Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Țările din UE au pierdut, în total, venituri din TVA în valoare de 93 miliarde de euro. Raportarea SAF-T și facturarea electronică ar putea contribui la creșterea gradului de colectare a TVA – se arată într-un comunicat Mazars.

La finalul săptămânii trecute, Comisia Europeană a publicat raportul privind deficitul de încasare a TVA (VAT Gap) înregistrat în 2020. Vestea bună este că, la nivelul Uniunii Europene (UE), gradul de colectare a crescut din nou (cu aproximativ 2%), statele membre recuperând aproximativ 31 miliarde de euro față de anul precedent. Cele mai mici deficite de încasare a TVA au fost înregistrate de Finlanda (1,3%), Estonia (1,8%) și Suedia (2%), iar cele mai mari de România (35,7%) și Malta (24,1%).

Pentru România, colectarea TVA rămâne în continuare o provocare majoră, în condițiile în care deficitul de încasare continuă să crească an de an și să fie cel mai mare din UE. Similar anului 2019, România a pierdut și în 2020 aproximativ o treime din TVA pe care ar fi trebuit să o colecteze. Cifrele înregistrate indică o pierdere de 7,4 miliarde de euro în anul 2020. Reforma și digitalizarea întârziată a administrației fiscale au încetinit inevitabil îmbunătățirea colectării, celelalte măsuri adoptate neavând rezultate.

Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR) include un pachet de măsuri prin care Ministerul Finanțelor și-a asumat cea mai amplă reformă a administrației fiscale bazată pe digitalizare, având ca obiectiv o reducere a deficitului de colectare a TVA cu 5 puncte procentuale până în anul 2026 (comparativ cu 2019). O parte din măsuri au fost deja inițiate – raportarea SAF-T (Fișierul Standard de Audit pentru Taxe), conectarea caselor de marcat electronice la serverele ANAF, facturarea electronică sau sistemul de monitorizare a transporturilor de mărfuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.”

Bianca Vlad, Tax Partner, Mazars România

Aceste măsuri bazate pe o raportare în timp real ar putea avea cele mai însemnate rezultate din perspectiva colectării dacă ne uităm la experiența altor state membre. Autoritățile vor avea un control mai mare asupra tranzacțiilor desfășurate de comercianți, având acces în timp real la un volum mare de date menite să contribuie la identificarea rapidă a tranzacțiilor predispuse la fraudă.

Comisia Europeană salută aceste inițiative ale României, menționând în studiul său că previziunile pentru 2021 indică o scădere a gap-ului de TVA, pe fondul acestor măsuri de raportare electronică”.

Miruna Cîrstea, Tax Assistant Manager, Mazars România

Rămâne însă de urmărit dacă toate aceste măsuri implementate de autoritățile fiscale vor avea rezultatele așteptate. Va fi esențială disponibilitatea și capacitatea autorității fiscale de a analiza și interpreta un volum semnificativ de date, aceasta fiind pusă în fața unei schimbări majore de paradigmă a inspecției fiscale.

Tot la finalul săptămânii trecute, Comisia Europeană a publicat un nou pachet de măsuri menite să modernizeze actualul sistem de TVA, prin adoptarea de noi reguli aliniate cu evoluția digitală. Trei acțiuni cheie au fost anunțate în acest sens, iar intenția este ca acestea să fie implementate treptat în perioada 2023 – 2028. Prima acțiune constă în implementarea unei raportări digitale în timp real, bazată pe facturarea electronică, care va deveni obligatorie, concomitent cu reforma altor obligații de raportare (spre exemplu, vor fi eliminate declarațiile recapitulative). A doua acțiune presupune o actualizare a regulilor TVA pentru transportul de călători și platformele de servicii de cazare pe termen scurt, iar ultima acțiune vizează introducerea înregistrării unice în scopuri de TVA, prin extinderea Ghișeului unic (OSS) și a Ghișeului unic pentru import (IOSS)”.

Alexandru Stanciu, Tax Senior Manager, Mazars România

Specialiștii Mazars vor urmări în continuare demersurile autorităților în vederea creșterii încasărilor bugetare, precum și efectele pe care acestea le vor avea la nivelul mediului de afaceri, care pe termen scurt trebuie să facă față unor provocări fără precedent.

In cadrul Galei Tranzit de la Cluj, pe 4 noiembrie, Smart Diesel, part of DKV, a lansat Kopilot, prima aplicație din România care ajută afacerile din industria de transport să aleagă cele mai eficiente rute din Europa și astfel să economisească până la 5000 de EURO pe camion, pe an.

“Am urmărit îndeaproape peste 11.000 de clienți Smart Diesel part of DKV și am ajuns la concluzia că planificarea manuală a rutelor de transport internațional necesită mult timp și este ineficientă din punct de vedere al costurilor. Folosind un instrument digital de optimizare a rutelor transportatorii pot eficientiza costurile operaționale și pot crește profitabilitatea afacerii, fără alte investiții în flota auto!

Toni Andrei, Product Marketing Director în cadrul companiei care oferă soluții de mobilitate pe piața din România de peste 10 ani.

Kopilot simplifică luarea deciziilor și ajută transportatorii să identifice planul de alimentare optim, să estimeze corect costurile cu combustibilul și taxele de drum pe rutele tranzitate și astfel să obțină curse profitabile pentru afacerea lor.

Algoritmul Kopilot calculează cel mai bun plan de alimentare pentru fiecare rută, cu prețuri actualizate zilnic din peste 2000 de staţii DKV din Europa, funcționalitate care ajută la reducerea costurilor de transport anual cu până la 5.000 € pentru fiecare camion.

Utilizatorii pot calcula taxele de drum pe ruta selectată și au incluse hărţi speciale pentru camioane prin integrare cu tehnologia HERE WeGo, pe care le pot trimite șoferului din cursă, în modulul de navigare prin GPS.

Un singur instrument: de la birou pentru dispecer, în cursă pentru șofer

Kopilot ajută dispecerii şi managerii de flote să planifice inteligent rutele și să se asigure că planurile de alimentare sunt respectate cu ușurință de șoferul din cursă.

Toate documentele șoferilor și ale mașinilor din flotă pot fi salvate și gestionate într-un singur loc, cu acces 24/7 și notificări înainte să expire.

Abonamentele pentru aplicația Kopilot sunt lunare sau anuale și încep de la 79 euro/lună cu o perioada de grație de până la 3 luni (detalii pe www.kopilot.ro).   Utilizarea soluțiilor digitale creează noi oportunități de dezvoltare, de îmbunătățire a performanței și de creștere a profitului. Într-o lume în care viteza este esențială pentru dezvoltarea unei afaceri, Smart Diesel part of DKV Mobility oferă soluții digitale care ajută companiile de transport să obțină un avantaj competitiv pe piață: carduri de carburant ce oferă acces în peste 45 de țări, servicii de plată a taxelor de drum din România și din întreaga Europă prin intermediul aparatelor DKV Box, recuperarea TVA-ului extern prin companii interne grupului, Smart Management, plata rovinietei și rezervare ferry, asistență rutieră și parcări securizate.