Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În 2023, în Portul Göteborg au fost manipulate mai multe containere decât oricând înainte. Pe măsură ce se rezumă prima jumătate a anului 2024, cifrele indică faptul că portul este în prezent pe cale să înregistreze încă un an record pentru volumele de containere. În același timp, alte segmente arată semne ale unui climat economic instabil.

Prima jumătate a anului a înregistrat o creștere de 5% a volumului de containere, ajungând la 467.000 TEU (unități echivalente de douăzeci de picioare). În special, tendința ascendentă a volumelor de import observată în primul trimestru continuă.

„Semnalele pe care le-am primit de pe piață la începutul acestui an cu privire la creșterea puterii de cumpărare și a cererii s-au dovedit a fi corecte. Volumele de export continuă, de asemenea, să crească, în parte datorită faptului că industria forestieră suedeză își extinde exporturile prin Portul Göteborg”, a declarat Claes Sundmark, vicepreședinte pentru vânzări în cadrul Portului Göteborg.

Al doilea trimestru din 2024 marchează al 15-lea trimestru consecutiv de creștere a volumului total de containere din port, reprezentând o creștere constantă începând cu al treilea trimestru din 2020.

Numărul de containere transportate spre și dinspre port pe calea ferată a crescut vertiginos, cu o creștere de 6% în prima jumătate a anului. Acest lucru este atribuit unei combinații de volume în creștere la destinațiile existente din întreaga țară, împreună cu adăugarea mai multor destinații noi la rețeaua feroviară a portului.

Unități și vehicule RoRo

RoRo înseamnă roll-on/roll-off, referindu-se la remorci și alte mărfuri rulante transportate pe navă. Traficul RoRo intra-european al portului Göteborg face legătura cu principalele noduri de transport din nordul și centrul Europei, cu plecări de mare frecvență. Traficul RoRo intraeuropean a scăzut cu 4%, ajungând la 270.000 de unități RoRo manipulate în prima jumătate a anului.

„Această încetinire este legată de incertitudinea continuă din economia europeană. Dar, relativ vorbind, avem cifre puternice în Göteborg. Dacă ne uităm la traficul comparabil din alte porturi, declinul este mai mare”, spune Claes Sundmark.

Manipularea de vehicule noi în port a scăzut cu 3%, la 132.000 de mașini, în prima jumătate a anului. Declinul se datorează în principal unei scăderi a importurilor de mașini în Suedia, care poate fi explicată prin scăderea cu 6% a înmatriculărilor de mașini noi în Suedia în această perioadă, conform statisticilor Mobility Sweden.

Produse energetice și alte segmente

Manipularea produselor energetice în port a crescut cu 13%, la 11 milioane de tone, comparativ cu aceeași perioadă din 2023. La acea dată, volumele erau relativ scăzute din cauza opririlor planificate pentru întreținere și a investițiilor în creșterea capacității pentru producția de biocombustibili.

Portul Göteborg a primit 26 de escale ale navelor de croazieră în prima jumătate a anului, față de 33 în aceeași perioadă a anului trecut. Declinul se datorează lucrărilor planificate în jurul unuia dintre terminalele de croazieră ale portului din Arendal, care a fost închis temporar. În segmentul feriboturilor, numărul de pasageri a crescut cu 3%, ajungând la 652.000.

Manipularea navelor convenționale cu mărfuri uscate în vrac continuă să crească. În prima jumătate a anului, au fost manipulate 270.000 de tone de vrac uscat, o creștere de 31%. Această creștere este determinată de noile fluxuri de export de produse forestiere, granule și materiale de construcție pentru proiecte majore de infrastructură.

Ieri, 29 august, a fost inaugurat un nou terminal portuar de 144.000 mp în portul Göteborg. Investiția, care se ridică la aproximativ 60 de milioane de euro, a fost în construcție în ultimii șase ani și a fost realizată pentru a răspunde nevoilor crescute de transport ale industriei suedeze.

„Acest terminal a început planificarea încă din anii 1990 și atunci am vorbit despre asigurarea viitorului. Acum, acel viitor este aici, iar acest terminal este necesar pentru a satisface nevoile de transport ale industriei suedeze de astăzi, care, de asemenea, se așteaptă să continue să crească în timp”, spune Göran Eriksson, CEO al Portului Göteborg

Denumit „Arendal 2”, terminalul face parte, de asemenea, din strategia portului de a-și concentra operațiunile de terminal în zona exterioară a portului, mai departe de centrul orașului, și cu conexiuni directe la infrastructura rutieră și feroviară a portului, precum și la clusterul industrial local în creștere.

Relocarea Stena Line, un factor important

O parte din noile spații vor fi utilizate de Stena Line atunci când compania de transport maritim va începe să își mute operațiunile locale din locațiile sale actuale din părțile centrale ale orașului în zona exterioară a portului. Proiectul a inclus pregătiri privind umplerea, canalizarea și purificarea apei pentru un viitor terminal de feriboturi.

„Este încă departe, dar construcția acestui terminal a luat cu siguranță în considerare relocarea Stena Line. Stena Line va utiliza părți din noua zonă a terminalului, în timp ce alte zone adiacente terminalului pot fi, de asemenea, puse la dispoziție în procesul de relocare”, spune Göran Eriksson.

În cadrul construcției Arendal 2, 180.000 de metri cubi de materiale contaminate provenite din dragarea râului Göta au fost încapsulate. Aceste materiale au fost conținute, stabilizate și solidificate pentru a forma fundația zonei terminalului, care a fost apoi asfaltată.

„Am făcut doi iepuri dintr-un foc aici, unde am reușit atât să curățăm râul, cât și să eliminăm materialele de dragare la nivel local, fără transport inutil. Acest lucru a fost realizat într-o manieră sigură și ecologică, în cadrul unui program strict de control. Obiectivul de a reutiliza cât mai mult material posibil a fost foarte reușit în acest proiect.”

Un port mai optimizat și mai competitiv

Deja, părți importante din Arendal 2 au început să fie utilizate de operatorul terminalului Gothenburg Roro Terminal, care anterior își împărțea operațiunile între două zone adiacente diferite. Cu Arendal 2, operatorul terminalului obține o zonă de terminal contiguă mai mare, cu un hinterland mai accesibil către importantele dane 712 și 713.

„În general, Arendal 2 este o soluție în care actorii implicați beneficiază de condiții și mai bune pentru a-și desfășura operațiunile respective, în timp ce portul Göteborg în ansamblu este optimizat și devine mai competitiv”, conchide Göran Eriksson.