Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU este îngrijorată de modificările anunțate la sistemul de sancțiuni civile pentru transportatorii rutieri de mărfuri clandestine al guvernului britanic, care va intra în vigoare pe 13 februarie 2023, și de impactul potențial pe care l-ar putea avea asupra lanțurilor de aprovizionare din Marea Britanie și Europa.

Un număr tot mai mare de intrări clandestine încearcă să intre ilegal în Regatul Unit, inclusiv prin îmbarcarea la bordul camioanelor care transportă mărfuri de pe continentul european, în ciuda controalelor extinse și a măsurilor de securitate suplimentare luate de operatorii de transport. Aceste măsuri costă deja firmele de transport peste 1 miliard de lire sterline anual.

Crima organizată și bandele de trafic de persoane sunt considerate a fi cauza principală a creșterii numărului de intrări clandestine din ultimii ani. În ciuda consultărilor extinse, guvernul britanic a revizuit sistemul care penalizează șoferii și proprietarii de camioane pentru transportul imigranților ilegali în Regatul Unit, fără a lua în considerare cauzele reale.

Sancțiunile maxime pentru fiecare imigrant clandestin găsit la bord vor crește de cinci ori și au fost adăugate sancțiuni suplimentare pentru asigurarea inadecvată a unui vehicul. Sancțiunile cumulate pentru mai multe persoane responsabile de un incident sunt și mai mari.

Ca răspuns la reformele anunțate, Raluca Marian, director de advocacy UE al IRU, a declarat că „aceste modificări sunt greșite și nu vizează cauzele profunde ale intrărilor clandestine. Creșterile uriașe ale sancțiunilor, combinate cu suprimarea prezumției de nevinovăție pentru șoferii de camioane și operatorii de transport vor descuraja și mai multe firme de transport să efectueze aceste rute de marfă cruciale peste Canalul Mânecii, fără a oferi o soluție la provocarea imigrației clandestine. Acest lucru va crește costurile de transport, riscurile, întârzierile și instabilitatea lanțurilor de aprovizionare.”

„Soluțiile trebuie să abordeze cauzele problemei și nu doar să presupună că firmele de transport rutier și șoferii sunt de vină. Ar trebui mai degrabă să încurajăm companiile de transport rutier care au investit în măsuri de securitate adecvate pentru șoferii, vehiculele și operațiunile lor”, a adăugat Raluca Marian.

IRU salută cererea de propuneri, publicată pe 13 septembrie, pentru accesarea unei finanțări totale de 250 de milioane de euro în cadrul mecanismului Conectarea Europei (CEF), în vederea îmbunătățirii rețelei de parcări sigure și securizate (SSTPA) din întreaga Uniune Europeană (UE).

La fel ca în cazul cererii de propuneri de anul trecut, 100 de milioane EUR sunt alocate pachetului general și 150 de milioane EUR pachetului de coeziune. Cele două fonduri au criterii de eligibilitate diferite pentru proiecte.

Raluca Marian, reprezentantul IRU la UE, a declarat: “Acest al doilea apel UE pentru propuneri privind parcările sigure și securizate se bazează pe apelul de anul trecut și reprezintă o oportunitate unică pentru acest sector. În timp ce salutăm sprijinul financiar atât de necesar pentru a ajuta la construirea de noi parcări sau la modernizarea celor existente, anumite criterii trebuie să fie analizate cu atenție pentru a maximiza utilizarea fondurilor. De exemplu, rețeaua cuprinzătoare ar trebui inclusă în domeniul de aplicare al finanțării, procentul de cofinanțare privată necesar ar trebui să fie redus și trebuie să existe o hartă actualizată a locațiilor care au nevoie de parcări sigure și securizate.

Mai multe proiecte au beneficiat de finanțare europeană în urma apelului UE din 2021. IRU a solicitat în mod repetat finanțarea și salută disponibilitatea acestor resurse importante. Cu toate acestea, trebuie să observăm că, în ciuda progreselor încurajatoare, absorbția fondurilor din 2021 nu a fost ideală. Întrucât situația continuă să fie critică și rămâne un deficit semnificativ de locuri de parcare în întreaga Europă, sunt necesare noi soluții pentru a atrage proiecte de succes. 

Pentru a utiliza în mod eficient fondurile CEF, UE ar trebui să aibă în vedere, în cadrul viitoarelor cereri de propuneri, un domeniu de aplicare mai larg pentru proiectele eligibile, cum ar fi extinderea finanțării pentru SSTPA situate pe rețeaua globală a rețelei transeuropene de transport. În prezent, numeroase proiecte potențiale situate pe rețeaua globală sunt lăsate în afara domeniului de aplicare.

În plus, ar trebui să se ia în considerare o revizuire a cerințelor de cofinanțare privată. În funcție de amplasarea zonelor de parcare, valoarea cofinanțării private necesare poate ajunge până la 80%. Acest lucru face ca cererea să fie mai puțin atractivă pentru mulți actori.

Nevoia de a îmbunătăți criteriile de eligibilitate este dublată de necesitatea de a cartografia locațiile din Europa care au nevoie urgentă de SSTPA pentru a se asigura că finanțarea UE este alocată într-un mod orientat și strategic. De la încheierea, în 2018, a studiului finanțat de UE privind standardul UE în materie de parcări, nu au existat actualizări privind capacitatea și cererea de parcare. Conform studiului din 2018, în UE erau disponibile 300 000 de locuri de parcare pentru camioane, cu un deficit semnificativ de 100 000 de locuri pentru a satisface cererea totală. Doar 7 000 de locuri, adică mai puțin de 3 % din locurile de parcare existente în UE, se află în zone certificate ca fiind sigure și securizate.

IRU va continua să colaboreze îndeaproape cu toate părțile interesate pentru a sprijini standardele UE privind parcările pentru camioane și pentru a promova crearea de noi spații de parcare pentru camioane și modernizarea acestora în întreaga Europă.