Cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România a avansat cu 12% față de 2018 și a depășit cu 112% nivelul din 2010, ajungând la 5,3 miliarde de lei în 2019, potrivit celei mai recente analize KeysFin. Analiștii estimează o cifră de afaceri de 6,6 miliarde de lei în 2020, ca urmare a cererii online crescute, generate de pandemia de Coronavirus. Pe termen mediu, estimările acestora indică o temperare a ritmului anual de creștere a pieței spre cel înregistrat în 2019.
„În ultimii trei ani se vorbește tot mai des despre dezvoltarea comerțului electronic și aportul major pe care îl are acesta în dezvoltarea business-ului din sectorul serviciilor de poștă și de curierat. Cu toate acestea, chiar dacă piața de e-commerce din România a crescut constant în ultimii ani, nicio inovație sau intrare pe piață a unui jucător din comerțul digital nu a avut un ecou atât de puternic pe piața curieratului, precum migrarea către cumpărăturile online adusă de debutul pandemiei de Coronavirus. Astfel că, dacă în 2019 estimam menținerea unui trend ascendent cu care ne obișnuisem, în anul pandemiei ne așteptăm ca piața să aibă o creștere cel puțin dublă, atingând astfel un maxim istoric”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.
Piața serviciilor de poștă și curierat este unul dintre puținele domenii în care numărul de companii a avansat considerabil, cu 15% în comparație cu anul 2018 și cu aproximativ 256% față de 2010, la puțin peste 2.400 de companii în 2019. Dacă pentru 2019 specialiștii KeysFin raportează o creștere de 15%, pentru 2020 aceștia estimează o concentrare într-un ritm moderat a pieței, ca rezultat al impactului pandemiei asupra firmelor mici, fără putere logistică și financiară. Cu toate acestea, trebuie menționat că sectorul serviciilor de poștă și curierat este una dintre piețele care au crescut cel mai mult în anul pandemiei, alături de sectorul farmaceutic, retail-ul alimentar, sănătate și asistență socială, IT și comunicații, distribuitorii de energie și gaze și cei de apă și salubritate.
Rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poștă și curierat a crescut marginal față de 2018, însă a fost cu peste 318 milioane de lei peste pierderea din 2010, ajungând la aproape 235 milioane de lei în 2019.
POȘTA ROMÂNĂ este în continuare principalul jucător din piața de poștă și curierat din țara noastră, în ciuda valului de concedieri anunțat recent. Compania, deținută de statul român prin Ministerul Comunicațiilor – 93,5% și de Fondul Proprietatea – 6,5%, a raportat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (23,9% din total). De menționat că, în 2018, cifra de afaceri a acestei instituții a fost de 1,2 miliarde de lei, astfel încât compania a menținut trendul crescător din anul anterior.
FAN COURIER EXPRESS, liderul segmentului de curierat, continuă să câștige teren: în 2019, compania cu capital privat 100% românesc a făcut afaceri de aproape 792 de milioane de lei, respectiv un avans de peste 15% față de 2018.
La fel ca în anul anterior, CARGUS (453 milioane de lei, 8,5% din total) vine în completarea podiumului, în urma sa menținându-se în top aceeași jucători principali din industrie: TNT ROMANIA (351 milioane lei, 6,6% din total, companie care a depășit DHL în 2018) și DHL INTERNAȚIONAL ROMÂNIA (341 de milioane de lei, 6,4% din total). Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 76,4% din cifra de afaceri totală.
Analiza nu ia în considerare performanța unor companii precum BRINGO MAGAZIN (controlată indirect de Carrefour Nederland BV) sau GLOVOAPPRO (deținută de spaniolii de la Glovoapp23 SL), acestea declarând ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finanțelor, cele două companii au raportat creșteri majore de 215%, la 21,3 milioane de lei (BRINGO) respectiv de 97%, la 63,8 milioane de lei (GLOVO), în primul semestru din 2020 față de sfârșitul lui 2019. FOODPANDA RO (deținut de germanii de la BRILLANT 1421 GMBH) are ca principal domeniu de activitate codul CAEN 4619: intermedieri în comerțul cu produse diverse, domeniile secundare ținând de comerțul retail și wholesale (4617, 4618, 4711, 4729, 4791) și nu a raportat rezultatele pentru 2019 până la momentul întocmirii analizei.

Noua eră a curieratului, alimentată de comerțul digital
În 2019, aproximativ 41.000 angajați lucrau pentru companiile locale de poștă și curierat, cu 0,7% mai mulți decât în 2018. Pentru 2020, analiștii KeysFin estimează un avans de aproximativ 10% la aproximativ 45.000 angajați, ca urmare a creșterii accentuate pentru serviciile de curierat.
Datele din piața comerțului digital cu bunuri de larg consum estimează creșteri în jurul valorii de 40% pentru anul încheiat, iar statisticile celui mai popular motor de căutare din România ilustrează o creștere a căutărilor românilor în categoria de livrări online cu 58% în 2020 faţă de anul anterior, atingând vârfuri chiar şi de 200% în anumite perioade precum luna aprilie.
Compania Naţională Poştă Română (CNPR) a lansat anunțul de intenție pentru cea mai bună soluție ce vizează construcția unei linii de sortare automatizată în Centrul de Tranzit Cluj și a unui Centru de Tranzit în Bucureşti Nord – Otopeni. Ambele proiecte au o valoare de circa 22 de milioane de euro.
Despre centrul de tranzit din nordul Capitalei, directorul companiei, Horia Grigorescu, spune că va fi „emblematic“, peste ceea ce are în momentul de față concurența în piață.
„Unele dintre proiectele importante vizează linia de sortare automatizată din Centrul de Tranzit Cluj, care deserveşte toată zona Transilvaniei şi vorbim de o investiţie de aproximativ de 3,1 milioane de euro. Vorbim şi de un Centru de Tranzit de la Bucureşti Nord – Otopeni, care va reprezenta un centru emblematic pentru toată această zona a Europei de sud-est, depăşind nivelul actual al competitorilor din piaţă. Este o investiţie însemnată de aproape 19 milioane de euro, care va presupune proiectarea, construirea şi dotarea cu tehnica aferentă pentru a putea face față provocărilor pieței din anii ce urmează“, a declarat, joi, Horia Grigorescu, directorul general al companiei, într-o conferinţă de presă, potrivit Agerpres.
Oficialul a precizat că intenția sa legată de aceste proiecte strategice este de le spune dezbaterii publice, astfel încât să poată intra într-un dialog constructiv cu cei care au capacitatea de a furniza astfel de soluții.
„Aceste două proceduri vor fi internaţionale, vom invita ofertanți din absolut toate colţurile Europei şi din America, astfel încât să avem o plajă cât mai largă de soluţii care să fie puse pe masă pentru a putea fi optimizate în cadrul Poştei Române“, a subliniat Grigorescu.
Pentru linia de sortare automatizată de la Cluj este vorba de aproximativ un an din momentul în care această procedura este atribuită, iar pentru centrul de la Bucureşti de doi ani şi jumătate. Termenul de demarare pentru aceste proiecte este estimat pentru luna aprilie 2021.
„În momentul în care vom avea aceste două centre de tranzit internaţionale vom vorbi de fluxuri operaţionale mult mai rapide, vom vorbi despre o capacitate de prelucrare a volumelor de trimitere pe care Poşta le va obţine în perioada următoare, crescând astfel plaja de venituri, şi, totodată, de reducerea gradului de eroare umană şi evident de scurtarea timpilor de livrare“, a explicat directorul Poștei Române.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit