Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

România este cel mai mare exportator de porumb din UE, cu 2,61 milioane de tone livrate până acum în sezonul 2021/2022, potrivit datelor publicate marți de Comisia Europeană și citate de Reuters.

Datele UE arată că, de la debutul sezonului 2021/22 şi până în prezent, statele membre UE au exportat 3,48 milioane de tone de porumb, în creştere semnificativă faţă de doar 1,43 milioane de tone în sezonul precedent. Principala destinație a exporturilor de porumb din UE a fost Iranul, cu aproape 905.000 de tone.

Pe de altă parte, exporturile de grâu moale, care au început la 1 iulie anul trecut, au ajuns la 16,92 milioane de tone până la data de 6 februarie 2022, în creștere ușoară față de sezonul trecut. În rândul statelor membre, Franţa a exportat până acum 4,97 milioane de tone de grâu, urmată de România, cu 4,64 milioane de tone, şi Germania, cu 1,98 milioane de tone. Algeria a fost principala destinaţie pentru grâul din UE, cu 2,58 milioane de tone livrate până acum, în timp ce China şi Egiptul sunt la egalitate, cu 1,64 milioane de tone fiecare.

În ceea ce privește orzul, și în aceste caz România intră pe podium, cu 1,56 milioane de tone de orz exportate, în urma Franței, care a înregistrat 2,35 milioane de tone. Per total, până la data de 6 februarie 2022, exporturile de orz ale UE au ajuns la 5,14 milioane de tone, depăşind nivelul de 4,75 milioane de tone înregistrat în perioada similară a sezonului precedent. China este de departe principala destinaţie pentru exporturile de orz ale UE, cu 2,09 milioane de tone, urmată de Arabia Saudită, cu aproape 506.000 de tone.

Scaderea de 2% in primele trei luni pentru exporturile de autoturisme si echipamente pentru transport este ingrijoratoare, considera analistii Euler Hermes intr-o analiza publicata marti. 
Primul trimestru al anului 2020 a adus cea mai accentuata contractie a comertului mondial cu marfuri din 2009 pana in prezent, iar indicele Trade Momentum, dezvoltat intern de Allianz, indica faptul ca trimestrul 2 poate avea o contractie chiar si mai puternica, arata sursa citata. 

Luna aprilie ar putea inregistra o scadere de 13% in acest an fata de anul 2019. „Comertul mondial, per ansamblu, s-a contractat cu -2,5% trimestrul acesta, fata de acelasi trimestru al anului trecut, in luna martie inregistrandu-se o a treia cifra negativa (-1,4% fata de aceeasi luna a anului trecut si o scadere de -4,3% anual). In martie, exporturile Chinei si-au revenit, crescand cu +12,4% fata de aceeasi luna a anului 2019 (+ 2,3% anual) pe masura ce economia a fost repornita, in timp ce zona euro a suferit cea mai mare lovitura, o scadere de -7,7% fata de aceeasi luna a anului trecut (-10% anual), intrucat au fost afectate marile economii. Ne asteptam ca in al doilea trimestru sa se ajunga la nivelul cel mai de jos, jumatate din PIB-ul global fiind sub influenta masurilor de urgenta in aprilie, iar exporturile chineze fiind direct influentate de caderea cererii”, se arata in analiza citata de Agerpres.
 
In ceea ce priveste Romania, analistii Euler Hermes considera ca scaderea chiar si de 2% a exporturilor din primul trimestru pentru segmentul masini si echipamente pentru transport este ingrijoratoare, atat din perspectiva cererii in scadere pronuntata, cat si al ponderii uriase de 48% in total exporturi.

„Romania (…) nu este in topul celor mai mari exportatori. Adeptii unor convingeri populiste ar putea chiar sugera ca performanta in cazul unei tari care a 'sfidat' scaderea din primul trimestru a economiei Uniunii Europene inregistrand aproape in oglinda o crestere de 2,7% s-ar putea replica si in al doilea trimestru. Reversul asteptat pentru si partial pentru luna mai pare insa sa fi fost deja anuntat din primul trimestru. Importurile s-au dovedit mult mai inelastice la masurile restrictive aplicate economiei incepand cu luna martie, scazand cu doar 1,8%, in timp ce exporturile s-au prabusit cu 11,3%. De altfel, la nivelul intregului trimestru 1, exporturile au pierdut 2,6%, in timp ce importurile au urcat usor cu 1,3%, adancind deficitul comercial deja existent. Fiind totusi o tara cu o diversificare mai redusa a economiei in sectorul de servicii, impactul asupra Romaniei, desi major, nu ar trebui sa se situeze chiar in chenarul de tari cel mai grav afectate. Reluarea productiei de masini la inceputul lunii mai chiar daca este un semnal pozitiv mentine gradul de incertitudine asupra evolutiei exporturilor in 2020. Scaderea chiar si de 2% a exporturilor din primul trimestru pentru segmentul masini si echipamente pentru transport este ingrijoratoare, atat din perspectiva cererii in scadere pronuntata, cat si al ponderii uriase de 48% in total exporturi”, afirma acestia.