Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministerul de Transport din Spania le-a prezentat recent asociațiilor patronale din această țară Planul Național de Inspecții pe 2022 în transportul rutier, din care rezultă că prioritate vor avea competiția neloială și dumping-ul social din partea companiilor relocate în alte țări.

Concret, vor fi controlate mai ales firmele străine care operează în Spania, în special cele relocate (numite colocvial „cutii-poștale“), cu respectarea Directivei Europene 22/2006 referitoare la aplicarea legislației sociale referitoare la transportul rutier, care obligă statele membre UE să desfășoare controale care să vizeze companiile clasificate ca fiind cu mare risc. Aceste acțiuni de control au început încă din 2016, în colaborare cu organisme de inspecție din alte instituții publice, cum ar fi Agenția pentru Taxe și Inspectoratul de Muncă.

În acest sens, în iulie 2021 a apărut un nou protocol de acțiune al Inspecției în Transport și al Inspecției Securității Muncii și Sociale, cu scopul de a întări, îmbunătăți și extinde lupta împotriva fraudei la angajarea de lucrători în transport. Așa cum se arată în protocolul încheiat între aceste instituții, caracteristica principală a companiilor cutie-poștală este că ele nu au activitate economică reală în țara unde au sediul central și unde angajează lucrători, ci au activitate în alte stare membre ale UE, unde își oferă de fapt serviciile, eludând normele aplicabile și reducând costurile salariale și contribuțiile sociale.

Controlul companiilor cutie-poștală se va desfășura și în trafic (atât pentru vehiculele grele, cât și pentru cele ușoare) și la compania de unde se încarcă bunurile, verificându-se respectarea reglementărilor sociale și a celor referitoare la cabotaj. Pentru că normele anterioare limitau posibilitatea de control al acestor companii, după intrarea în vigoare, în februarie, a reglementărilor din Pachetul Mobilitate 1, organismele de control pot face verificări complete ale firmelor străine care operează în Spania.

O noutate este și controlul respectării termenului maxim de plată, care este și ea o prioritate a Uniunii Europene.

Alte acțiuni de control incluse în Planul pe 2022 sunt cele legate de operațiunile care își au originea sau destinația în centre mari de producție sau platforme logistice și zone de încărcare din porturi, unde sunt concentrate cele mai mari volume de încărcare și descărcare a mărfurilor.

Controlul va continua și asupra companiilor care oferă servicii de transport online, în special a platformelor de coletărie, care folosesc de obicei vehicule ale unor intermediari și nu respectă reglementările fiscale și pe cele referitoare la angajare.

Pentru a garanta procesarea uniformă a dosarelor în întreaga Spanie, în 2021 a fost creată o aplicație informatică unică și aceasta le permite Comunităților Autonome să realizeze controalele uniform și să și sancționeze la fel. Iar în 2022 integrarea Comunităților Autonome va fi terminată, astfel încă toate dosarele să fie procesate cu aceeași aplicație.

Dezvoltatorii de proiecte industriale au inceput sa se orienteze spre noi zone de interes, dupa ce au observat potentialul de crestere al oraselor regionale sau al unor noduri rutiere tot mai cautate. Astfel, noi terenuri au fost securizate, iar pe spatiul disponibil se vor ridica parcuri industriale.

„Observam un interes tot mai mare pentru regiunea de est a tarii si in noi locatii, pana acum mai putin populare din Bucuresti, cum este cazul zonei de nord-est, din apropierea autostrazii A3 (Bucuresti-Ploiesti). De asemenea, se remarca si o cerere crescuta pentru proiecte Inner City Logistics, cunoscute pentru facilitatea de «last mile delivery», prin care produsele ajung la utilizatorul final intr-o perioada mai scurta de timp, cum este cazul zonelor Preciziei, Pipera, Theodor Pallady sau Berceni, locatii aflate practic in interiorul centurii ocolitoare a Capitalei. Aceasta evolutie vine si ca urmare a demararii unor proiecte de infrastructura care au creat oportunitati de dezvoltare si pun bazele unor viitoare investitii de anvergura. Mai mult, orase precum Roman, Bacau, Iasi, Craiova sau Constanta se afla astazi pe harta de interes a marilor investitori“, a declarat Daniel Cautis, managing partner Dunwell.
O tendinta pe piata industriala este reprezentata de inchiderea unor fabrici de textile si incaltaminte din vestul Romaniei, in contextul in care forta de lucru a devenit mai scumpa dupa cresterile salariului minim, ceea ce a facut ca multi investitori sa isi regandeasca strategia si optiunile. Acestia au optat fie pentru deschiderea de noi facilitati de productie in estul tarii, in noi zone de dezvoltare economica, fie pentru relocarea activitatii cu totul, in alta tara.
„Investitorii se uita cu atentie la Romania si la oportunitatile de dezvoltare de aici, dar tot mai multi inclina spre proiecte in estul tarii sau in zone mai putin aglomerate, care sa le faciliteze o dezvoltare in perspectiva si o piata noua, asa cum este cazul companiilor din domeniul automotive, care aleg locatii precum Iasi, Roman sau Bacau pentru noile unitati de productie din tara noastra“, a adaugat Daniel Cautis.