Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O analiză recentă a pieței europene de transport rutier de marfă, realizată de Transport Intelligence (Ti), arată că în ultimii ani nu au existat fuziuni și achiziții majore. DB Schenker și DHL au făcut câteva achiziții, dar minore, pentru a-și consolida prezența în țările importante pentru operațiunile lor. Activitatea de fuziuni și achiziții din Europa este moderată, explică analiștii TI, deoarece piața este saturată, majoritatea jucătorilor de top având deja prezență în cele mai multe țări.

Primii 20 de furnizori europeni de transport rutier de marfă analizați de Ti au făcut 10 achiziții în 2023. Cel mai activ expeditor în ultimii 10 ani din acest punct de vedere a fost Rhenus, cu 11 achiziții, urmat de DB Schenker și DACHSER, fiecare cu opt.

Deși DB Schenker are o prezență puternică în principalele țări europene, și-a diversificat expunerea regională și fluxurile de venituri prin achiziții și în alte zone geografice. Europa reprezintă încă centrul activității sale, dar veniturile provenite din alte regiuni continuă să crească pe baza achizițiilor de acolo. Cele opt achiziții ale companiei din ultimii 10 ani i-au permis să-și îmbunătățească abilitățile și competențele și să consolideze legăturile comerciale în Europa pentru desfășurarea unor operațiuni durabile. În 2022, DB Schenker a achiziționat furnizorul de software logistic Bitergo, pentru a-și consolida strategia digitală și a intra pe piața de software bazat pe cloud pentru clienții mici și mijlocii.

Unul dintre cele mai importante astfel de evenimente a fost achiziția TNT în 2016 de către FedEx, pentru 4,4 miliarde de euro, care a permis combinarea punctelor forte ale celor două companii și îmbunătățirea semnificativă a amprentei globale a FedEx prin rețelele rutiere cu costuri reduse ale TNT Express din Europa, Orientul Mijlociu și Asia.

O altă achiziție importantă este cea a Panalpina de către DSV, aceasta din urmă având în strategia sa de bază fuziunile și achizițiile, deși numărul celor pe care le-a făcut în Europa a fost mai mic din 2013 încoace.

O altă tranzacție notabilă a fost achiziția GEFCO de către Ceva Logistics în 2023, pentru a-și dezvolta rețeaua de transport terestru. Fosta divizie de logistică a autovehiculelor finite a GEFCO a transportat aproximativ patru milioane de unități/pe an folosind flota de 1.600 de camioane și aproape 3.000 de vagoane și cele peste 100 de compound-uri, iar soluțiile CEVA din zone geografice limitate au fost integrate în noua organizație de produse.

Rhenus a achiziționat Trans Integral, pentru a-și consolida poziția în Balcani, dar și-a extins rețeaua și în Danemarca prin achiziționarea Modul Transport, un specialist danez în transport care oferă o gamă largă de soluții rutiere în regim de grupaj, dar și servicii aeriene și oceanice. În 2022 Rhenus a achiziționat specialistul în depozitare DKI, iar în 2023 a achiziționat Pesenti Trasporti & Logistica, o companie specializată în transport național și internațional și logistică integrată, având 25 de autotractoare și 50 de suprastructuri pentru diverse tipuri de mărfuri, care consolidează prezența Rhenus Overland Transport Italy într-o zonă importantă din punct de vedere strategic, considerată joncțiunea naturală dintre principalele rute de transport atât pentru nordul Italiei, cât și pentru traficul internațional de import și export.

DHL a achiziționat în 2021 transportatorul german de dimensiuni medii J.F. Hillebrand Group, specializat mai ales în transport de lichide – vin și alte băuturi alcoolice – o activitate complementară serviciilor DHL, care să-i permită o creștere profitabilă pe termen lung prin extinderea acoperirii și ofertei de servicii în segmente specializate.

Analiza Ti amintește că, în afară de scopul lor principal, acela de a îmbunătăți strategiile de expansiune, achizițiile și fuziunile au și obiectivul ca firma care le face să fie recunoscută și în alte domenii de activitate. Așa cum se poate vedea din graficul alăturat, sectorul agricol, alimentar și al bunurilor perisabile este cel mai atractiv pentru consolidare în rândul transportatorilor rutieri de mărfuri, urmat de industrie și producție. De exemplu, în 2023 DACHSER a achiziționat Frigoscandia AB și Transportgroep A. Müller B.V. (Müller), cu scopul a-și îmbunătăți logistica, transporturile și distribuția de alimente în BeNeLux și în Europa de Nord.

La sediul din Dortmund al grupului Rhenus va fi construit un centru logistic pentru oțel, pentru a transporta și manipula materialul în cel mai ecologic mod posibil.

Compania de logistică a anunțat, de asemenea, că depozitul se adresează companiilor producătoare de oțel, de comerț și de prelucrare a oțelului de pe piața oțelului laminat. Punerea în funcțiune a centrului este planificată pentru toamna anului 2024.

Pentru acest proiect, Rhenus modernizează unul dintre depozitele sale existente. Măsurile includ un acoperiș nou, pe care va fi instalat un sistem fotovoltaic de aproximativ 4.000 mp. Energia electrică generată va alimenta cu energie sistemele de macara, clădirea în sine și infrastructura de încărcare pentru camioanele electrice. Compania de logistică a comandat patru camioane electrice. Acestea vor fi utilizate pentru transportul last mile dintre terminal și destinatar. Produsele din oțel vor fi livrate clienților pe o rază de aproximativ 50 km de la Dortmund.

Pe lângă modernizarea ecologică a proprietăților logistice, compania spune că lucrează, de asemenea, la o flotă de nave de navigație interioară cu emisii și mai reduse. 

Terminalul trimodal din Mathieshafen, în Dortmund, este situat în mod convenabil la noduri importante din inima regiunii Ruhr, cu conexiuni bune la autostrăzi și căi navigabile, explică în continuare compania de logistică Acest lucru face posibilă aducerea oțelului din marile porturi maritime la Dortmund prin intermediul căii navigabile, care are deja emisii mai reduse decât alte moduri de transport, într-un serviciu de navetă.

Finanțarea KsNI a făcut posibil acest proiect Ministerul Federal al Transporturilor finanțează proiectul în cadrul liniei directoare KsNI privind promovarea vehiculelor utilitare ușoare și grele cu sisteme de propulsie alternative și ecologice, precum și a infrastructurii de realimentare și de încărcare aferente. Pentru acest proiect este disponibilă o finanțare totală de 1.580.781 euro.