O rută de transport maritim RoRo (Roll-On/Roll-Off) nou lansată între portul Göteborg și porturile din China via Singapore este acum în funcțiune. Încărcătura constă în principal în vehicule, însă navele nou construite, alimentate cu LNG, sunt, de asemenea, concepute pentru a manipula încărcături pentru proiecte. Compania de transport maritim COSCO Shipping Specialized Carriers este responsabilă de acest serviciu, care va funcționa inițial o dată pe lună.
„Göteborg este un important centru auto în nordul Europei, dar până acum nu a avut o legătură RoRo directă cu Asia. Suntem foarte bucuroși să începem acest serviciu, care este foarte solicitat de clienții noștri”, a declarat Erik Lund Eriksen, Partner Director la COSCO Shipping Lines Nordic.
Cea mai mare parte a încărcăturii constă în autoturisme suedeze de export destinate pieței asiatice, însă piața importurilor de autoturisme și vehicule grele chinezești în Scandinavia este, de asemenea, în creștere În plus, COSCO Shipping vizează și alte tipuri de mărfuri, pentru care compania vede un mare potențial de a-și umple în continuare navele.
Noul serviciu face escală în Singapore și în cele trei porturi chinezești Xinsha, Tianjin și Shanghai.
Noua rută de transport maritim este deservită de nave din cea mai recentă serie a COSCO Shipping, care a fost lansată la începutul acestui an. Navele sunt propulsate cu LNG (gaz natural lichefiat), ceea ce, conform calculelor proprii ale COSCO Shipping, duce la o reducere cu aproximativ 27% a emisiilor de CO2 în comparație cu propulsia cu combustibil convențional.
„Cu acest serviciu, clienții noștri suedezi pot evita, de asemenea, transbordarea în alte porturi sau pre-transportul rutier către porturi mai îndepărtate. În general, acest lucru oferă avantaje semnificative pentru cei care doresc să își reducă emisiile din transport”, spune Erik Lund Eriksen.
Noile nave au o lungime de 199,9 m și o lățime de 38 m. Cu 13 punți și spațiu pentru 7.500 de vehicule, navele sunt ca niște parcări plutitoare gigantice. Patru dintre punți sunt reglabile pe înălțime, ceea ce înseamnă că pot transporta o mare varietate de încărcături, cum ar fi încărcături mari și grele și încărcături pentru proiecte mai neobișnuite, voluminoase, în plus față de mașini.
„O linie RoRo directă către Asia este o completare fantastică a ofertei generale a portului, care consolidează cu adevărat atât competitivitatea portului, cât și a clienților noștri. Este interesant că serviciul este acum funcțional și că primele apeluri au atras un interes atât de mare”, spune Richard Mellgren, Senior Business Development Manager în cadrul Portului Göteborg.
În portul Göteborg, navele sunt manipulate la terminalul pentru autovehicule de către operatorul de terminale Logent Ports and Terminals, care are o vastă experiență în manipularea atât a vehiculelor, cât și a încărcăturilor pentru proiecte. De asemenea, terminalul gestionează, printre altele, navele Wallenius Wilhelmsen și Hoegh din port, care oferă servicii directe similare către America de Nord, Oceania și America de Sud.
sursa foto: Portul Göteborg
În 2023, în Portul Göteborg au fost manipulate mai multe containere decât oricând înainte. Pe măsură ce se rezumă prima jumătate a anului 2024, cifrele indică faptul că portul este în prezent pe cale să înregistreze încă un an record pentru volumele de containere. În același timp, alte segmente arată semne ale unui climat economic instabil.
Prima jumătate a anului a înregistrat o creștere de 5% a volumului de containere, ajungând la 467.000 TEU (unități echivalente de douăzeci de picioare). În special, tendința ascendentă a volumelor de import observată în primul trimestru continuă.
„Semnalele pe care le-am primit de pe piață la începutul acestui an cu privire la creșterea puterii de cumpărare și a cererii s-au dovedit a fi corecte. Volumele de export continuă, de asemenea, să crească, în parte datorită faptului că industria forestieră suedeză își extinde exporturile prin Portul Göteborg”, a declarat Claes Sundmark, vicepreședinte pentru vânzări în cadrul Portului Göteborg.
Al doilea trimestru din 2024 marchează al 15-lea trimestru consecutiv de creștere a volumului total de containere din port, reprezentând o creștere constantă începând cu al treilea trimestru din 2020.
Numărul de containere transportate spre și dinspre port pe calea ferată a crescut vertiginos, cu o creștere de 6% în prima jumătate a anului. Acest lucru este atribuit unei combinații de volume în creștere la destinațiile existente din întreaga țară, împreună cu adăugarea mai multor destinații noi la rețeaua feroviară a portului.
Unități și vehicule RoRo
RoRo înseamnă roll-on/roll-off, referindu-se la remorci și alte mărfuri rulante transportate pe navă. Traficul RoRo intra-european al portului Göteborg face legătura cu principalele noduri de transport din nordul și centrul Europei, cu plecări de mare frecvență. Traficul RoRo intraeuropean a scăzut cu 4%, ajungând la 270.000 de unități RoRo manipulate în prima jumătate a anului.
„Această încetinire este legată de incertitudinea continuă din economia europeană. Dar, relativ vorbind, avem cifre puternice în Göteborg. Dacă ne uităm la traficul comparabil din alte porturi, declinul este mai mare”, spune Claes Sundmark.
Manipularea de vehicule noi în port a scăzut cu 3%, la 132.000 de mașini, în prima jumătate a anului. Declinul se datorează în principal unei scăderi a importurilor de mașini în Suedia, care poate fi explicată prin scăderea cu 6% a înmatriculărilor de mașini noi în Suedia în această perioadă, conform statisticilor Mobility Sweden.
Produse energetice și alte segmente
Manipularea produselor energetice în port a crescut cu 13%, la 11 milioane de tone, comparativ cu aceeași perioadă din 2023. La acea dată, volumele erau relativ scăzute din cauza opririlor planificate pentru întreținere și a investițiilor în creșterea capacității pentru producția de biocombustibili.
Portul Göteborg a primit 26 de escale ale navelor de croazieră în prima jumătate a anului, față de 33 în aceeași perioadă a anului trecut. Declinul se datorează lucrărilor planificate în jurul unuia dintre terminalele de croazieră ale portului din Arendal, care a fost închis temporar. În segmentul feriboturilor, numărul de pasageri a crescut cu 3%, ajungând la 652.000.
Manipularea navelor convenționale cu mărfuri uscate în vrac continuă să crească. În prima jumătate a anului, au fost manipulate 270.000 de tone de vrac uscat, o creștere de 31%. Această creștere este determinată de noile fluxuri de export de produse forestiere, granule și materiale de construcție pentru proiecte majore de infrastructură.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit