Sâmbătă, un nou serviciu de alimentare a început să facă escale regulate în Portul Göteborg Prima navă portcontainer din lume propulsată cu metanol verde, Laura Maersk, operează serviciul care face legătura între Portul Göteborg și Bremerhaven.
„Deja astăzi, mulți dintre clienții care importă și exportă prin Göteborg au ales un transport maritim cu emisii mai reduse de gaze cu efect de seră*, reducând astfel amprenta de gaze cu efect de seră în lanțul lor de aprovizionare. Odată cu sosirea săptămânală a navei Laura Maersk, conectăm acum Göteborg la un coridor ecologic din Europa de Nord și oferim clienților cu sediul în Suedia acces direct la prima navă de containere din lume care funcționează cu metanol”, a declarat Birna Ödefors, director general zonal Nordics la A.P. Moller Maersk.
Laura Maersk este prima navă din cadrul inițiativei majore a Maersk de a utiliza metanol regenerabil ca și combustibil pentru nave. Compania de transport maritim are comandate alte peste 20 de nave alimentate cu metanol, care urmează să fie livrate între 2024 și 2027.
„Laura Maersk este o adevărată piatră de hotar pentru transportul maritim sustenabil și este interesant să o vedem în serviciu aici, în portul Göteborg. În esență, obiectivele de tranziție din ce în ce mai ambițioase ale companiilor de transport maritim sunt cele care determină dezvoltarea, Maersk fiind unul dintre cei mai importanți actori din acest domeniu în prezent”, a declarat Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager la Autoritatea Portuară din Göteborg.
În același timp, cumpărătorii de mărfuri au creat, prin agendele lor de sustenabilitate, o situație în care performanța de mediu a devenit un parametru din ce în ce mai important în alegerea transportului, potrivit lui Jacob Minnhagen.
„Acest lucru este în beneficiul companiilor de transport maritim care au fost primii adoptatori și care sunt deja angajate în tranziția flotelor lor în prezent. De asemenea, acestea sunt bine poziționate pentru reglementările internaționale care devin din ce în ce mai stricte în ceea ce privește cerințele pentru cei care doresc să facă parte din sistemul de transport durabil de mâine”, spune Jacob Minnhagen.
Porturile joacă un rol crucial ca facilitatori în tranziția către transportul maritim durabil, iar portul Göteborg a lucrat sistematic și pe termen lung pentru a crea condiții și stimulente. Un aspect esențial este asigurarea aprovizionării cu combustibili regenerabili, iar portul își propune să devină cel mai mare centru de energie regenerabilă din Scandinavia. Metanolul din surse regenerabile este considerat o componentă cheie în mixul de combustibili.
Pe lângă Bremerhaven și portul Göteborg, noul serviciu face escală în porturile din Helsingborg, Halmstad și Kalundborg.
O digitalizare cuprinzătoare a procesului de sosire a navelor în Portul Göteborg este acum în curs de desfășurare. Platforma „Digital Port Call”, lansată astăzi, 14 mai, devine o nouă parte a infrastructurii maritime a portului, oferind condiții complet noi pentru un proces de escală a navelor mai rapid, mai sigur, mai eficient și mai durabil.
Portul Göteborg este cel mai mare port din Scandinavia, gestionând aproximativ 6.000 de escale de nave pe an. La fiecare sosire, o multitudine de actori din port sunt activați, din momentul în care o navă intră în zona portuară până când este acostată.
De la plecarea unei nave din portul anterior și până la sosirea acesteia în portul Göteborg, trebuie comunicate cantități mari de informații între până la 120 de actori diferiți, care trebuie să fie sincronizați, inclusiv companii de transport maritim, terminale, remorchere, piloți, barcagii și planificatori de trafic, explică Fredrik Raer, managerul de control portuar la Autoritatea Portuară din Göteborg.
„Cu ajutorul platformei noastre Digital Port Call, toate informațiile necesare pot fi colectate și procesate într-o conștientizare comună a situației, care oferă un sprijin decizional bazat pe date pe tot parcursul procesului de apel. Acest lucru oferă o mai bună predictibilitate și oportunități pentru o planificare mai eficientă a resurselor, în timp ce orice perturbări pot fi detectate și abordate din timp.”
Platforma permite, de asemenea, sosiri „Just-in-Time” pentru nave. Primind un „bilet digital de așteptare la coadă” cu mult timp înainte de sosire, navele evită să se grăbească să intre în zona portuară pentru un slot favorabil. În schimb, se poate adapta la o viteză mai ecologică și mai rentabilă în timpul călătoriei din portul anterior, astfel încât, la sosirea în zona portuară din Göteborg, să se poată îndrepta direct către un cheu preasigurat.
Inter Terminals este o companie de terminale în Portul energetic din Göteborg, precum și un actor de apel portuar care furnizează date către Digital Port Call. Compania a fost, de asemenea, un partener colaborator în pregătire pentru lansarea platformei.
„Ne propunem întotdeauna să fim în fruntea digitalizării care creează valoare pentru noi și pentru clienții noștri. Digital Port Call îmbunătățește fluxul de informații între actorii din Energy Port și oferă clienților noștri oportunități de reducere a consumului de combustibil, așa că a fost firesc să ne implicăm încă de la început”, a declarat Thomas Andersson, manager al serviciilor logistice la Inter Terminals.
Atunci când se calculează reducerea totală a timpului de ancorare și de acostare, Portul Göteborg se așteaptă la o scădere de 6.000 de tone de emisii de CO2 în zona portuară pe an datorită condițiilor create de Digital Port Call. Gabriella Ståhle, planificator de producție în cadrul Energy Port din Portul Göteborg AB, care a fost implicată în dezvoltarea platformei.„Iar aceste cifre nu includ nici măcar reducerea care va avea loc în afara zonei portuare din cauza aburului lent din portul anterior. Dacă adăugăm că alți actori din cadrul escalei portuare sunt acum capabili să își folosească resursele în mod mai înțelept și mai eficient în acest proces, putem concluziona că toate părțile beneficiază de Digital Port Call.”
Sursa foto: The Gothenburg Port Authority
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit