Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cifra de afaceri a producatorilor locali de cosmetice a crescut cu 11% fata de 2016, la 104,8 milioane de euro in 2017, in timp ce comertul cu produse cosmetice a inregistrat un ritm sustinut, avansand cu peste 4% fata de 2016, la aproape 1,5 miliarde de euro in 2017, arata o analiza KeysFin, ce indica un business care se apropie semnificativ de 2 miliarde de euro in 2019, incluzind atat productia cat si comercializarea de cosmetice.

Evolutia semnificativa a pietei trebuie pusa in legatura directa si cu importurile de produse cosmetice, care au crescut cu 9,7% fata de anul 2017 si au fost cu 102% mai mari decat in 2010, la 525,5 milioane de euro in 2018, arata sursa citata. Pe subcomponente, companiile au importat in principal produse de infrumusetare sau de machiaj (35% din total in 2018), urmate de parfumuri, produsele de igiena corporala si cele de ingrijire a parului. „La capitolul exporturi, performanta sectorului este una semnificativa, raportat la nivelul de acum 7 ani. Astfel, datele financiare arata ca exporturile de cosmetice din Romania au avansat cu 276% fata de 2010, la 327,5 milioane de euro in 2018. Fata de 2017, exporturile de cosmetice au scazut insa usor, cu 1,3% fata de 2017. Companiile romanesti au exportat cel mai mult produse de ingrijire a parului (70% din totalul exporturilor de cosmetice in 2018) urmate de cele de igiena corporala, infrumusetare sau machiaj si parfumuri“, se arata in raportul KeysFin. Raportat la cifra de afaceri, compania Farmec ramane cel mai importat jucator din piata, cu o cifra de afaceri de 46,9 milioane de euro in 2017, care reprezinta 45% din totalul pietei. In topul producatorilor de cosmetice, locul secund este ocupat de Detergenti SA, cu o cifra de afaceri de 22,1 milioane de euro in 2017 (21% din totalul pietei). Locul trei este ocupat de Papillon Laboratoires Cosmetiques SRL, cu afaceri de 11,8 milioane de euro in 2017 (11% din total).
Din punct de vedere regional, cele mai mari afaceri, aproape 70% din total, au fost realizat de firmele din judetul Cluj. Topul este completat de companiile din Bucuresti, Prahova, Timis si Sibiu, mai arata analiza KeysFin. Impreuna primele 5 judete au inregistrat 98% din cifra de afaceri totala a producatorilor de cosmetice.
Judecand din punct de vedere al profitabilitatii, datele vin sa sustina evolutia semnificativa a acestui sector. Dintre cele 145 de companii producatoare de cosmetice analizate, 73 au inregistrat profit, 52 au avut pierdere restul inregistrand un rezultat nul. Rezultatul net a crescut cu 2% fata de 2016 si este cu 163% peste nivelul din 2013 la 7,8 milioane de euro in 2017. Datoriile comerciale ale producatorilor de cosmetice au reprezentat 50% din total, ceea ce indica o dependenta crescuta de creditul furnizor, mult peste media economiei din 2017 de 32%.
Pe ansamblu, sectorul cosmeticelor din Romania angaja, in 2017, aproape 14.000 de angajati, cei mai multi in sectorul comertului. Daca producatorii raportau 1654 de angajati, cu 6,4% peste nivelul din 2016 si cu aproape 50% fata de 2013,  comerciantii de cosmetice aveau 12.100 de angajati de angajati in 2017, mai multi cu 44,5% fata de anul 2013. Analiza KeysFin arata, totodata, ca, in sectorul de productie, costul cu forta de munca a crescut cu 6% la 14,3 mii de euro per angajat in timp ce productivitatea a avansat cu 5% la 63 de mii de euro in 2017. In cazul comertului, datele financiare din 2017 indica cel mai scazut raport intre cost si productivitate, de doar 7,8%, la polul opus avem productia cu un nivel al costului per angajat de 22,6% din productivitatea medie.

Asigurarea sigurantei locului de munca si fidelizarea salariatilor cheie, prin pachete de beneficii suplimentare, reprezinta principalele tendinte intr-o piata HR puternic afectata de lipsa de personal si de concurenta salariala venita dinspre sectorul public, arata cea de-a V-a editie a Barometrului pietei fortei de munca, realizat de compania de consultanta Frames si cea de traininguri TrainYourBrain.
Evenimentele de pe scena publica din acest inceput de an au influentat intr-un mod semnificativ asteptarile mediului de afaceri. Astfel, daca in 2018, programul flexibil, masa de pranz si bonificatiile suplimentare cresteau in topul preocuparilor, in primul barometru din 2019, lansat cu ocazia Train Your Business (a II-a editie), siguranta locului de munca a revenit printre primele mentiuni.

Intrebati care sunt elementele care fac diferenta intre ofertele de munca in 2019, pe primul loc s-a situat pachetul salarial, mentionat de 67% dintre respondenti (avans de 5% fata de 2018), urmat de reputatia firmei, mentionata de 52%, in crestere cu 9% fata de editia anterioara, si de siguranta locului de munca, element care a avansat, din prisma numarului de mentiuni, cu 14% fata de anul trecut, la 47%.
Dincolo de pachetul salarial, reputatia firmei si siguranta locului de munca, respondentii la Barometrul pietei fortei de munca 2019 au mentionat, la capitolul avantaje care fac diferenta intre ofertele de munca: asigurarea medicala privata (in crestere cu 12% fata de editia precedenta), programul flexibil, decontarea transportului, suportul financiar pentru traininguri, abonamentul la sala de sport, decontarea mesei de pranz si reducerile la diversi parteneri comerciali.
Majorarea salariilor din sectorul public a pus presiune pe piata fortei de munca din Romania. La editia a V-a a Barometrului, cei 500 de respondenti din focus-grupul Frames&Train Your Brain au fost chestionati, in premiera, despre acest aspect.
Intrebati ce ar alege, daca ar avea doua oferte de joburi similare – la stat si la privat, 47% dintre respondenti au indicat sectorul public, 32% pe cel privat, in timp ce 21% au evitat sa raspunda.
Dincolo de asteptarile angajatilor, potrivit Barometrului Frames&TrainYourBrain, cele mai multe companii vor continua sa extinda beneficiile acordate angajatilor.
67% dintre angajatori au declarat ca sunt dispusi sa ofere mai multe beneficii salariatilor, in timp ce 28% au afirmat ca au deja un sistem de bonificatie care isi arata efectele. 15% au evitat sa raspunda invocand, in marea lor majoritate, incertitudinile din economie.
Domeniile care vor atrage cea mai dinamica evolutie pe piata de HR in acest an vor fi, potrivit estimarilor companiilor, IT-ul, mentionat de 65% dintre respondenti si retailul (56%).
In topul sectoarelor cu cea mai dinamica evolutie pe piata resurselor umane, se vor afla si serviciile (47%), sectorul medical/pharma (28%), sectorul constructiilor (22%), serviciile de suport (17%) si industria auto, inclusiv service-uri (16%).
Cea de-a V-a editie a Barometrului Frames&TrainYourBrain a fost realizata in perioada 1-15 februarie 2019, pe un esantion de 500 de respondenti din tot spectrul economic (oameni de afaceri, manageri din companii, responsabili HR, angajati). Metoda folosita a fost interogarea online&telefonica, iar marja de eroare este de +/- 3%.