Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autobuzul electric Solaris Urbino 12, cu pilă de combustie pe hidrogen, a sosit în România săptămâna trecută, la Cluj-Napoca, cu ocazia Galei Tranzit de transport persoane. De acolo, vehiculul a plecat într-un tur de prezentare în toată ţara, care va dura două luni, pe traseul Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Brașov, Sfântu Gheorghe, Iași, Galați, Constanța, București, Râmnicu Vâlcea, Craiova, Timișoara și Oradea.

Urbino 12 pe hidrogen va circula timp de câteva zile în fiecare oraș din cadrul turului, pentru a fi testat de administrațiile locale, în vederea familiarizării cu cea mai nouă tehnologie de propulsie și a conștientizării eficienței folosirii hidrogenului ca sursă de energie complet curată și a diminuării emisiilor poluante de dioxid de carbon.

Partenerul Solaris în acest demers este Linde Gaz România, care asigură alimentarea autobuzului cu hidrogen.

În România autoritățile pot dezvolta proiecte de hidrogen accesând instrumente de finanțare europeană. Linde oferă soluții pentru transportul în comun, pe baza experienței de peste 15 ani în lume, unde a instalat peste 200 de stații de încărcare cu hidrogen.

Hidrogenul furnizat pilei de combustie este transformat în electricitate, cu care este alimentată axa motoare electrică, cu acționarea în roți. Autobuzul este, de asemenea, echipat cu o baterie Solaris High Power, care acționează ca o instalație suplimentară de stocare a energiei electrice.

Hidrogenul necesar pentru propulsare, furnizat de Linde Gaz în cazul acestui proiect, este stocat în stare gazoasă în rezervoare de ultimă generație, amplasate pe plafonul autobuzului. Singurele subproduse generate în timpul funcționării autobuzului sunt căldura și apa sub formă de vapori, fapt pentru care vehiculele nu eliberează substanțe nocive pentru mediu.

Solaris Urbino 12 cu pilă de combustie pe hidrogen a fost lansat în iunie 2019, la Summitul Global pentru Transport Public (UITP) din Stockholm. Autobuzul oferă o autonomie de până la 400 km, păstrând în același timp toate avantajele unui model electric.

La nivel european, Solaris a preluat deja comenzi pentru livrarea a zeci de autobuze Urbino 12 cu hidrogen către operatori de transport public din Germania, Olanda, Italia, Suedia și Austria, fiind totodată prima companie care a început producția în masă pentru acest tip de vehicul.

De asemenea, autobuze Solaris cu hidrogen au fost  deja livrate și folosite în ciruitul de transport public în orașele Köln (Germania) și Bolzano (Italia). Conform previzunilor pieței, segmentul autobuzelor urbane alimentate cu hidrogen va crește exponențial în următorii zece ani, și va constitui până în 2030 o parte substanțială a flotei de vehicule  de transport în comun din Europa.

Linde colaborează deja în Europa cu mai multe municipalități pentru alimentarea cu hidrogen a vehiculelor folosite în transportul comun.

Comisia Europeană își propune ca în intervalul 2024-2030, hidrogenul să devină o componentă intrinsecă a unui sistem energetic integrat, cu un obiectiv strategic la capitolul producție de până la 10 milioane de tone de hidrogen regenerabil în UE. Utilizarea hidrogenului va fi extinsă treptat în transportul public, cel cu camioane, feroviar și la unele aplicații de transport maritime.

Solaris Bus & Coach şi-a prezentat autobuzul Urbino 12 pe hidrogen în cadrul unui eveniment desfăşurat, în mai, la Villach (Austria). Vehiculul se află în teste în pitorescul oraş situat la poalele munţilor Alpi, în apropiere de graniţa cu Italia şi Slovenia, după ce operatorul ÖBB Postbus şi-a anunţat planurile de a cumpăra autobuze pe hidrogen (H2).

„Autobuzele cu emisii zero reprezintă viitorul transportului public. Ne bucurăm că tot mai multe țări iau în considerare hidrogenul ca o soluţie ecologică fiabilă în drumul lor spre electro-mobilitate“, a declarat Javier Calleja, CEO Solaris Bus & Coach.

În cadrul unui proiect mai larg, elaborat de Autoritatea Regională din provincia Carinthia – din care face parte şi Villach – se urmăreşte crearea unei infrastructuri de alimentare cu H2 pentru transportul public şi pentru alte aplicaţii industriale. Comparativ cu autobuzele electrice pe baterii, cele pe H2 au autonomie crescută, menţinând avantajul propulsiei cu zero emisii.

„Autobuzele pe hidrogen au un potențial imens în Carintia, în vederea asigurării unui transport public neutru din punct de vedere climatic. Sunt încrezător că propulsia pe hidrogen își va dovedi valoarea în exploatarea de zi cu zi. Dacă totul merge conform planului, o stație de alimentare cu hidrogen va fi înființată în Carintia în 2022, astfel încât primele autobuze să poată funcționa regulat anul următor ”, a declarat Sebastian Schuschnigg, ministrul Regional pentru Economie și Mobilitate, prezent la eveniment.

Solaris Urbino 12 pe hidrogen a fost lansat oficial în 2019, la UITP.