Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Proiectul H2Accelerate Trucks – din care fac parte Daimler Truck, Volvo Group și Iveco Group – a anunțat faptul că membrii săi au primit finanțare europeană pentru două dintre inițiativele lor principale:

achiziția a 150 de camioane electrice cu sistem cu pilă de combustie pe H2, finanțate de „Parteneriatul pentru hidrogen curat“, și investiția în 8 stații de realimentare cu hidrogen (H2) de mare capacitate, în cadrul Facilității „Conectarea Europei“. Aceste proiecte vor permite ca vehiculele și stațiile de realimentare să fie testate în condiții reale și se estimează că va reprezenta un pas crucial către comercializarea în masă a noii tehnologii.

Proiectul de finanțare a 150 de camioane electrice cu pilă de combustie pe H2 va permite dezvoltarea tehnologică, pentru trecerea la fabricarea în producție de serie a noilor vehicule după 2025. Acestea din urmă vor fi disponibile în configurații 4×2 sau 6×2, vor avea o capacitate de până la 44 de tone și o autonomie de cel puțin 600 km.

Finanțarea acordată de „Parteneriatul pentru hidrogen curat“, în valoare de 30 de milioane de euro, va permite lansarea coordonată a vehiculelor grele cu emisii zero alimentate cu hidrogen verde. Camioanele vor fi testate în condiții reale de exploatare de către clienți de încredere ai producătorilor, pe parcursul mai multor ani, cu scopul de a demonstra și evalua performanța lor tehnică și economică. Rezultatele proiectului vor fi folosite pentru a pregăti lansarea pe scară largă a camioanelor cu pilă de combustie pe H2 în următorii ani.

H2Accelerate Inaugural Station Deployment (ISD) va sprijini camioanele pe hidrogen cu o rețea preliminară de opt stații de realimentare de mare capacitate, în Franța și în Olanda. Fiecare stație va avea o capacitate de peste o tonă de H2 pe zi, mai mare decât orice stație publică aflată în funcțiune în prezent. Stațiile vor fi poziționate de-a lungul coridoarelor de transport cheie TEN-T.

H2Accelerate ISD intenționează să extindă rețeaua inițială de stații de-a lungul coridoarelor strategice dintre Scandinavia și nordul Italiei.

Se așteaptă ca finanțarea obținută să permită dezvoltarea sincronizată atât a vehiculelor grele, cât și a infrastructurii de alimentare cu combustibil, oferind securitatea aprovizionării pentru utilizatorii finali și reducând riscurile investițiilor la scară largă necesare pentru producători și furnizorii de infrastructură deopotrivă.

Alături de cei 3 mari producători de camioane, din proiectul H2Accelerate Trucks mai fac parte Institutul de Cercetare Finlandeză (VTT), Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Federazione Italiana Autotrasportatori Professionali (FIAP), Federația Transportatorilor din Austria (WKÖ) și Element Energy France (o companie din grupul ERM). Proiectul va fi coordonat de SINTEF, principalul institut de cercetare din Norvegia privind tehnologiile hidrogenului.

H2Accelerate Trucks este susținut și de furnizorii de infrastructură energetică, inclusiv Shell, TotalEnergies și Everfuel.

Autobuzul electric Solaris Urbino 12, cu pilă de combustie pe hidrogen, a sosit în România săptămâna trecută, la Cluj-Napoca, cu ocazia Galei Tranzit de transport persoane. De acolo, vehiculul a plecat într-un tur de prezentare în toată ţara, care va dura două luni, pe traseul Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Brașov, Sfântu Gheorghe, Iași, Galați, Constanța, București, Râmnicu Vâlcea, Craiova, Timișoara și Oradea.

Urbino 12 pe hidrogen va circula timp de câteva zile în fiecare oraș din cadrul turului, pentru a fi testat de administrațiile locale, în vederea familiarizării cu cea mai nouă tehnologie de propulsie și a conștientizării eficienței folosirii hidrogenului ca sursă de energie complet curată și a diminuării emisiilor poluante de dioxid de carbon.

Partenerul Solaris în acest demers este Linde Gaz România, care asigură alimentarea autobuzului cu hidrogen.

În România autoritățile pot dezvolta proiecte de hidrogen accesând instrumente de finanțare europeană. Linde oferă soluții pentru transportul în comun, pe baza experienței de peste 15 ani în lume, unde a instalat peste 200 de stații de încărcare cu hidrogen.

Hidrogenul furnizat pilei de combustie este transformat în electricitate, cu care este alimentată axa motoare electrică, cu acționarea în roți. Autobuzul este, de asemenea, echipat cu o baterie Solaris High Power, care acționează ca o instalație suplimentară de stocare a energiei electrice.

Hidrogenul necesar pentru propulsare, furnizat de Linde Gaz în cazul acestui proiect, este stocat în stare gazoasă în rezervoare de ultimă generație, amplasate pe plafonul autobuzului. Singurele subproduse generate în timpul funcționării autobuzului sunt căldura și apa sub formă de vapori, fapt pentru care vehiculele nu eliberează substanțe nocive pentru mediu.

Solaris Urbino 12 cu pilă de combustie pe hidrogen a fost lansat în iunie 2019, la Summitul Global pentru Transport Public (UITP) din Stockholm. Autobuzul oferă o autonomie de până la 400 km, păstrând în același timp toate avantajele unui model electric.

La nivel european, Solaris a preluat deja comenzi pentru livrarea a zeci de autobuze Urbino 12 cu hidrogen către operatori de transport public din Germania, Olanda, Italia, Suedia și Austria, fiind totodată prima companie care a început producția în masă pentru acest tip de vehicul.

De asemenea, autobuze Solaris cu hidrogen au fost  deja livrate și folosite în ciruitul de transport public în orașele Köln (Germania) și Bolzano (Italia). Conform previzunilor pieței, segmentul autobuzelor urbane alimentate cu hidrogen va crește exponențial în următorii zece ani, și va constitui până în 2030 o parte substanțială a flotei de vehicule  de transport în comun din Europa.

Linde colaborează deja în Europa cu mai multe municipalități pentru alimentarea cu hidrogen a vehiculelor folosite în transportul comun.

Comisia Europeană își propune ca în intervalul 2024-2030, hidrogenul să devină o componentă intrinsecă a unui sistem energetic integrat, cu un obiectiv strategic la capitolul producție de până la 10 milioane de tone de hidrogen regenerabil în UE. Utilizarea hidrogenului va fi extinsă treptat în transportul public, cel cu camioane, feroviar și la unele aplicații de transport maritime.