Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 1 ianuarie a debutat pe malul Mării Roșii a 45-a ediție a raliului Dakar, care se va termina pe partea opusă a Peninsulei Arabice, pe coasta Golfului Arabiei, și va include și patru zile prin cea mai mare „mare de nisip“ din lume, Empty Quarter, unde va avea loc și etapa maraton din acest an. Ediția din 2023 a competiției va avea o lungime totală de aproape 5.000 km de cursă specială, repartizată în prolog și în cele 14 etape, deci va fi din nou un test extrem de rezistență.

Pe 31 decembrie s-a desfășurat, pe o pistă de nisip, prologul, de 13 km, cu plecare și sosire la Sea Camp. La categoria camioane, cehul Martin Macik (din echipa MM Technology) a obținut a patra sa victorie de etapă din carieră, fiind urmat la cinci secunde de olandezul Mitchel van den Brink (Eurol Team De Rooy Iveco) și la șase secunde de Janus Van Kasteren (Boss Machinery Team De Rooy Iveco).

Etapa 1 a avut, de asemenea, și sosirea și plecarea la Sea Camp, dar o lungime de 601 km, din care 367 km de cursă specială. Deși a avut același punct de plecare și sosire ca prologul, această etapă a fost total diferită, urmând conturul coastei de la 30 km în interior pe drumul spre – și dincolo de – Yanbu. Pe prima parte a traseului, de 368 km, au dominat secțiunile stâncoase, unde unii piloți s-au prăbușit, după care au urmat întinderi mai rapide între văi și piste de nisip, care i-au avantajat pe piloții de viteză, și apoi echipajele au ținut o porțiune de coastă de peste 200 km înapoi spre Sea Camp. Martin Macík a obținut o nouă victorie, la 5’01” de Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga) și la 9’18” de Jaroslav Valtr (Tatra Buggyra ZM Racing).

Etapa a doua, de la Sea Camp la Alula, a totalizat 589,07 km, din care 430 km de cursă specială, spre zonele interioare ale Arabiei Saudite, unde diminețile sunt răcoroase, iar terenul este încă umed. O parte a traseului a fost prin munți, cu piste înguste și urcări până la 1.300 m. În cursa camioanelor, Martin Macik a avut de data aceasta probleme și a pierdut o oră în drumul spre Alula, astfel că victoria i-a revenit lui Ales Loprais, la 1’50” de Janus Van Kasteren (Boss Machinery Team de Rooy Iveco), care a avut și o penalizare de 15 minute, și la 6’11” de Martin Vandenbrink (Eurol Team de Rooy Iveco). Astfel că după două etape Ales Loprais conduce în clasamentul general, la 12’17 de Janus Van Kasteren și la 16″04 de Jaroslav Valtr.

Etapa a treia se desfășoară pe 3 ianuarie, de la Alula la Ha’il, pe un traseu de 669,15 km, din care 447 km de cursă specială. Reamintim că, din cauza sancțiunilor impuse Rusiei după agresiunea asupra Ucrainei, echipajele Kamaz nu participă la ediția din acest an a raliului Dakar.

Fotografii furnizate de Fabien Calvet (ASO – Amaury Sport Organisation), Iveco Image Bank și De Rooy Press Office

A doua etapa a raliului Dakar, de la Al-Wajh la Neom, a masurat 393 km, din care 26 km de legatura pe drumuri publice si 367 km de cursa speciala, spre nordul Arabiei Saudite, de-a lungul coastei Marii Rosii.
Victoria i-a revenit lui Siarhei Viazovich (MAZ), urmat de Dmitry Sotnikov (Kamaz), la 1'46", si Andrey Karginov (Kamaz), la 2'07", astfel ca cei trei, si exact in aceasta ordine, erau pe primele trei locuri in clasamentul general dupa doua etape, cu liderul la 4'20", respectiv la 7'12" de urmaritori, dupa ce castigatorul primei etape, Shibalov (Kamaz) a terminat etapa a doua pe locul al saselea, la 15'15" de invingator.

Dupa o prima zi de concurs cu schimbari dese de relief, pilotii au inceput etapa a doua fara suficienta odihna, ceea ce le-a ingreunat adaptarea la noile conditii de drum, cu atat mai mult cu cat ele sunt diferite de cele din America de Sud, cu care se obisnuisera in ultimii 11 ani.
De data aceasta o dificultate in plus a constat din faptul ca li s-au dat hartile cu numai 15 minute inainte de pornirea in cursa – o noutate in organizarea Dakar, care are menirea de a egaliza sansele amatorilor si profesionistilor si de a face ca etapa sa fie imprevizibila pentru fanii competitiei. In plus, navigatia a fost dificila si pentru ca trebuia gasita calea corecta pentru a ajunge la final, in ciuda numarului mare de urme paralele de roti de pe traseu.
Traseul din etapa a doua a fost pe pamant si pietre, cu foarte putin nisip, astfel ca ritmul a fost rupt adesea din cauza riscului de intepare a anvelopelor, care ii facea pe piloti sa fie extrem de atenti la ce se intampla la distanta de ei.
Ultimul punct de trecere ascuns de organizatori a reprezentat o surpriza si o capcana pentru multi alti competitori, care l-au ratat si au trebuit sa se intoarca. Printre ei s-a numarat si Sotnikov, care a incheiat totusi etapa al doilea, si Karginov, care a pierdut pozitia de lider in fata lui Viazovich exact la finalul cursei.