Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După un an de avarie pe durata pandemiei, piața locală de transport și logistică a înregistrat în 2021 o creștere accelerată a cererii atât pentru servicii de transport (rutier, aerian, maritim și feroviar), cât și pentru servicii de depozitare în centre logistice, datorată atât scumpirii semnificative a transporturilor maritime și aeriene, mai ales, cât și exploziei e-commerce.

După publicarea rezultatelor financiare pe 2021, topul companiilor de logistică cu cele mai mari cifre de afaceri este condus, ca în fiecare an, de cei doi distribuitori mari, Aquila Part Prod Com și Havi Logistics, ale căror cifre de afaceri nu sunt formate doar din valoarea facturilor pentru servicii logistice și transport, ci înglobează în multe situații și prețul produselor comercializate.

Dintre companiile de expediții, Schenker Logistics Romania este în continuare pe primul loc, cu o cifră de afaceri de 136,67 milioane de euro, în creștere cu 20,3 milioane de euro (+18%) față de 2020, urmată de Kuehne + Nagel, cu 100,59 milioane de euro, o cifră de afaceri cu 38,23 milioane de euro mai mult decât cea înregistrată în 2020. Specialistul transporturilor maritime a profitat de situația de pe piață și a înregistrat o creștere cu 61% a veniturilor înregistrate în 2021, cu mult peste rezultatele din ultimii 4-5 ani. De altfel este prima oară când Kuehne + Nagel urcă pe locul al doilea în topul caselor de expediții.

Gebruder Weiss păstrează poziția a treia în topul expeditorilor (locul 5 dacă luăm în considerare și cei doi distribuitori), cu o cifră de afaceri de 95,6 milioane de euro, în creștere cu 40% față de 2020, când a totalizat afaceri de 68,2 milioane de euro. Și Gebruder Weiss explică avansul mai ales prin creșterea tarifelor la transport aerian și maritim, în timp ce rutierul a înregistrat o creștere a volumelor transportate cu 13% și a tonajului transportat cu 8%. De asemenea, serviciul Home Delivery, care a contribuit consistent la cifra de faceri și în 2020, a înregistrat anul trecut o creștere de 8%.

Transmec, pe locul al 2-lea în 2020 în topul expeditorilor, a coborît acum pe al 4-lea, deși a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 23%, de la 75,63 milioane de euro la 93,33 milioane de euro. O explicație pentru creșterea ceva mai mică decât a Kuehne + Nagel sau cea a Gebruder Weiss poate fi faptul că firma cu capital italian nu prea activează în segmentul air&sea, care a adus cele mai mari creșteri în ultimii doi ani.

Pe locul al 5-lea se situează DSV Solutions (pe locul al 4-lea în 2020), cu o cifră de afaceri în 2021 de 78,92 milioane de euro, cu 12 milioane mai mult decât în anul anterior. Creșterea de 18%, la nivelul celei a Schenker Logistics, se explică, la fel ca în cazul Transmec, prin faptul că DSV derulează expedițiile air & sea prin compania separată, creată prin achiziția Panalpina Romania.

Pe locul al 6-lea (de pe 7, în 2020) a urcat cargo-partner Expeditii, cu 77,57 milioane de euro, în creștere cu 31 de milioane de euro (+67%). Expeditorul austriac a înregistrat o creștere spectaculoasă și în 2020 (+8 milioane de euro), când s-a situat pentru prima oară în top 10 expeditori în România. Creșterea a venit atât de pe segmentul air & sea, dar și pe celelalte activități – rutier, contract logistics, vamă – volumele au crescut.

Yusen Logistics a schimbat poziția cu cargo-partner și a trecut astfel de pe locul 6 pe 7, cu o cifră de afaceri de 68,93 milioane de euro, cu 11,16 milioane de euro mai mult decât în 2020 (+19%).

KLG Europe Logistics și-a continuat tendința de creștere manifestată încă din 2020 și a urcat pe 8, înaintea GEFCO Romania, care a avut de suferit major ca urmare a dependenței importante de industria auto, unde criza de componente a scăzut vânzările și, totodată, volumul de comenzi de servicii de transport. KLG Europe, însă, a înregistrat o creștere foarte mare în 2021 (+43%), când a totalizat o cifră de afaceri de 65,15 milioane de euro, cu 19,7 milioane de euro mai mult decât în 2020. Pe lângă segmentul air & sea, care reprezintă un motor important de creștere în 2021 și va reprezenta, probabil, un factor important și în cifrele pe 2022, KLG Europe a crescut foarte mult și pe logistica contractuală și serviciile dezvoltate în jurul e-commerce, care a explodat în 2021. Apartenența la grupul chinez Sinotrans, un specialist al e-commerce și cu proiecte spectaculoase de automatizare în țara de origine, KLG Europe România a făcut pași importanți în implementarea unor servicii de fulfillment apreciate (simplify) și home delivery pe nișa de bunuri de mari dimensiuni și greutate (Strongo).

Locurile 9-10 în clasament sunt disputate de IB Cargo și Quehenberger Logistics. Astfel, după ce în 2020 Quehenberger s-a clasat a 9-a cu o cifră de afaceri de 43,58 de milioane de euro (iar IB Cargo avusese 37,88 milioane de euro), locurile s-au inversat la finele lui 2021, IB Cargo crescând cu 60% față de anul anterior, până la 60,51 milioane de euro cifră de afaceri. Volumele importante derulate în expedițiile air & sea și-au spus cuvântul în cazul IB Cargo, care, în plus, a demarat anul trecut operațiunile logistice pentru IKEA la nivel regional.

Chiar dacă a pierdut un loc în topul expeditorilor, Quegenberger Logistics a încheiat un 2021 excelent pentru veniturile și profitabilitatea companiei, cu o creștere de 15 milioane de euro în planul cifrei de afaceri, până la 58,65 milioane de euro. Spre deosebire de celelalte companii care au cunoscut creșteri importante ale activității în 2021 datorită scumpirii enorme a transportului maritim și aerian, creșterea de 35% a veniturilor s-a datorat, în cazul Quehenberger Logistics, creșterii e-commerce, fiind operatorul de logistică cu cea mai mare suprafață de depozitare din România.

O analiză detaliată a rezultatelor financiare a TOP 500 companii de expediții și logistică va fi publicată în ediția de septembrie a revistei Tranzit Logistica

CompanieJudețCifra de afaceri 2021
AQUILA PART PROD COMPRAHOVA€ 380,399,348.54
HAVI LOGISTICS SRLBUCURESTI€ 153,906,459.01
SCHENKER LOGISTICS ROMANIA S.A.BUCUREŞTI€ 134,674,897.65
KUEHNE + NAGEL SRLGIURGIU€ 100,590,483.14
GEBRUDER WEISS SRLGIURGIU€ 95,606,533.98
TRANSMEC RO SRLBIHOR€ 93,339,007.46
DSV SOLUTIONS SRLILFOV€ 78,928,333.57
CARGO-PARTNER EXPEDITII SRLBUCUREŞTI€ 77,579,888.66
YUSEN LOGISTICSILFOV€ 68,935,220.76
KLG EUROPE LOGISTICS SRLGIURGIU€ 65,152,810.52
I.B. CARGO SRLILFOV€ 60,510,272.99
QUEHENBERGER LOGISTICS ROU SRLARGES€ 58,657,042.37
GEFCO ROMANIA SRLBUCUREŞTI€ 52,786,317.16

Pe termen lung, noul normal din lanțul global de aprovizionare trebuie privit mai degrabă ca pe o oportunitate, deși situația nu este favorabilă la momentul actual, cu multe blocaje în China, care afectează atât capacitatea pe aerian, cât mai ales pe maritim, dar și din cauza conflictului militar și geo-politic din Ucraina, ce constituie unul din factorii de scădere a consumului la nivel intern, implicit a volumelor importate. Acestea sunt câteva dintre concluziile expuse de specialiștii din Supply Chain care au răspuns invitației Tranzit de a participa în cadrul panelului „Lanțurile de aprovizionare trebuie să devină mai rezistente în viitor“, parte a evenimentului GALA PREMIILOR TRANZIT LOGISTICA, 2022.

Situaţia importurilor din Asia este imprevizibilă la ora actuală, în condițiile în care în ultima perioadă China a înregistrat noi explozii de cazuri COVID, ceea ce a determinat apariția unor blocaje, după cum a explicat Cătălin Putineanu, Managing Partner IB Cargo. La începutul lunii martie a fost sudul Chinei, cu Shenzen, unul din cele mai mari porturi din lume fiind blocat, pentru ca acum, o lună mai târziu, să intre într-un lockdown în două etape portul și regiunea Shanghai. „Cea mai nouă altenativă  este Taicang, un port aflat la granița cu zona metropolitană a Shanghaiului, însă nu are capacitatea de a prelua toată marfa. Cu siguranță vor fi blocaje, se va vedea în următoarele câteva luni acest lockdown“.

De asemenea, Cătălin Putineanu a mai spus că și situația din transportul aerian este tensionată, fiind confruntată cu o reducere a capacității, cel puțin până la finalizarea restricțiilor impus de statul chinez. „Personal nu cred că tarifele vor crește, dar cu siguranță vor rămâne la acest nivel. Pe maritim, deși în Q3 am înțeles că liniile intenționau să reducă ratele la un nivel acceptabil, acum, cu toate aceste blocaje, inclusiv în Rusia fiind blocate zeci de mii de containere, ceea ce va afecta la nivel global toată industria, nu cred că se va întâmpla acest lucru“, a mai spus oficialul IB Cargo la Gala Premiilor Tranzit, 2022, eveniment care a avut loc în 31 Martie, la București.

România una dintre soluții

Pe de altă parte, una dintre soluții pe care clienții o încearcă de ceva vreme, fiind deja vizibilă în lanțul logistic, este diversificarea furnizorilor, după cum au remarcat și alți specialiști în cadrul discuției despre reziliența supply chain-ului: „O parte dintre clienții noștri au început să aducă în special din Turcia. Au activat linii de producție care oarecum erau în standby, dar cred că e un proces de durată, în mod cert cred că lanțurile logistice  vor deveni mai scurte și, pe de-o parte pandemia, dar și conflictul din proximitate (n.r. – Ucraina) va face ca Turcia, România, Ungaria, Cehia, Slovacia și Polonia să absoarbă mare parte din tot ce se producea în Orientul Îndepărtat sau, mai nou, în Rusia, Belarus și Ucraina“, a declarat și Alexandru Catană, Country Manager la Quehenberger Logistics ROU.

Și clienții SLS Cargo au început să considere abordarea unor furnizori mai aproape de casă încă din perioada pandemică, iar tendința se menține în continuare, după cum a precizat Mihai Stoica Managing Director al companiei. „Au înțeles că trebuie să aibă furnizori și în proximitate și, chiar dacă sunt mai scumpi, le oferă posibilitatea de a expune marfa pe raft.“ În opinia sa, războiul din Ucraina „ne-a pus, din nou, într-o situație extrem de complicată“, ceea ce face ca Turcia să fie principalul jucător care ar putea profita de acest context, „deja sunt companii turcești care au început să investească în România“.

Portul Constanța, rol cheie în lanțul de aprovizionare regional

Iar volumele în regiune, cu precădere cele care au legătură cu Ucraina, sunt tot mai mici, clienții analizează mai mult înainte de a plasa noi comenzi, lucru care se vede în piață. Cu toate acestea, operatorii portuari din portul Constanța sunt mai aglomerați ca niciodată. Așa cum crede Cosmin Cârstea, CEO DP World în Romania, situația este însă una punctuală, care se va stinge în câteva luni. „Am ajutat liniile să-și descarce containerele, astfel încât navele să nu rămână blocate. Dar avem containere care așteaptă în Turcia. Noi o vedem ca o situație punctuală, care va dura mai multe luni, însă suntem pregătiți cu soluții pe termen mediu și lung. Ca ordin de mărime în primele 2 săptămâni s-au descărcat cele mai multe containere, undeva la 6.000 de unități, echivalentul a 10.000 TEU. La momentul acesta, 10% din ele plecaseră, 250 au fost puse pe vapor cu destinații schimbate, restul pe auto, alte câteva transbordate la noi în depozit și reîncărcate pe semiremorci, și sub 100 pe tren. Lucrurile se mișcă și aș spune că în ultimele două săptămâni se creează noul normal“. Oficialul DP World mai spune că este optimist în ceea ce privește viitorul apropiat, procesul vamal neîntâmpinând mari probleme și astfel terminalul putând fi descongestionat pentru a face loc pentru alte containere, astfel încât lanțul de aprovizionare al Ucrainei și Moldovei prin portul Constanța să fie unul funcțional.

Discuția integrală despre Supply Chain poate fi urmărită pe canalul nostru de YOUTUBE.