Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La nivelul UE a intrat in vigoare o serie de modificari privind regimul de TVA in sensul uniformizarii sale in toate statele membre. Una dintre masuri vizeaza aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri prin introducerea unor masuri mai restrictive cuprinse in Directiva 1910/2018, in curs de transpunere in Codul Fiscal din Romania, si in Regulamentul de punere in aplicare al Consiliului 1912/2018, aplicabil direct de la 1 ianuarie 2020. Practic, companiile care activeaza in industrie, inclusiv furnizorii de produse, trebuie sa isi reanalizeze relatiile comerciale cu furnizorii si clientii din Uniunea Europeana. Pentru a intelege mai bine cum se schimba legislatia in domeniul TVA si ce presupune acest lucru pentru companiile de transport si cele furnizoare de bunuri, am discutat cu Adina Vizoli, Director Taxe Indirecte in cadrul PwC Romania.


De la 1 ianuarie 2020, Romania trebuie sa transpuna Directiva Consiliului UE 1910/2018 care modifica regimul de TVA pentru trei structuri comerciale: stocuri la dispozitia clientului (call off & consignment stock), structura utilizata frecvent in automotive pentru furnizorii de piese, tranzactiile in lant, sau cum stabilim care tranzactie este scutita si care nu intr-un lant comercial care cuprinde cel putin doi vanzatori si un singur transport intre mai multe state membre, si inasprirea conditiei de justificare a scutirii de TVA la livrarile intracomunitare, bazate pe un set uniform, aplicat la nivelul tuturor statelor membre, privind raportarea si documentele justificative.

Aplicarea facilitatilor fiscale pentru salariatii din sectorul constructiilor este considerata un proces greoi de 64% dintre companiile chestionate intr-un sondaj PwC Romania. Principalul motiv invocat tine de neclaritatea prevederilor legale referitoare la modalitatea de calcul a cifrei de afaceri, conditie obligatorie pentru ca angajatii sa beneficieze de facilitati.
Dificultatea de a intruni conditiile solicitate de legislatie are impact in activitatea companiilor. Astfel, 59% dintre respondenti considera ca societatile care nu le indeplinesc se vor confrunta cu o crestere a costurilor si pierderi de profitabilitate, iar 24% mentioneaza pierderile de personal.

„Punerea in practica a facilitatilor fiscale pentru angajatii din domeniul constructiilor continua sa le ridice probleme companiilor. Desi au fost amendate in vara acestui an, prevederile din OUG 114 au fost redactate initial atat de neclar si fara sa acopere o multime de situatii din practica, incat modificarile ulterioare nu au reusit sa aduca o rezolvare deplina”, spune Daniel Anghel, Partener si Liderul departamentul de servicii fiscale si juridice, PwC Romania.
Facilitatile fiscale pentru sectorul constructiilor au fost initial introduse prin OUG 114 si modificate prin OUG 43/2019. Astfel, incepand cu 21 iulie 2019, au fost incluse alte trei coduri CAEN pentru activitati in domeniul constructiilor si noi reguli de calcul al cifrei de afaceri. In cazul companiilor nou-infiintate, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care se aplica scutirea. Pentru companiile existente la 1 ianuarie a fiecarui an, baza de calcul o reprezinta cifra de afaceri inregistrata in anul anterior. Companiile care indeplinesc conditia de 80% venituri din activitati in constructii aplica facilitatile fiscale pe toata durata anului in curs. Cele care nu realizeaza limita minima a cifrei de afaceri aplica principiul companiilor nou-infiintate.