Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Peste 5.000 de firme din retailul nealimentar şi-au închis porţile anul trecut în România pe fondul lipsei oricărui sprijin real al autorităţilor, arată Organizaţia Patronală a Retailerilor din România – RORETAIL, potrivit cărora sectorul are nevoie de o abordare corectă şi un ajutor concret.

„Într-o industrie în care activează peste 45.000 de companii cu o cifră de afaceri de 81,55 miliarde de lei, lipsa oricărui sprijin real al autorităţilor a făcut ca anul trecut peste 5.000 de firme din retailul nealimentar să îşi închidă porţile. Nu este un punct de maxim sau un punct de final. Ne îndreptăm rapid spre un colaps cvasi generalizat al retailului nealimentar, ceea ce riscă să lase fără un loc de muncă peste 200.000 de salariaţi şi să provoace un puternic şoc la nivel economic şi social. Avem nevoie de o abordare corectă şi de un ajutor concret, nu de promisiuni“, a declarat Roxana Socaciu, director executiv RORETAIL, potrivit unui comunicat de presă citat de Agerpres.

În context, patronatele din retail au subliniat că redeschiderea magazinelor cu anumite restricţii nu a condus la revenirea volumului vânzărilor la un nivel minimal necesar supravieţuirii economice. În plus, situaţia s-a înrăutăţit dramatic în ultimele luni în condiţiile în care nu a fost implementată nici o măsură de sprijin. Ca exemple, proiectul de OUG privind sprijinul pentru plata chiriilor magazinelor nu a mai fost adoptat, iar Ministerul Fondurilor Europene a eliminat activităţi economice esenţiale ale companiilor active în industrie din categoria celor eligibile (OUG 130/2020) pe măsura 2 – capital de lucru. „Drept urmare, multe centre comerciale au început executarea scrisorilor de garanţie bancară sau/şi la acţiuni în instanţă pentru recuperarea datoriilor de la retaileri. Sub această presiune şi în condiţiile dificultăţilor financiare profunde traversate de un an de zile de la debutul epidemiei de COVID-19 în România, companiile din retailul nealimentar îşi încetează rând pe rând activitatea“, afirmă reprezentanţii organizaţiei.

În viziunea patronatelor, industria textilă şi cea de încălţăminte se plasează, astăzi, printre cele mai afectate industrii, multe fabrici fiind închise, iar retailerii se confruntă cu stocuri mari ce nu pot fi comercializate. Estimările arată că, în acest sector, vânzările au rămas cu mult sub nivelul inferior celui anterior crizei COVID-19, scăderile vânzărilor din magazine în ultimele luni ajungând la medii de 60% – 80%.

Situaţia magazinelor din retailul nealimentar continuă să fie una extrem de dificilă, în condiţiile în care măsurile de sprijin anunţate de autorităţi întârzie să apară sau exclud activităţile companiilor active în industrie, anunţă Organizaţia Patronală a Retailerilor din România, RORETAIL.

Reprezentanţii organizaţiei precizează că Guvernul a publicat recent OUG 174/2020, care modifică OUG 130/2020, privind granturile în valoare totală de aproape 1 miliard de euro, acordate IMM-urilor.

RORETAIL a transmis în nenumărate rânduri către ministerele de resort, Guvern şi Parlament propunerile sale de activităţi eligibile pentru acordarea de granturi de capital de lucru şi/sau investiţii, activităţi afectate sever de starea de urgenţă şi alertă instituite ca urmare a crizei Covid-19. Ele nu au fost însă în final incluse în prevederile OUG 174/2020“, se menţionează în comunicatul organizației.

Potrivit RORETAIL, discuţiile şi consultările purtate cu autorităţile în perioada de dinaintea alegerilor locale s-au transformat din „posibile măsuri menite să salveze locuri de muncă şi afaceri“ în „simple promisiuni electorale“.

În perioada iulie – septembrie, procentele de scădere a volumului vânzărilor retailului nealimentar faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut au fost de până la 75%, cu o medie a scăderilor între 35% şi 45%. Scăderea de trafic din lunile iulie – septembrie a fost şi ea de până la 60%, cu vârfuri chiar şi de 75%, media situându-se în intervalul unor scăderi de 35% – 50%, faţă de acelaşi interval din 2019.
În cazul în care nu vom regăsi în autorităţile române un partener de încredere pentru a salva industria de retail nealimentar şi HoReCa din centrele comerciale, membrii RORETAIL vor fi nevoiţi să apeleze ca soluţie de ultim resort la diferite forme de protest public, avertizează patronatele. Organizaţia Patronală a Retailerilor din România este o asociaţie înfiinţată în anul 2014, care grupează peste 1.000 de magazine din România, din retailul nealimentar şi din HoReCA din centrele comerciale, grupând deopotrivă branduri naţionale şi internaţionale şi însumând peste 12.000 de angajaţi.

Foto: ceccarbusinessmagazine.ro