Noul termen limita de iesire a Marii Britanii din Uniunea Europeana a fost stabilit pentru 1 noiembrie 2019, ora 00:00. Cu toate acestea, Marea Britanie poate parasi UE mai devreme, imediat ce Acordul de Retragere va fi aprobat. In acest caz, termenul limita pentru Brexit va fi la ora 00:00 a primei zile a lunii urmatoare incheierii ratificarii acordului de retragere.
In timpul perioadei de "flextension" (de prelungire a termenului limita), Regatul Unit va continua sa beneficieze de drepturile sale si sa-si indeplineasca obligatiile de stat membru al UE, inclusiv organizarea alegerilor europarlamentare pe 23 mai 2019. In cazul in care, pentru orice motiv, Marea Britanie ar decide sa nu organizeze alegeri UE, iar acordul de retragere nu ar fi aprobat si ratificat pana la sfarsitul lunii mai, Marea Britanie va trebui sa paraseasca UE fara acord pe 1 iunie 2019, la ora 00:00.
UE continua sa refuze sa renegocieze acordul de retragere. Cu toate acestea, exista deschidere pentru a reconsidera continutul declaratiei politice privind relatia viitoare. Aceasta declaratie este legata de acordul de retragere, se arata intr-un comunicat UNTRR. Prin scrisoarea reprezentantului sau permanent la UE, Regatul Unit a acceptat aceste conditii.
Aceasta perioada de "flextension" ofera tuturor mai mult timp pentru a se pregati pentru Brexit, dar nu ofera nicio certitudine cu privire la tipul de Brexit. In cazul unui Brexit cu acord, Regatul Unit va deveni o tara terta, insa va incepe o perioada de tranzitie de cel putin 19 luni in timpul careia regulile UE vor continua sa se aplice. In cazul unui Brexit fara acord, Marea Britanie va deveni o tara terta, iar regulamentul de contingenta UE privind accesul la piata pentru companiile stabilite in Regatul Unit va intra in vigoare si se va aplica pana la 31 decembrie 2019. In acest din urma caz, nu va exista nicio tranzitie pentru respectarea regulilor vamale.
Autoritatea Portului Rotterdam a anuntat implementarea unei serii de masuri ca parte a unei actiuni coordonate de atenuare a efectelor unui Brexit fara acord, inclusiv 700 de locuri de parcare suplimentare pentru camioane, in cazul in care documentele vamale nu au fost pregatite corespunzator.
Conform planului, Autoritatea Portului Rotterdam (PRA), municipalitatea Rotterdam, municipalitatea Vlaardingen si Autoritatea pentru Administrarea Autostrazilor Rijkswaterstaat (Directia Generala Lucrari Publice si Gospodarirea Apelor) creeaza cinci spatii de parcare tampon. Camioanele vor putea astepta aici temporar daca documentele vamale nu au fost pregatite corespunzator pentru trecerea maritima in Regatul Unit, in cazul in care UK va parasi UE la 29 martie 2019 fara acord.
Potrivit autoritatii portuare scopul actiunii sa reduca la minimum eventualele intarzieri care rezulta din formalitatile vamale suplimentare la terminalele de feribot si de asigura un trafic fluent de marfuri catre UK. In cazul unui Brexit fara acord formalitatile vamale vor fi necesare pentru tarile terte. In plus, controalele si inspectiile mai intense ale pasapoartelor de catre Autoritatea Olandeza pentru Siguranta Produselor Alimentare ar putea genera timpi de asteptare in terminal.
Dintre cele aproximativ 54 de milioane de tone de marfuri care se tranzactioneaza anual intre UK si Olanda, aproximativ 40 de milioane de tone trec prin portul Rotterdam, in special cu feribotul.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit