Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

De la planuri pe hârtie la realitate pe șantiere, Rail Baltica continuă să facă progrese. Atunci când, în 2005, Comisia Europeană a inclus ruta feroviară de la Varșovia prin republicile baltice până la capitala finlandeză Helsinki ca axă prioritară în cadrul rețelei transeuropene de transport, nu a existat puțină perplexitate. În special, ne-am întrebat ce sens avea crearea unei rute nord-sud de mare capacitate între Estonia, Letonia și Lituania, în condițiile în care cele trei state au avut, din punct de vedere istoric, doar relații directe cu Rusia.

Coridorul Ten-T, denumit Marea Nordului-Marea Baltică și care are ca punct final noua cale ferată Ral Baltica, a devenit nu numai justificat din punct de vedere economic, ci și esențial din punct de vedere al securității într-un cadru geopolitic care s-a schimbat profund ca urmare a conflictului dintre Rusia și Ucraina. Între timp, au dispărut și vechile moduri de a gândi închis între țările vecine.

La începutul lunii februarie 2023, a fost semnată o scrisoare de intenție între Polonia, Letonia și Lituania pentru a avansa împreună în vederea asigurării integrării depline a celor trei republici baltice în spațiul feroviar unic european. Astfel, accentul se mută de la simpla construcție a unei noi infrastructuri la o politică comună care va implica, de asemenea, gestionarea comună a tuturor fazelor coridorului transfrontalier. Acordul a fost semnat între operatorul polonez de rețea, Pkp Polskie Linie Kolejowe, operatorul leton RB Rail și operatorul lituanian LTG Infra. În cursul anului 2022 s-au înregistrat deja progrese semnificative în ceea ce privește definirea traseului dintre joncțiunea feroviară Kaunas din Lituania și secțiunea poloneză a Rail Baltica. Proiectarea finală și apoi începerea construcției sunt planificate pentru 2023.

Între timp, cooperarea dintre căile ferate din regiune progresează. Compania letonă de stat LDZ Cargo și-a extins serviciile de transport către Estonia în urma adoptării certificatului unic de siguranță. Bazinul de trafic dintre republicile baltice și restul Europei se lărgește astfel, nu în ultimul rând pentru că relațiile cu Rusia și Belarus, care până atunci reprezentau 90% din mărfuri, s-au prăbușit în urma războiului. Estonia, Letonia și Lituania intenționează să lanseze în comun un nou coridor de transport de marfă care să lege statele baltice de hub-urile de la Marea Neagră și Marea Egee.

Această inițiativă poate fi privită ca parte a Inițiativei celor Trei Mări (3SI), care reunește douăsprezece state UE din regiune până la Marea Adriatică și care a investit deja resurse economice pentru a promova transportul feroviar și intermodalitatea alături de transportul maritim.

Proiectul Rail Baltica, noul coridor feroviar internațional care leagă republicile baltice de Polonia, continuă să atragă cooperarea celor mai importanți actori europeni din domeniul ingineriei și al construcțiilor de instalații. Cel mai recent este acordul din 30 august pentru o societate mixtă între coordonatorul de proiect RB Rail, împreună cu companiile spaniole Renfe Operadora și Ineco și compania germană DB Engineering & Consulting.

Acordul acoperă furnizarea de servicii și consultanță nu numai în ceea ce privește aspectele de inginerie, ci și în ceea ce privește managementul, inclusiv modelele de întreținere și de organizare pentru viitoarele operațiuni feroviare.

Compania DB Engineering & Consulting este protagonista unui alt acord de cooperare, în acest caz alături de compania italiană Italferr din grupul Fs și de compania spaniolă Idom Consulting, care în aprilie 2021 au obținut un contract sub forma de consultanță în managementul proiectului (PMC), respectiv consultanță pentru managementul proiectului Rail Baltica din punct de vedere al întregului sistem de electrificare.

Consultanța are o durată de 10 ani și include asistență generală pentru RB Rail pentru dezvoltarea subsistemului electric interoperabil în statele baltice și în țările europene. Rail Baltica a oferit Italferr o nouă oportunitate în ianuarie 2022 cu un nou contract, care în acest caz se referă la subsistemul de control, comandă și semnalizare, adică la inima operațiunilor feroviare. Acordul a fost semnat împreună cu companiile Systra și Egis și reprezintă cel mai important proiect european în acest sector specific.

Rail Baltica reprezintă un nou coridor feroviar internațional cu o lungime de 870 km care leagă Estonia, Letonia și Lituania de Polonia. Este planificată o investiție totală de 5,8 miliarde de euro, din care 85% vor fi finanțate de Uniunea Europeană. Linia de mare capacitate, cu 2 benzi duble, adoptă ecartamentul standard de 1.435 mm și, prin urmare, este interoperabilă cu toate țările europene, nu cu ecartamentul larg de tip rusesc care se găsește în întreaga regiune baltică.

Sistemul de semnalizare este, de asemenea, sistemul european Ertms/Etcs. Va fi o linie cu trafic mixt, de călători și de marfă, care va permite trenurilor de marfă să circule cu viteze de până la 120 km/oră. Pe lângă cele 7 stații de călători, vor fi construite 3 noi terminale multimodale de marfă. Obiectivul este de a deschide noul coridor pentru operațiunile feroviare internaționale în 2026.