Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Compania a luat această decizie, așa cum arată Transport Intelligence (Ti), din cauza scăderii veniturilor și profiturilor din activitatea de transport maritim. În trimestrul al treilea din 2023, față de perioada similară din 2022, Maersk a înregistrat o scădere a EBITDA cu 82,7%, până la 1.878 de milioane de dolari, și a veniturilor cu 46,9%, până la 12.129 de milioane de dolari.

Cea mai mare lovitură a venit din partea diviziei de transport maritim, unde EBITDA a scăzut cu 88,6% față de anul anterior, până la 1.133 de milioane de dolari, iar veniturile cu 56,2%, până la 7.897 de milioane de dolari. Celelalte trei divizii au reprezentat 41% din veniturile Maersk (față de 25,2% în perioada similară din 2022) și aproape 42% din EBITDA (față de 8,3%) și au scăzut mult mai puțin. Astfel, veniturile din logistică și servicii au scăzut cu 15,9%, până la 3.517 milioane de dolari, și EBITDA cu 14,0%, până la 339 de milioane de dolari, veniturile terminalelor au scăzut cu 10,6%, până la 999 de milioane de dolari, iar EBITDA cu 13,3%, până la 353 de milioane de dolari, și transportul rutier a scăzut cu 18,3% ca venituri, până la 483 de milioane de dolari, și cu 29,1% ca EBITDA, până la 90 de milioane de dolari.

CEO-ul Maersk, Vincent Clerc, este de părere că „industria noastră se confruntă cu o nouă normalitate, cu o cerere scăzută, prețuri care revin la nivelurile de dinainte de pandemia de Covid-19 și presiuni inflaționiste. Începând din vară, am observat o supracapacitate în majoritatea regiunilor lumii, care a declanșat scăderi ale tarifelor și nicio creștere notabilă a numărului de nave reciclate.“ Tarifele spot sunt extrem de scăzute, deși cu 15% mai mari decât înainte de pandemia de Covid-19, ceea ce probabil va afecta și negocierea tarifelor din contracte. Iar dacă ne uităm la cât de multe nave de mare tonaj se construiesc, în condițiile în care este deja supracapacitate, este clar că actualele condiții dificile de pe piață se vor menține și în 2024 și poate și câțiva ani după.

În aceste condiții, Maersk a redus deja 6.500 de locuri de muncă, fără să anunțe asta dinainte, și ar putea reduce încă 3.500, ceea ce va diminua cu 9% numărul de angajați ai companiei. Și analizează o serie de alte măsuri pentru a se adapta la noua normalitate, printre care anularea unor dintre comenzile de nave pe care le-a dat anul trecut, când piața stătea cu totul altfel. Un aspect pozitiv este acela că Maersk nu duce lipsă de lichidități, care se ridică la 26,8 miliarde de dolari. Dar incertitudinea este mare, și la fel și numărul de scenarii care se fac pentru 2024 și pregătirile pentru a face față fiecăruia dintre ele.

Daimler a organizat, pe 11 noiembrie, evenimentul online Capital Markets Day, în cadrul căruia printre vorbitori a fost și Karin Rådström, responsabilă pentru Europa și America Latină și pentru marca Mercedes-Benz. Aceasta a explicat că, în ciuda provocărilor importante cu care se confruntă industria producătoare de vehicule comerciale, Mercedes-Benz face progrese în direcția redresării: programele de reducere a costurilor cu personalul în valoare de 280 de milioane de euro sunt deja la jumătatea drumului, iar organizația devine din ce în ce mai flexibilă prin reducerea numărului de posturi de conducere. Compania stă bine și la capitolul eficientizării portofoliului existent de produse și al reducerii numărului de modele de bază, iar costurile cu materia primă au fost și ele diminuate. Mercedes-Benz se concentrează mai ales asupra segmentului greu, mai profitabil, și asupra creșterii în continuare a satisfacției clienților și a extinderii ofertei de servicii.

Karin Rådström a subliniat faptul că MB continuă să fie numărul 1 în Brazilia și în UE 30 pe segmentele camioanelor medii și grele și că a vândut în total în primele nouă luni din 2021 102.000 de unități, față de 118.000 în întregul 2020, 145.000 în 2019 și 149.000 de unități în 2018. În consecință, veniturile au fost de 11,8 miliarde de euro în primele trei trimestre din 2021, față de 13,8 miliarde de euro în 2020, 16,8 miliarde de euro în 2019 și 16,7 miliarde de euro în 2018, iar EBIT ajustat a fost de 534 de milioane de euro în primele nouă luni din 2021, de -232 de milioane de euro în 2020, de 72 de milioane de euro în 2019 și de 524 de milioane de euro în 2018. Creșterea profitabilități din 2021 s-a datorat, așa cum a subliniat încă o dată șefa Mercedes-Benz, inclusiv eforturilor făcute pentru reducerea costurilor.