Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Boston Consulting Group (BCG) a evidențiat cinci dintre cele mai critice aspecte pe care le traversează aproape toți liderii de afaceri în acest an plin de provocări. Acestea au fost identificate pe baza discuțiilor cu mai mult de o mie de lideri din întreaga lume și sunt detaliate în raportul „Five Dynamics That Will Test CEOs in 2025”.
“Modul în care liderii vor gestiona aceste schimbări va fi definitoriu pentru viitorul lor, influențând decisiv succesul sau declinul afacerii în anii următori”,
a declarat Laszlo Juhasz, Managing Director și Senior Partener la BCG.
Cele cinci provocări majore sunt grupate astfel:
Tarife, competitivitate și ascensiunea Sudului Global
Creșterea tarifelor comerciale în 2025 va deveni o realitate pe multe piețe, ceea ce va influența lanțurile de aprovizionare, accesul la piață și costurile companiilor. Președintele american, Donald Trump, a anunțat deja creșteri ale tarifelor, cu riscul unor represalii comerciale de ambele părți, axate pe intervenția statului în economie. În acest context, liderii de afaceri trebuie să anticipeze impactul asupra strategiilor lor pentru a rămâne competitivi. În același timp, Sudul Global – format din 133 de economii emergente din India, Asia de Sud-Est și Africa – își consolidează influența economică, oferind noi oportunități de creștere pe aceste piețe.
Inteligența artificială
La doi ani după succesul ChatGPT, inteligența artificială și modelele generative de învățarea automată rămân priorități strategice pentru 75% dintre liderii de afaceri și se află în primele trei obiective pentru 2025. Cu toate că investițiile în IA sunt masive, beneficiile financiare nu sunt încă clare, iar succesul depinde de implicarea directă a liderilor de afaceri. Pentru a maximiza impactul, BCG recomandă concentrarea pe un număr mic de inițiative cu potențial ridicat și adaptarea companiilor la schimbările necesare, ceea ce poate duce la o implementare de 2, 3 ori mai eficientă și la un ROI mai mare.
Costul în creștere al inacțiunii climatice
Tranziția către reducerea emisiilor și adaptarea la schimbările climatice rămâne o provocare globală. În timp ce UE, Japonia și China accelerează tranziția verde, SUA pare să relaxeze reglementările privind energia regenerabilă. Dacă întreprinderile nu fac nimic, ele vor fi expuse unor riscuri climatice tot mai mari. BCG estimează că fenomenele meteorologice extreme ar putea reduce EBITDA globală cu 25% în următorii 25 de ani. Cu toate acestea, multe companii subestimează impactul economic al schimbărilor climatice, riscând pierderi financiare majore din cauza dezastrelor naturale.
Managementul costurilor ca motor al creșterii
Gestionarea eficientă a costurilor nu numai că îmbunătățește performanța actuală, dar asigură și viitorul unei companii. 67% dintre liderii intervievați de BCG consideră că economiile ar trebui reinvestite în inovație și creștere. Cu toate acestea, 40% dintre executivi se simt nepregătiți pentru un posibil șoc economic în 2025, iar mulți nu reușesc să atingă obiectivele de economisire. BCG avertizează că măsurile rapide și rigide nu sunt sustenabile și recomandă o abordare pe termen lung prin reconfigurarea modelelor operaționale. O cultură a conștientizării costurilor, bazată pe transparență și implicarea echipei, este esențială pentru construirea unei organizații eficiente și rezistente.
Rolul de unificator
Polarizarea politică și socială poate pătrunde în mediul de lucru și poate afecta coeziunea echipei și performanța întreprinderii. Liderii de afaceri pot juca un rol unificator prin transformarea companiilor în medii sigure pentru angajați, în care cooperarea, dialogul civilizat și siguranța psihologică sunt prioritare. Pentru a minimiza diviziunile, liderii ar trebui să monitorizeze subiectele politice și sociale controversate și să dezvolte strategii de abordare a acestora în cadrul companiei. Aceștia pot cultiva o cultură a toleranței și pot stabili un cadru clar privind momentul și modul de implicare a problemelor sensibile, în concordanță cu valorile și obiectivele organizației.
„Anul 2025 va testa liderii de afaceri în moduri fără precedent. Cei care adoptă o abordare proactivă, investesc strategic în tehnologie, gestionează costurile cu viziune pe termen lung și rămân flexibili în fața schimbărilor economice și climatice vor avea șansa de a-și consolida poziția pe piață.”, a precizat Laszlo Juhasz. „În schimb, cei care reacționează lent sau ignoră aceste transformări riscă să fie lăsați în urmă.”
Un studiu realizat de Accenture și GEODIS pe tema comerțului online, cu participarea a 200 de companii mari din SUA (40%) și Europa (60%), arată că 62% dintre aceste mărci (76% dintre cele americane și 56% dintre cele europene) se așteaptă ca vânzările directe online (prin propriile lor magazine online) să depășească 20% din cifra lor de afaceri. Dar procesele logistice nu sunt scalate, pentru 48% dintre firmele din SUA și 54% din cele din Europa, astfel încât să absoarbă rapid creșterea volumelor din eCommerce.
Pentru 78% dintre respondenții americani șl 75% dintre cei europeni, experiența de cumpărare a clientului (incluzând aici și livrarea) este domeniul care are cel mai mare potențial de îmbunătățire, și pentru asta e nevoie de e-fulfillment optimizat, opțiuni diverse de livrare flexibilă, urmărire mai practică a coletului și retururi mai simple. 80% dintre companii chiar au făcut în ultimul timp eforturi pentru a simplifica returul produselor. Pentru 64%, respectiv 62% dintre respondenți, ar trebui lucrat mai ales la optimizarea softului pentru logistică și supply chain, pentru 70%/53% la flexibilitatea transportului, pentru 61%/52% la vizibilitatea stocului și pregătirea comenzilor, pentru 54%/49% la capacitatea de a livra colete mici, iar pentru 49%/48% cele mai multe eforturi ar trebui făcute în direcția unei rețele agile de distribuție.
De asemenea, pe viitor este nevoie de o strategie de comerț electronic prin care să se acopere toate canalele, cu accent pe rețele și magazine multimarcă de e-fulfillment și ecosisteme digitale care să permită vizibilitate în timp real, flexibilitate a livrărilor și control asupra experienței de cumpărare și a inventarului.
38% dintre companiile americane și 25% dintre cele europene oferă livrare în regiune în 2-3 zile și 56%, respectiv 57% plănuiesc să facă asta în următorii trei ani. În ceea ce privește livrările intercontinentale, nicio companie americană nu oferă livrare în 2-3 zile, dar 17% vor să facă asta în următorii trei ani. 15% livrează în 4-5 zile, iar 66% vor să facă asta în următorii trei ani. Nici companiile europene nu fac livrări intercontinentale în 2-3 zile, dar 7% își propun asta pentru următorii trei ani. 4% dintre ele livrează în 4-5 zile, iar 76% speră să poată face asta în următorii trei ani.
Numai 16% dintre firme pot să aibă în timp real indicatori de performanță pentru supply chain-ul lor (25% dintre firmele americane și 10% dintre cele europene). Iar capabilitățile analitice de care dispun 40% din firmele europene sunt prea rudimentare, generând date în mod fragmentat, adesea manual și fără un control foarte clar. Foarte puține companii au vizibilitate în timp real a stocului, dar aceasta este esențială pentru a garanta disponibilitatea produselor și o varietate mare de opțiuni de livrare și pentru a informa clientul despre statusul livrării. În plus, ar duce și la optimizarea costurilor logistice pentru fiecare comandă și la depășirea a numeroase provocări logistice: armonizarea stocului fizic cu cel digital, menținerea inventarului în timp real, optimizarea stocului, gestionarea transportului și a comenzilor. Toate permit obținerea de avantaje competitive prin folosirea mai bună a activelor. Și pentru asta este nevoie de magazine integrate cu rețele de comerț electronic pentru a servi ca centre de procesare a comenzilor, puncte de colectare și centre de livrare și de fulfillment.
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).