordărilor. De asemenea, am reușit să ne menținem pe primul loc în ceea ce privește transbordările de containere. Luna iulie a fost un record absolut, cu un nivel istoric de 5,8 milioane de tone pe lună. Avem o șansă reală de a încheia anul cu peste 60 de milioane de tone”, apreciază directorul general al Portului Gdansk, Łukasz Greinke.

Depozite de cărbune

Pentru a face față fluxurilor tot mai mari de mărfuri, în special de resurse energetice pentru nevoile interne și de cereale, minereu de fier, produse siderurgice sau ulei de floarea-soarelui pentru exporturile ucrainene, sunt necesare investiții suplimentare, inclusiv construcția de depozite.

ZMPG pregătește noi situri pentru depozitarea cărbunelui și pentru a asigura accesibilitatea deplină a acestora la infrastructura feroviară. Au fost deja finalizate lucrările de întărire a 100.000 mp de teren și reparații majore la calea ferată, cu o lungime totală de 1.367 m. Până în luna octombrie a acestui an, alte zone pentru depozitarea și manipularea cărbunelui – cu o suprafață de 81.000 mp – vor fi consolidate și o secțiune de 2.072 m de cale ferată va fi renovată. „Porturile nu sunt doar volanul economiei naționale pe timp de pace, ci și garantul securității militare, energetice și alimentare în perioadele de conflict armat, la care suntem martori. De aici și inițiativa comună a Gaz-System, ZMPG și a Oficiului Maritim, și anume construirea unui terminal plutitor de regazeificare a LNG de tip FSRU”, explică Greinke.

Acesta este un recipient care stochează gazul în stare lichidă și care are o instalație care transformă materia primă din formă lichefiată în formă gazoasă. Ca parte a acestui proiect, vor fi create 2 dane pentru nave. Bugetul de stat a rezervat 856 de milioane PLN (180.251.774 milioane de euro) în acest scop. Construcția terminalului FSRU este o prioritate pentru securitatea energetică a țării. Investiția va contribui la diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze naturale a Poloniei și, astfel, la independența față de un singur furnizor de această materie primă.

Transbordări mai rapide

În plus, portul Gdansk, în cooperare cu operatorul Port Północny, care efectuează transbordări de minereu și cărbune la cheiul de minereu, solicită permisiunea de a construi un alt compartiment de încărcare pentru vagoane pentru a face transportul de mărfuri din port și mai eficient. Potențialul la bord este de 7,5 milioane de tone de mărfuri pe an. Alte milioane de încărcături în vrac, inclusiv cărbune, pot fi manipulate de PGE. Acest lucru este posibil datorită modernizării cheiului Dworzec Drzewny, pe care operează compania, precum și datorită investițiilor în echipamente de manipulare.

Din cauza creșterii transbordărilor de petrol, Naftoport a decis, de asemenea, să se extindă. În cadrul terminalului va fi creat un loc suplimentar de transbordare pentru aceste produse.