Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

HG 69/2012, actul normativ care reglementeaza contraventiile si masurile aplicabile pentru incalcarea prevederilor regulamentelor europene 1071, 1072 si 1073, imparte abaterile in foarte grave, grave si minore. Amenzile maxime pot ajunge la 18.000 de lei, iar depasirile severe de sarcina, printre cele mai frecvente, sunt incadrate la incalcari foarte grave ale legislatiei.
 
Potrivit HG 69/2012, abaterile de la regulamentele europene 1071, 1072 si 1073, privind accesul la profesia de operator de transport, la piata de transport de marfa, respectiv la piata de transport persoane, sunt clasificate in foarte grave, sanctionate cu amenda de la 14.000 la 18.000 de lei, grave (8.000-12.000 de lei) si minore (3.000-6.000 de lei).

La comisia de dialog social privind stabilirea cuantumului amenzilor, care a avut loc la MTI, asociatiile patronale au avut opinii diferite. Daca UNTRR a sustinut ca cea mai mare amenda aplicata sa fie de 12.000 de lei, FORT si COTAR au cerut ca valoarea acesteia sa ajunga la 24.000 de lei. In final, s-a optat pentru o varianta de mijloc: maximum 18.000 de lei pentru abaterile foarte grave. „In Bulgaria cea mai mare amenda ajunge undeva la 1.500 de leva (o leva echivaleaza cu circa 2,22 lei). Dar mai bine sa fie 1.500 de leva si sa poti sa-i platesti, decat sa fie o valoare foarte mare, asa cum este la noi, necorelata cu salariul minim pe economie. Legea trebuie sa fie functionala, aplicabila, iar o amenda foarte mare atrage dupa sine si spagi mari“, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

41 incalcari foarte grave, 83 grave si 32 minore
Intre cele mai importante fapte care reprezinta incalcari foarte grave se numara: efectuarea transportului rutier sau a activitatilor conexe acestuia fara a detine licenta comunitara, certificat de transport in cont propriu, licenta pentru activitatii conexe transportului rutier, licenta de traseu, autorizatie de transport international si/sau documentul de transport specific tipului de transport efectuat ori transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate efectuat in alte zile si la alte ore decat cele inscrise in graficul de circulatie, dupa caz; efectuarea transportului rutier cu un vehicul pentru care operatorul de transport rutier nu detine copia conforma a licentei comunitare sau a certificatului de transport in cont propriu, dupa caz, sau daca are documentele de transport specifice tipului de transport efectuat retrase, suspendate, expirate ori declarate pierdute; utilizarea de catre intreprinderea de transport rutier in cont propriu/operatorul de transport rutier, la efectuarea transportului international de marfuri, a unui conducator auto care nu este titular al atestatului de conducator auto in conditiile prevazute la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 sau al carui atestat are perioada de valabilitate expirata (Aici asociatiile patronale cerusera diferentierea celor doua situatii, pentru ca un atestat expirat nu este la fel de grav ca inexistenta lui, dar modificarea nu s-a preluat.); sustragerea de la control/obstructionarea efectuarii controlului in trafic rutier; neoprirea vehiculului in trafic la semnalul regulamentar al inspectorilor; efectuarea transportului rutier cu vehicule care prezinta defectiuni tehnice periculoase privind sistemul de franare sau de directie, punti, roti, anvelope si suspensie, sasiu, cabina si elemente atasate sasiului, tahograful si/sau limitatorul de viteza, stabilite potrivit legislatiei in vigoare etc.; nerespectarea de catre operatorul de transport a prevederilor art. 8 alin. (1) si (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 si ale art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 privind efectuarea operatiunilor de cabotaj.
In toate cazurile cand se constata fapte ce contravin prevederilor legale in vigoare ce impun imobilizarea vehiculului, pe langa aplicarea amenzii se procedeaza la imobilizarea acestuia, iar permisiunea privind reluarea transportului se acorda numai dupa indeplinirea conditiilor legale.
La cele 41 de puncte privind incalcarile foarte grave se adauga 83 de fapte considerate incalcari grave si alte 32 de incalcari minore ale legii. De precizat ca efectuarea transportului de marfuri cu depasirea cu pana la 20% a masei totale maxime autorizate pentru vehiculele cu o incarcatura utila admisibila care depaseste 12 t sau cu pana la 25% a masei totale maxime autorizate pentru vehicule cu o incarcatura utila admisibila care nu depaseste 12 t este considerata incalcare grava, iar tot ce depaseste aceste valori intra la incalcare foarte grava si se poate taxa cu pana la 18.000 de lei. De asemenea, incalcarea regulilor si procedurilor ce trebuie urmate in cazul efectuarii transporturilor de marfuri cu dimensiuni care le depasesc pe cele maxime autorizate se considera incalcare grava.
Pentru a vedea continutul integral al actului normativ puteti accesa site-ul www.traficmedia.ro, rubrica Legislatie.
Inspectia, controlul si supravegherea modului de respectare a prevederilor legale se efectueaza in trafic si la sediul operatorilor de catre inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR). Pe langa amenzi, inspectorii pot aplica si masura suspendarii dreptului de utilizare a autovehiculului prin retinerea placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare. De precizat ca anumite sanctiuni pot fi aplicate si de politistii rutieri, in cazul efectuarii controlului in trafic, in lipsa inspectorilor ISCTR.         

Regulamentele europene 1071, 1072 si 1073, referitoare la accesul la profesia de transportator rutier si la functionarea segmentului de transport marfa si de transport persoane, au intrat in vigoare pe 4 decembrie 2011. OG 27/2011, adoptata de ministrul Transportului si Infrastructurii in ultima zi a vacantei parlamentare (31 august), are rolul de a transpune cele trei regulamente in legislatia nationala si reprezinta practic noua lege a transporturilor rutiere.

OG 27/2011, noua si mult disputata lege a transporturilor, era la sfarsitul anului trecut inca in procedura de aprobare in Parlamentul Romaniei si se pare ca va primi propuneri de modificare prin amendamente. Normele metodologice pentru OG 27/2011 au fost publicate in Monitorul Oficial in 2 decembrie, sub forma OMTI 980/2011, cu aplicabilitate din 5 decembrie. Cel mai probabil insa, dupa adoptarea OG 27 sub forma de lege, normele metodologice vor fi din nou revizuite. Practic, odata cu intrarea in vigoare a noii legislatii, OUG 109/2005 privind transporturile rutiere a fost abrogata, astfel ca trebuie revizuite toate ordinele si ordonantele subsecvente acesteia. Totul se va face in prima parte a lui 2012, potrivit lui Valentin Tanase, consilier in cadrul Directiei Generale Reglementari in Transporturi din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI).
Licenta de transport ramane valabila pe o perioada de 10 ani, iar copia  conforma urmeaza sa se elibereze pe minimum un an, fara a se depasi perioada de valabilitate a licentei de transport. Taxele percepute de Autoritatea Rutiera Romana (ARR) pentru eliberarea licentelor si a copiilor conforme vor fi stabilite in continuare de aceasta din urma. Procedura de eliberare a documentelor de catre ARR s-a simplificat insa, in sensul ca solicitarea eliberarii unei copii conforme se poate trimite prin posta sau posta electronica, impreuna cu documentele aferente, iar copia conforma va putea fi expediata de ARR solicitantului in acelasi mod. Termenul maxim de eliberare a licentelor este, potrivit legii, de 15 zile, dar in mod uzual eliberarea se face in 2-3 zile. In plus, pentru situatii speciale si eventual cu anuntarea in prealabil a ARR, eliberarea se va putea face si in aceeasi zi sau de pe o zi pe alta. Nu este exclus ca pana la revizuirea ordinului 980/2011, in cursul anului viitor, in functie si de cum se va derula procedura de eliberare a licentelor, aceasta sa se poata face doar in schimbul unei declaratii depuse de operator, cu eliberare in aceeasi zi.
De precizat ca licentele de transport in vigoare raman valabile pana la momentul expirarii. Copia conforma a licentei de transport ramane personalizata, in ciuda polemicilor privind renuntarea la personalizare. De asemenea, se mentine dovedirea capacitatii financiare prin garantie bancara sau asigurare de risc (conform Regulamentului 1071). Dovedirea capacitatii financiare se poate face si pentru o flota mai mare decat cea autorizata initial, iar apoi, cand se cumpara alte vehicule, se poate solicita direct eliberarea copiei conforme pentru acestea.
Managerul de transport poate conduce doar o firma …..