Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Patru porturi din Europa de Nord sunt pregătite să reducă semnificativ emisiile provenite de la navele de containere ancorate la cheiurile lor. Cu un sprijin comun de 18,8 milioane EUR din partea fondului UE „Mecanismul pentru interconectarea Europei” pentru proiectul „EU.OPS.Network”, porturile Aarhus, Göteborg, Bremerhaven și Stockholm sunt pregătite să furnizeze energie electrică onshore (OPS) navelor container care fac escală în porturi până în 2030.

Proiectul are un potențial mare de reducere nu numai a CO2, ci și a altor substanțe, cum ar fi oxizii de azot emiși de navele portcontainer ancorate în porturi.

„Suntem foarte mulțumiți că Comisia Europeană și Comitetul CEF recunosc ambițiile noastre mari pentru tranziția ecologică. Fiind unele dintre cele mai importante porturi din Europa de Nord, este fantastic că putem colabora pentru a reduce amprenta climatică a industriei de transport maritim, care este o provocare globală cu care ne confruntăm împreună. OPS pentru navele de containere este o parte esențială pentru toate porturile implicate”, spune Anne Zachariassen, COO al Portului Aarhus și coordonator al proiectului.

Un pas important către transportul maritim durabil

Proiectul este un răspuns direct la noile reglementări ale UE care vor intra în vigoare în 2030 și care impun navelor cu un tonaj brut mai mare de 5.000 de tone să se conecteze la energia de pe uscat în timp ce sunt ancorate. Prin intermediul OPS, navele de containere vor putea utiliza energie electrică din rețea în loc să genereze propria energie la bord cu ajutorul motoarelor diesel. Acest lucru duce la reducerea amprentei climatice, la un mediu local mai curat și la îmbunătățirea condițiilor de lucru în porturi.

5.600 tone de emisii de CO2 reduse în portul Göteborg

Porturile în cauză vor utiliza fondurile în moduri ușor diferite, dar toate urmăresc să reducă impactul asupra mediului și climei al navelor ancorate prin intermediul OPS.

Portul Göteborg este unul dintre principalii actori ai proiectului și are obiectivul ambițios de a reduce emisiile de CO2 cu 70% în zona portuară până în 2030, OPS jucând un rol important în atingerea acestui obiectiv. Portul dispune deja de OPS în terminalele sale ro-ro și ro-pax, precum și în terminalul său energetic pentru petroliere.

„Prin acest proiect, Portul Göteborg va putea construi o substație de înaltă tensiune la terminalul de containere, care este o parte esențială a infrastructurii necesare pentru a oferi OPS navelor de containere. Este vorba de o investiție de aproximativ 20 de milioane de euro, aproape jumătate din finanțare provenind din proiect”, spune Julia Christensson, manager de granturi la Portul Göteborg.

Prin conectarea navelor de containere la energia terestră, numai Portul Göteborg are posibilitatea de a reduce emisiile cu cel puțin 5.600 de tone de CO2 anual.

O rută de transport maritim RoRo (Roll-On/Roll-Off) nou lansată între portul Göteborg și porturile din China via Singapore este acum în funcțiune. Încărcătura constă în principal în vehicule, însă navele nou construite, alimentate cu LNG, sunt, de asemenea, concepute pentru a manipula încărcături pentru proiecte. Compania de transport maritim COSCO Shipping Specialized Carriers este responsabilă de acest serviciu, care va funcționa inițial o dată pe lună.

„Göteborg este un important centru auto în nordul Europei, dar până acum nu a avut o legătură RoRo directă cu Asia. Suntem foarte bucuroși să începem acest serviciu, care este foarte solicitat de clienții noștri”, a declarat Erik Lund Eriksen, Partner Director la COSCO Shipping Lines Nordic.

Cea mai mare parte a încărcăturii constă în autoturisme suedeze de export destinate pieței asiatice, însă piața importurilor de autoturisme și vehicule grele chinezești în Scandinavia este, de asemenea, în creștere În plus, COSCO Shipping vizează și alte tipuri de mărfuri, pentru care compania vede un mare potențial de a-și umple în continuare navele.

Noul serviciu face escală în Singapore și în cele trei porturi chinezești Xinsha, Tianjin și Shanghai.

Noua rută de transport maritim este deservită de nave din cea mai recentă serie a COSCO Shipping, care a fost lansată la începutul acestui an. Navele sunt propulsate cu LNG (gaz natural lichefiat), ceea ce, conform calculelor proprii ale COSCO Shipping, duce la o reducere cu aproximativ 27% a emisiilor de CO2 în comparație cu propulsia cu combustibil convențional.

„Cu acest serviciu, clienții noștri suedezi pot evita, de asemenea, transbordarea în alte porturi sau pre-transportul rutier către porturi mai îndepărtate. În general, acest lucru oferă avantaje semnificative pentru cei care doresc să își reducă emisiile din transport”, spune Erik Lund Eriksen.

Noile nave au o lungime de 199,9 m și o lățime de 38 m. Cu 13 punți și spațiu pentru 7.500 de vehicule, navele sunt ca niște parcări plutitoare gigantice. Patru dintre punți sunt reglabile pe înălțime, ceea ce înseamnă că pot transporta o mare varietate de încărcături, cum ar fi încărcături mari și grele și încărcături pentru proiecte mai neobișnuite, voluminoase, în plus față de mașini.

„O linie RoRo directă către Asia este o completare fantastică a ofertei generale a portului, care consolidează cu adevărat atât competitivitatea portului, cât și a clienților noștri. Este interesant că serviciul este acum funcțional și că primele apeluri au atras un interes atât de mare”, spune Richard Mellgren, Senior Business Development Manager în cadrul Portului Göteborg.

În portul Göteborg, navele sunt manipulate la terminalul pentru autovehicule de către operatorul de terminale Logent Ports and Terminals, care are o vastă experiență în manipularea atât a vehiculelor, cât și a încărcăturilor pentru proiecte. De asemenea, terminalul gestionează, printre altele, navele Wallenius Wilhelmsen și Hoegh din port, care oferă servicii directe similare către America de Nord, Oceania și America de Sud.

sursa foto: Portul Göteborg