Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În Olanda, impunerea logisticii cu emisii zero în centrele orașelor odată cu un program de subvenționare a achiziției de vehicule „alimentate cu baterii” fac ca livrările de vehicule utilitare electrice să crească peste media din UE.

Potrivit asociației olandeze RAI, în ultimii doi ani, numărul vehiculelor utilitare electrice a crescut de la 1.680 la 3.177 de unități, ceea ce înseamnă o creștere de 89,1%, utilitarele electrice având o cotă de piață de 4,64%. Iar planul este ca până în 2025 aceste cifre să crească considerabil. „Există diverse măsuri care ar trebui să dea formă acestei electrificări ambițioase”, spune Huub Dubbelman, președintele secției autoturisme și vehicule utilitare ușoare a asociației RAI. „Pentru ca planul să funcționeze, tot ce rămâne este să puneți piesele puzzle-ului împreună.”

„Știm că zonele cu „zero emisii” economisesc până la aproximativ o megatonă de CO2 pe an, ceea ce arată rolul important pe care îl pot juca în ecologizarea societății noastre”, continuă Dubbelman. „Pe baza acestei observații, a fost înființat Zero Emission Green Deal pentru logistica urbană. Un pact între municipalități și orașe, furnizori și autorități centrale și uneori și locale, care vizează standardizarea inițiativelor. În trecut, orașele care doreau să fie ]n avangardă au emis propriile linii directoare stricte. Era un pic ca un copac care ascunde pădurea. Acest acord prevede că în cele 60 de orașe care l-au semnat – probabil că vor urma și altele -, vor fi permise numai serviciile de logistică electrică în centrele orașelor. Cu alte cuvinte, autoutilitarele cu motoare termice vor fi interzise acolo. Acesta este un obiectiv ambițios și mai ușor de spus decât de făcut.”

Programul SEBA ajută îndeplinirea restricțiilor impuse prin “ZE Green Deal”

Programul de subvenții pentru achiziționarea de vehicule comerciale cu emisii zero, numit SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) oferă diferite criterii de eligibilitate, dar în principiu, subvenția reprezintă în jur de 10% din prețul de listă al vehiculului. Bugetul planificat pentru acest an a fost majorat la 22 de milioane de euro. Sfera de aplicare a fost extinsă și la vehiculele oferite în leasing operațional, ceea ce se întâmplă destul de des, chiar dacă, din punct de vedere strict legal, nu utilizatorul, ci societatea de leasing este proprietarul vehiculului. »

Potrivit lui Dubbelman aproximativ 10% din buget a fost consumat după prima lună din 2022. Prin urmare, suma alocată subvenționării pare să fie suficient pentru acest an dacă luăm în considerare că în lunile de vacanță achizițiile se mai domolesc. Însă RAI se așteaptă la un vârf de comenzi spre finalul anului. O problemă luată în calcul este întârzierea livrărilor cauzate de penuria la nivel mondial de componente electronice.  Ar mai fi de spus că Olanda are aproximativ 90.000 de stații de încărcare cu energie electrică, mai multe decât oferă țări precum Franța sau Germania. „Acest lucru este într-adevăr impresionant, dar poate insuficient pentru a ne susține obiectivele ambițioase. Deja putem observa că unele companii nu au suficientă energie pentru a-și folosi flota în mod optim. Dacă priviți acest lucru în lumina a ceea ce urmează în anii următori, vor fi necesare investiții în acest domeniul”, a mai spus oficialul asociației producătorilor și importatorilor olandezi de autovehicule.

Asociația olandeză de transport și logistică TLN avertizează din nou că rețeaua electrică din această țară, din cauza capacității limitate a infrastructurii de încărcare, va bloca trecerea la camioane cu baterii.

În 2030, cererea anuală de energie planificată pentru toate vehiculele electrice de marfă va fi egală cu aproape aceea a unui milion de gospodării, iar în 2050, cu aceea a circa 4,5 milioane de gospodării. Pentru a elimina blocajul, Asociațiile RAI și TLN solicită o „garanție de putere“, adică vor ca guvernul să fie dedicat pe deplin extinderii și dezvoltării rețelei de încărcare pentru utilitarele ușoare și grele pe baterii.

Reamintim că până în 2050 transportul rutier din Europa trebuie să fie neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2, conform Acordului Climatic, și pentru atingerea acestui obiectiv s-a convenit ca în marile orașe, din 2030, să nu se mai facă transport decât cu vehicule comerciale ușoare sau grele cu emisii zero. De aceea Ministerul Infrastructurii și Managementului Apei din Olanda are ambiția ca măcar 30% dintre toate camioanele noi să nu aibă emisii până în 2030, iar până în 2040 procentul să ajungă la 100%.

La final de 2021 însă, întreaga flotă olandeză număra doar 214 camioane electrice, dintr-un total de peste 157.000, deci pentru a atinge obiectivul pe 2030 numărul de camioane noi înmatriculate trebuie să crească la 4.000-5.000 pe an în următorii opt ani, un scop departe de a fi realizat, câtă vreme anul trecut s-au înmatriculat doar 67.

Transportatorii se feresc, din mai multe motive, să investească în autovehicule electrice. În primul rând, deocamdată nu există un model realist de calcul al costurilor și rentabilitatea acestora nu este mare. Un camion electric costă de trei ori mai mult decât unul diesel și are o autonomie mult mai mică, deci trebuie să alimenteze mult mai des. Dar se așteaptă ca în următorii ani prețul să scadă și autonomia să crească, deci folosirea lor să înceapă să fie mai avantajoasă. În plus, este clar că rețeaua de alimentare este factorul care împiedică cel mai mult creșterea flotei de vehicule electrice, iar nesiguranța că ele vor putea fi folosite optim crește pe măsură ce numărul lor este tot mai mare.